Theflowersellingboy

Khamis, 28 November 2013

GST TIDAK AKAN MENAIKKAN HARGA BARANG DAN PERKHIDMATAN?



Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tidak akan menyebabkan kanaikan harga?

Cerita dongeng berunsur bohong. 

Semua orang tahu dongeng adalah cerita yang tidak benar. Cerita dongeng adalah cerita hiburan yang mengkhayalkan. Cerita berunsur escapism untuk membawa lari fikiran dari realiti kepada khayalan yang menyeronokkan. Misalnya cerita anak orang miskin papa diterima menjadi menantu raja.

Maka bukan main seronoklah pendengar cerita itu yang terdiri dari rakyat-rakyat miskin papa, masing-masing setiap orang mula berkhayal bahawa dialah orangnya yang akan mengahwini puteri raja dan menjadi menantu raja.

Dan apabila tersedar dari khayalan maka mengeluhlah sipendengar cerita itu, sambil masih lagi berharap agar khayalannya itu menjadi kenyataan. Dia mahu sangat menjadi menantu raja, hidup senang lenang diistana. Sebab dia sudah muak dan letih menjadi orang miskin yang serba tidak mencukupi.

Demikianlah cerita dongeng orang miskin yang berkhayalan untukmenjadi menantu raja. GST juga sentiasa didongeng seperti itu.

GST, sentiasa didongengkan sebagai membawa harapan masa depan yang terang benderang kepada orang-orang susah. Ianya dijamin tidak menyusahkan orang-orang susah dan berpendapatan rendah, kata banyak pemimpin kerajaan. Hasil negara akan banyak bertambah. Dengan hasil yang bertambah itu akan digunakan untuk kebaikan rakyat.

Rakyat juga yang senang, diulang banyak kali oleh pemimpin kerajaan.

GST tidak akan menyebabkan harga barang dan perkhidmatan naik, kata pemimpin kerajaan itu.   

GST, harga barang dan perkhidmatan tidak akan naik. GST menyenangkan rakyat.

DONGENGGGGGGGGGGGGG

BOHONGGGGGGGGGGGGGG

Mana ada satu jenis cukai yang diperkenalkan yang tidak membuatkan  harga barang dan perkhidmatan naik. 

Cukai ertinya mengenakan bayaran keatas sesuatu produk sebagai satu cara kerajaan untuk mendapat hasil. 

Kalau sebelum cukai harga produk dipasaran boleh dibeli pada harga 10 ringggit (kos + margin untung) dan apabila datang GST produk itu akan dikenakan cukai atas kadar 6% dari harga produk , sudah tentu produk itu akan hanya kita boleh beli pada harga 10.60 bertambah 60 sen. 

Itu baru satu barang. GST ini adalah bagi semua barang dan perkhidmatan  melainkan beberapa barang (kalau tidak silap 44) yang disenaraikan terkeluar dari GST.

Jadi tidak benar GST tidak memberi kesan kepada kenaikan harga.

Tapi dengan GST cukai jualan akan dihapuskan. Bermakna rakyat terutama yang susah tidak perlu bayar cukai jualan.

Yang ini benar bahawa bila datang GST, cukai jualan tidak akan dikenakan. Tapi cukai jualan ini dikenakan keatas barang-barang tertentu saja, tidak semua barang dan perkhidmatan. Maknanya apabila datang GST rakyat akan bayar cukai pada sebahagian besar barang dan perkhidmatan.

Kerajaan terus berhujah bahawa rakyat berpendapatan rendah tidak banyak terkesan dengan GST kerana mempunyai kemampuan membeli dan keperluan terhadap barangan dan perkhidmatan yang rendah berbanding dengan orang berpendapatan tinggi. Ertinya GST ini hanya 'menyusahkan' orang berpendapatan tinggi saja.
  
Hujah itu juga tidak wajar dan mengelirukan.

Sebenarnya apabila GST dikenakan, rakyat yang susah yang dulunya tidak membayar cukai pendapatan dan cukai  bagi barang-barang yang dibeli (selain barang-barang yang ditentukan dikenakan cukai jualan) akan terpaksa membayar cukai. 

Senang cakap, bahawa kalau dulu bayar 10 cukai jualan, GST nanti menjadi lebih dari itu -50?100? cukai. Kita lihat nanti.

Sudah tentu membebankan.

Kerajaan nampaknya mahu menyekat capaian rakyat berpendapatan rendah keatas banyak barang-barang dan perkhidmatan, dengan mengenakan GST, sebab kerajaan percaya bahawa rakyat berpendapatan rendah tidak memerlukan barang seperti yang diperlukan oleh mereka berpendapatan tinggi. Dengan kata lain , orang kaya banyak berbelanja.

Benar orang kaya banyak berbelanja dan wajar dikenakan cukai. Jika demikian kadar cukai pendapatan dinaikkan   secara progresif. Lagi kaya lagi banyak cukai pendapatan yang dikenakan.

Orang berpendapatan rendah yang terkeluar dari membayar cukai pendapatan jangan pula dibebankan dengan GST.

Benar bahawa GST membolehkan kerajaan mendapat hasil yang lebih besar. Benar juga hasil yang besar boleh digunakan bagi keperluan perkembangan ekonomi negara, dan seterusnya bagi faedah rakyat termasuk takyat berpendapatan rendah.

Tapi pengalaman selama lebih 56 tahun menunjukkan bahawa kerajaan gagal berbuat demikian. Buktinya masih ramai (40%) rakyat yang berpendapatan rendah sedangkan Mlaysia adalah negara yang kaya dengan sumber. Sebab itu ada yang bertanya : Mengapa kita miskin dalamsebuah negara kaya.

Ada lagi satu pertanyaan: Mengapa hutang negara terlalu tinggi sedangkan Malaysia adalah sebuah negara yang kaya sumber.

Jawapan ada kepada kerajaan sekarang ini. Mereka tahu sebabnya. Rakyatpun tahu sebabnya. 

Tapi kerajaan berselindung disebalik negara akan jadi bengkerap jika rakyat tidak terima GST. Dijatuhkan hukuman bahawa rakyat yang tidak bayar cukai adalah pengkhianat negara.

Kalaulah begitu terdesaknya kerajaan dalam hal GST ini sehingga menjatuhkan hukuman seperti itu  , sewajarnya kerajaan mengaku bahawa GST ini diperlukan kerana untuk menyelamatkan negara dari diistiharkan bengkerap kerana tidak mampu membayar hutang yang terlalu tinggi.

Tidak wajar kerajaan mengatakan tanpa GST negara akan bengkerap.

Dua pernyataan itu nampaknya sama tapi berbeza. Pernyataan pertama menyatakan negara jadi bengkerap kerana hutang kerajaan yang tinggi. Dan kerajaan perlukan hasil yang banyak melalui pengenaan GST bagi menghadapi hutang negara yang tinggi

Fasal apa buat banyak hutang?

Pernyataan kedua pula bermaksud bahawa GST sebenarnya bukan satu kaedah bagi mengatasi negara dari jadi bengkerap.

Ekonomi negara menjadi sihat dan tidak bengkerap adalah sebenarnya bergantung kepada tadbir urus yang beramanah dan bertanggungjawab, belanja berkhemah, tidak boros , tidak membazir dan jauh dari segala penyelewangan dan salah guna kuasa.

Jadi janganlah kerajaan mencipta cerita dongeng lagi. Memadailah cerita dongeng yang ringkas diatas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan