Theflowersellingboy

Ahad, 1 Januari 2012

Mengakhiri Tahun 2011 dan Memulakan Tahun 2012: Menjual Nasi Lemak

Saya mengakhiri tahun 2011 dengan rekod yang kurang menarik dari segi paparan dikedua-dua blog iaitu  the flower selling boy dan zahar blog di wwwzahar.blogspot.com terutamanya pada bulan December. Satu dari sebabnya ialah kerana berpindah ke kediaman baru di Putrajaya. Berpindah ke kediaman baru membuatkan saya rasa keletihan maklumlah usia yang semakin menghujung. 
Bagi tahun 2012 saya akan cuba memperbaikki prestasi paparan tahun 2011 dengan menyajikan paparan setiap hari, dengan izin Allah.

Bagi memulakan paparan pertama tahun 2012 saya ingin membawa satu paparan yang mengkesahkan cerita penjual nasi lemak. Saya sengaja memilih tajuk ini kerana makanan nasi lemak telah terkenal dikalangan kita semua sebagai satu dari makanan sarapan pagi. Pada asalnya begitulah. 

Tapi kecenderungan selera ketika ini tidak lagi mengkhususkan makanan itu hanya untuk sarapan pagi saya. Ianya boleh saja dimakan mengikut masa yang kita pilih. Tambahan lagi bekalannya sentiasa tersedia ada, terutama dibandar-bandar besar, bila-bila masa kita mahu makan nasi lemak boleh saja. 
Maka tersebutlah satu peristiwa tentang pesaingan dalam perniagaan nasi lemak ini. Oleh kerana ramai yang menggemarinya dan boleh laku dijual bila-bila masa saja maka ianya telah menjadi satu daya tarikan kepada ramai orang untuk mencuba nasib dalam perniagaan ini. Menjadi peniaga nasi lemak.

Macam cendawan tumbuh selepas hujan, merata-rata tempat warung, kedai kaki lima dan restoran boleh kita dapat penjualan nasi lemak ini. Ini satu petanda yang baik kepada penggemar nasi lemak kerana terdapat pesaingan dikalangan penjual nasi lemak. 

Apabila ada pesaingan maka penjual nasi lemak itu akan cuba sebaik mungkin untuk menarik lebih ramai pelanggan untuk menikmati nasi lemak masing-masing. Nasi lemak yang disajikan itu adalah yang menyelerakan dan perkhidmatan yang diberi kepada pelanggan juga diberikan secara yang terbaik misalnya layanan penuh senyuman dan cepat menyajikan makanan kepada pelanggan. Begitu juga menyediakan persekitaran yang bersih dan menarik. Ertinya mesti ada daya penarik.

Kecenderungan untuk meningkatkan mutu makanan dan perkhidmatan ini amat baik kepada pelanggan kerana pelanggan mendapat sesuatu yang kata orang sebagai 'value for money'. 
Tapi ada juga peniaga yang bersaing itu melakukan sesuatu yang melampaui adab berniaga. Apa kah agaknya? 

Begini ceritanya. Peniaga ini telah hilang akal dan budi sebagai manusia yang mempunyai rasa kemanusian. Kerana apa? Kerana ia bersahabat dengan syaitan iblis. 
Dia gunakan khidmat tok bomoh. Diupahnya tok bomoh itu supaya menjadikan pesaingnya yang menjual nasi lemak itu sebagai orang yang tidak disukai. Bahkan kedai pesaing itu tidak kelihatan dimata pelanggan. Kalau nampak pun minat untuk singgah dikedai itu menjadi tawar dan tidak suka. Maknanya segala-galanya dibuatkan supaya nasi lemak pesaing itu tidak laku. Dan pelanggan akan beralih ke kedainya.

Cerita ini pernah saya diberitahu. Tapi saya tidak mengetahui apakah sebenar-benarnya perkara itu berlaku. Cuma saya hanya yakin bahawa penggunaan cara seperti ini memang menjadi satu dari budaya orang Melayu dalam pengertian konsep bersaing. Gunakan bomoh dan ilmu hitam dalam mengalahkan pesaing. 
Sepatutnya peniaga itu menggunakan cara yang lebih sihat dalam berurusan sesama manusia. Belajar meningkatkan mutu nasi lemak yang dijualnya, cantikkan lagi perkhidmatan dengan memberi layanan yang baik, tempat yang bersih dan menarik.

Kalau kita kaitkan dalam persaingan politik, ianya membawa maksud bahawa bersainglah secara yang sihat. Baikki tata kelakuan, perangai, sikap dan penampilan. 

Kalau yang belum berkuasa dan mahu pula cuba berkuasa, berkempenlah secara sehat dan jangan buat pertuduhan yang tidak benar melalui apa cara sekali pun. Sebelum berkuasa kita telah berkelakuan seperti itu maka kalau sudah ada kuasa saya percaya lebih teruk lagi akan dilakukan.

Bagi yang telah diamanahkan kuasa, ambillah tanggongjawab seperti yang diharapkan iaitu menjaga amanah yang telah diberikan sebaik mungkin. Ingat jangan salah guna kuasa, tidak boleh rasuah dan tidak boleh buat fitnah. Menipu, berbohong, merompak harta negara, dan meyeksa dan mendera pesaing kita dengan apa cara sekali pun adalah salah. Mengada-ngadakan sesuatu dengan tujuan bagi memalu dan merosakkan nama baik pesaing lantas mempengaruhi pihak tertentu yang kita ada kuasa keatasnya untuk memenjara pesaing itu terlalu amat salah. Itu kerja syaitan seperti yang dilakukan oleh penjual nasi lemak tadi. 

Dan apabila ianya kerja syaitan maka ianya adalah salah belaka. Oleh itu bagi tahun 2012 ini saya mahu memulakan dengan langkah kearah cuba memperbaikki diri supaya dapat menangkis godaan syaitan. Sudah tentu dengan pertolongan dari Allah dan dengan izinnya. Saya tidak mahu jadi penjual nasi lemak yang menggunakan perkhidmatan bomoh dalam setiap paparan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan