Theflowersellingboy

Rabu, 25 Januari 2012

Canggih dan Senyum

Pukul 11 pagi bersama isteri bawa cucu ke klinik. Di ruang menunggu sebahagian besar kerusi telah mempunyai penghuni. Tapi isteri dapat juga duduk di kerusi bahagian tepi. Saya tidak mencari tempat duduk tapi lebih suka berdiri dan menolak cucu yang sungguh gembira berada dalam stroller dikawasan ruang menunggu. 

Sesekali saya menghampiri isteri yang memegang angka  giliran 4537 . Angka yang telah naik ialah 4528. Ada 9 lagi baru sampai giliran. Duduk di sebelah kiri isteri ialah seorang  wanita muda yang dianggarkan berusia dalam lingkungan tiga puluhan.

Setelah selesai urusan , isteri memberi tahu dua hal. Pertama cara mendapat perkhidmatan yang dikatakan menggunakan cara yang canggih dan kedua tentang orang yang tidak senyum.

Saya tidak pula bertanya apa yang dimaksudkan canggih itu. Kemudian  isteri menambah kata lagi, 'nasib baik ada adik tu (maksudnya perempuan yang lebih muda darinya, boleh dianggap sebagai anak tapi di panggil adik saja). Dia beritahu apa yang perlu di buat sebab klinik disini canggih. Mesti scan dulu kad kalau tidak melopong lamalah untuk mendapat perkhidmatan. Ini Putra Jaya'. 

Kenapa jururawat yang bertugas tidak beritahu?
 
Amat menghairankan kerana isteri telah memberitahu kepada jururawat yang bertugas  di kaunter pendaftaran bahawa kami baru saja berpindah di Putra Jaya dan merupakan urusan yang pertama. Sekiranya petugas itu perihatin sudah tentu akan memberitahu isteri akan keperluan membuat scan keatas kad bagi mendapat rawatan. Petugas tidaklah boleh beranggapan semua orang terutama yang kali pertama berurusan dengan klinik tersebut tahu/maklum cara yang mesti diikuti untuk mendapat rawatan. 

Berbalik kepada  tidak mahu senyum itu saya kira ianya merupakan kesilapan dua pihak.  Kalau orang sebelah tidak mahu senyum, kenapa kita tidak memulakan senyuman terlebih dulu. Atau menegur orang itu terlebih dulu. Kalau dia terus tidak mahu memberi senyuman atau buat tidak kisah saja maka boleh lah kita kata orang itu tidak patut bersikap begitu.

Namun kadang-kadang silap-silap senyum lain pula ditafsirkan orang terutama kalau berlainan jantina. Boleh jadi kemarahan dan pergaduhan. 

Mungkin kita perlu amalkan kaedah 'senyum biarlah bertempat'. Ertinya kita senyum kepada orang yang kita kenali (tak kisah berlainan jenis dan umur) ; kita senyum dengan orang yang kita bertemu muka; kita senyum dengan orang yang duduk/berdiri berhampiran dengan kita; kita senyum semasa memberi/melayan tetamu/orang yang memerlukan perkhidmatan; kita senyum dengan orang sejenis; kita senyum dengan orang yang melayan atau memberi perkhidmatan dan kita senyum dengan orang saja.

Itu hanya cara yang saya fikir yang boleh mengelakkan kita merasakan seseorang yang tidak senyum itu bersikap sombong. Lagi pun kadang-kadang ada juga orang yang susah untuk senyum tapi sebenarnya tidak sombong. Jadi cara yang terbaik ialah kita berikan senyuman dulu walaupun ada risiko kena marah/atau kena perli. Tak kisahlah sebab kita sangat mengharapkan orang memberikan senyuman maka jika mereka tidak senyum , kita dahului mereka dengan mengukirkan senyuman.  

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan