Theflowersellingboy

Isnin, 28 Oktober 2013

SELEPAS PILIHANRAYA BN TUNJUK BELANG: Orang Susah dan Miskin Yang Kena Terajang.




Terbaca entah dari sumber mana bahawa kempen BN dalam PRK Sg. Limau, Kedah yang sedang rancak berjalan sekarang ini, bertemakan (macam ucapan bajet gayanya) : BN Menang Rakyat Senang. 

Habislah PAS atau PR kali ini. Sebab Pas tidak ada tema dalam PRK ini. Sudah tentu pengundi di sana akan memilih BN kerana BN menang rakyat senang. Maknanya kalau nak senang undilah BN. Ada ke orang yang nak susah. Orang Pas atau PR nak susah ke? Sudah tentu nak senang. Kalau begitu kenapa tak berundur. Beri saja BN menang.

Atau PAS boleh beri kesenangan ke bila menang? Mungkin Pas juga boleh berbuat demikian. Maksud saya boleh buat tema sejenis BN itu. Sebab tema itu hanya kata-kata manis untuk tujuan pujuk rayu dalam pilihanraya saja. Semua parti boleh mencipta berbagai cara yang manis dan indah-indah untuk memujuk rayu pengundi. 

Kita akan tahu belang parti itu selepas memenangi pilihanraya. 

Contoh PRU 13 yang baru lepas. BN dan PR buat macam-macam janji yang menyeronokkan rakyat. Semuanya demi rakyat. Semuanya mahu rakyat senang dan sejahtera. Maka dijanjikan antaranya bahawa rakyat tidak akan dibebankan dengan kenaikan harga barang dan harga kereta akan turun, BR1M dinaikkan dari RM 500 ke RM1000 dan macam-macam lagi.  Itu janji BN.

PR pula mahu turunkan harga kereta, menghapuskan tol, menghapuskan hutang PTPTN dan macam-macam lagi.

Majoriti rakyat tertarik dengan janji PR dan ,mengundi PR. Tapi majoriti kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri memihak kepada BN. Jadi mengikut peraturan yang diguna pakai BN lah yang menang.

BN berjaya menubuh dan membentuk kerajaan persekutuan dan beberapa kerajaan negeri.

BN yang menang maka sekarang kita lihat BELANG BN. Macam mana rupa BELANG BN itu?

Maksud saya dengan BELANG yang dipamerkan BN setelah menang pilihanraya, macam mana dengan kehidupan rakyat. Adakah BN menang rakyat senang?

Bagi saya ada benar dan tidak benarnya tema itu terhadap kehidupan rakyat. Susunan kata-kata dibawah dapat memberi gambaran akan kehidupan rakyat setelah BN menang: Ada yang senang lenang dan ada yang air mata jatuh berlenang-lenang.

bila BN menang
Orang kaya semakin bersenang lenang
Rakyat miskin dan susah air mata berlenang-lenang
kerana terkenang-kenang
akan undi yang telah diberi kepada BN untuk menang
Maka hari ini
seperti juga hari dulu
BN naik harga barang
sebab GST sudah mahu datang
subsidi gula pergi melayang
Orang susah dan miskin juga yang BN terajang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan