Theflowersellingboy

Ahad, 24 November 2013

Little Thing: Satu Cadangan Yang Kecil Saja (2)

Beberapa buku teks Inggeris tahun 60an masih lagi berada disamping, menemani saya menyambung bicara atas tajuk Little Thing:Satu Cadangan Yang Kecil Saja. yang telah dibicarakan dua hari lepas.

Ada 3 perkara penting dalam paparan dua hari lepas:

i) Hanya melalui perubahan dasar pelajaran dengan menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa yang digunakan dalam semua subjek, hasrat untuk melahirkan pelajar dan seterusnya rakyat Malaysia menguasai bahasa Inggeris akan tercapai.

ii) Mengajar hanya subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris seperti yang dimahukan oleh Dr. Mahathir , sekali-kali tidak akan berjaya  untuk menguasai bahasa Inggeris. Ianya membuang masa dan membazirkan sumber dan wang negara.

iii) Bahasa Melayu menjadi mata pelajaran wajib dalam semua peringkat dan disiplin pendidikan. Bahasa Melayu juga wajib lulus ditahap cemerlang dalam semua peperiksaan dan ujian bagi membolehkan seseorang pelajar diberikan sijil/diploma/ijazah, dan syarat untuk pelajar meneruskan pelajaran diperingkat lebih tinggi.

Keputusan kerajaan untuk tidak mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris atas dasar ianya bukan cara bagi membolehkan pelajar menguasai bahasa tersebut adalah satu keputusan yang tepat. 

Namun meneruskan pengajaran dan pembelajaran bagi semua subjek, dalam bahasa Melayu tidak juga membantu pelajar menguasai bahasa Inggeris. Tidak juga satu cara yang berekesan untuk memertabatkan Bahasa Melayu.

Pelajar mesti didedah dan dibiasakan dengan bahasa itu (Bahasa Inggeris)  dalam semua subjek dalam bentuk oral dan tulisan kerana pendedahan yang bertubi-tubi dalam berbagai subjek akan membuatkan pelajar-pelajar mampu berfikir dalam bahasa itu. 

Begitulah caranya untuk membolehkan pelajar dan rakyat Malaysia menguasai Bahasa Inggeris.

Langkah yang diambil kerajaan seperti mengambil lebih ramai guru-guru yang mahir dan layak dalam bahasa Inggeris, termasuk  guru-guru yang diimpot dari Australia dan Amerika Serikat tidak akan menghasilkan hasrat yang hendak dicapai. Membazir wang saja.

Saya juga berpendapat bahawa dasar yang ada sekarang ini tidak juga menempatkan subjek Bahasa Melayu pada kedudukan yang mengatasi kedudukan subjek-subjek lain.  Ertinya Bahasa Melayu tidak dimertabatkan pada kedudukan yang sebenar sebagai bahasa kebangsaan, bahasa bagi semua anak bangsa malaysia.

Sebaliknya cadangan kecil ini menjadikan Bahasa Melayu sebagai subjek yang kritikal yang wajib lulus pada tahap cemerlang. Kedudukan Bahasa Melayu mengatasi kedudukan subjek-subjek lain dalam menentukan kelayakan seseorang itu untuk mendapat sijil/diploma/ijazah dan meneruskan pelajaran diperingkat lebih tinggi.

Itulah caranya untuk memertabatkan Bahasa Melayu.

Jika kita masih mahu mengekal cara sekarang ini maka kita tidak akan mampu menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Kita juga gagal dalam memertabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa yang digunakan oleh semua anak bangsa malaysia.

Cuba kita lihat sendiri dalam program Akademi Fantasia. Apakah nama bahasa yang dituturkan oleh sebahagian juri program tersebut. Bagi saya ianya bahasa carca merba.

Tapi kalau ada yang kata penutur itu menguasai bahasa Inggeris yang baik, kerajaan  tidak perlu pergi jauh sehingga ke Amerika Serikat dan Australia untuk mengimpot guru bahasa Inggeris.

Yang saya pasti sangat ialah penutur itu dan pihak yang bertanggungjawab menguruskan program itu tidak langsung mengambil peduli untuk memertabatkan Bahasa Melayu. Tidak juga boleh membawa kita menguasai bahasa Inggeris dengan baik.

Oleh yang demikian kita mesti ada keberanian untuk berubah dari dasar dan cara yang digunakan sekarang dalam meletakkan kepentingan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita.  

Kita mahu memertabatkan Bahasa Melayu. Kita mahu menguasai Bahasa Inggeris.

Cadangan kecil ini adalah bertujuan kearah mencapai dua matlamat diatas.
 
Kos untuk perubahan ini memang tinggi pada peringkat permulaan. Tapi faedahnya tiada ternilai sekali dari segi jangka panjang. Jamin tidak membazir.

Ini adalah satu cadangan kecil dari orang kecil-kecil saja. Orang kecil-kecil ada dimana-mana, bikin sibuk saja.

Betul tak?

Saya ambil sebuah dari buku teks Inggeris tahun 60an yang ada disamping. Saya menjumpai sebuah puisi bertajuk Little Things oleh James Stephens. Saya turunkan puisi ini seperti dibawah. Ianya tiada kena mengena dengan perkara yang dibicarakan. Tapi itulah puisi Inggeris yang saya pernah diajar.

                               LITTLE THINGS

               Little things,that run, and quail,
               And die, in silence and despair!
               Little things, that fight, and fail,
               And fail, on sea, and earth, and air!
               All trapped and frightened little things,
              The mouse, the coney, hear our prayer!
               As we forgive those done to us,
               The lamb, the linnet, and the hare--
               Forgive us all our trespasses,
               Little creatures everywhere! 
    
Sebenarnya puisi ini telah memberi ilham kepada saya dalam pencarian apakah perkara yang hendak dibicarakan pada dua hari yang lepas dan hari ini.
  
   
 

 

 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan