Theflowersellingboy

Khamis, 3 Oktober 2013

Kita berpolitik Mesti Sentiasa Ingat: Jangan Amal Budaya Kerbau, i) Jangan Mandi Kerbau, ii) Memalitkan lumpur , agar tidak menyesal kemudian





Tidak ada cerita atau perkhabaran yang menyenangkan hati selepas pilihanraya 2013 yang lepas. Sepatutnya selepas menang dan menubuhkan kerajaan, pihak yang menang itu membawa perkhabaran yang baik dan menyenangkan rakyat. Memberi kesenangan kepada rakyat adalah janji pilihanraya yang dibuat oleh UMNO/BN dan PR. Tiada mana-mana pihak yang berjanji untuk meyusahkan rakyat.

UMNO/BN ada pakej yang ditawarkan untuk kesejahteraan rakyat. Ketika merayu undi UMNO/BN telah menunjukkan bukti yang nyata akan betapa bersungguhnya mereka untuk menyenangkan rakyat. Contoh pemberian BR1M kepada golongan yang susah; meluluskan projek segera seperti sekolah, masjid dan jalan raya, menurunkan harga kereta dan sebagainya.

Begitu juga PR. Banyak  yang ditawarkan. Antaranya dasar pelajaran percuma, menghapuskan PTPTN dan hutang pelajar kepada Tabung itu, menurunkan harga minyak dan harga kereta, menghapuskan tol dan sebagainya.

Ringkasnya UMNO/BN dan PR menawarkan pakej bagi kesejahteraan rakyat. Sudah tentu rakyat akan gembira jika pakej itu dilaksanakan selepas menang pilihanraya.

Banyak kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen yang memilih pakej UMNO/BN berbanding pakej yang ditawarkan oleh PR walaupun majoriti pengundi memilih PR. Tapi dalam sistem yang ada yang digunapakai di Malaysia, UMNO/BN yang menang kerana memperolehi bilangan DUN dan Parlimen mengatasi PR.

Selepas pilihanraya kita dapat perkhabaran yang tidak baik. Antaranya:

i) Subsidi minyak dikurangkan yang menyebabkan harga minyak naik; harga kereta tidak diturunkan; banyak harga barang dan perkhidmatan naik berikutan dengan kenaikan harga minyak; 

ii) Jenayah semakin meningkat, senjata api banyak yang hilang ; 

iii) Tata kelola negara semakin teruk, hutang negara  meningkat yang akan membebankan rakyat terutama jenerasi akan datang, salah guna kuasa, rasuah dan pembaziran seperti yang dilaporkan oleh ketua Audit Negara.

iv) Pindaan keatas Akta Pencegahan Jenayah yang membolehkan pihak berkuasa menahan tanpa bicara sama seperti ISA yang telah dihapuskan. Semangat Akta itu baik tapi pelaksana itu tidak baik Bukti telah sedia ada seperti kes tahanan ISA dulu. Sebab yang melaksanakan itu ialah orang dari parti yang sama iaitu BN. Kalau mereka ini baik, tidaklah berlaku salah guna kuasa, rasuah dan membazir.

v) GST cukai perkhidmatan dan Barangan besar kemungkinan akan tiba. Sebab kerajaan kekurangan wang ketika ini kerana terlalu banyak hutang. Dengan GST nanti semua orang tanpa kecuali kena bayar cukai keatas semua barang dan perkhidmatan melainkan beberapa item saja (dengar khabar 40 item).

Harapkan dapat hidup senang dan boleh ketawa selepas pilihanraya tapi beban yang dapat. Ini semua orang-orang di DUN dan Parlimen yang mengundi UMNO/BN punya fasal. Sebab mereka yang lain pun terpaksa susah sama. 

Mereka yang memilih UMNO/BN ini  bolehlah diibaratkan seperti seekor kerbau. Kerbau suka bermain lumpur dalam kubang. Itu cara kerbau mandi. Mengotorkan badan dengan lumpur dianggap sebagai membersihkan badan. Bau busuk dan hanyir tapi lumpur itu dikatakan wangi. Itu budaya kerbau.

Jika budaya itu untuk sang kerbau saja, kita tidak perlu risau. Tapi si kerbau yang berbangga dengan budaya kotor itu, suka berpelisiran di rumah kita. Kerbau yang berlumpur itu menggesel-geselkan badannya ketiang rumah kita bagi menghilangkan rasa gatal. Maka kotorlah tiang rumah kita.

Kita nak marahpun, dia kerbau. Jadi kita halaulah kerbau itu masuk kandang. Cara pengasingan inilah yang sesuai. Tak perlu kita marah-marah sebab dia kerbau. Kalau marah pun dia tersengeh saja.

Namun begitu geselan kerbau itu menyusahkan kita. Sama juga orang-orang di DUN dan Parlimen yang mengundi UMNO/BN itu. Mereka menyusahkan kita. Kalau mereka saja yang susah seperti kerbau yang dikurung dalam kandang, tak apalah. Sebab itu pilihan mereka. Kita pilih selain UMNO/BN iatu PR.

Orang tua-tua selalu melarang: Jangan Mandi Seperti Kerbau.

Orang tua-tua tidak suka perangai : Seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit 'kekotoran'( 'kekotoran'---yang ini saya tambah).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan