Theflowersellingboy

Khamis, 10 Oktober 2013

Menteri Letak Jawatan Atas Kepincangan dan Salah Urus Wang dan Aset Awam

 
 
 
Mantan PM Tun Dr. Mahathir menggesa menteri letak jawatan atas kepincangan pengurusan wang dan aset awam seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara (KAN) bagi Laporan tahun 2012. Beliau memberi contoh di Jepun jika berlaku kemalangan kapalterbang, menteri yang berkaitan akan meletakkan jawatan, sebagai mengambil tanggungjawab, tapi tidak di Malaysia.
 
Saya percaya ramai orang bersetuju dengan gesaan mantan PM itu. 
 
Sepanjang ingatan saya, belum pernah berlaku di Malaysia, menteri atau perdana menteri meletak jawatan berikutan dengan berlakunya kepincangan urustadbir sama ada yang dilaporkan KAN dalam laporan tahunannya atau oleh mana-mana pihak. Ertinya semenjak dari PM yang pertama, kedua, ketiga dan seterusnya ke empat (zaman Tun Mahathir), dan kelima tidak ada seorang pun yang berbuat demikian atau diarah berbuat demikian (mengambil tanggungjawab dan meletak jawatan).
 
Kita belum pasti lagi apakah yang akan berlaku  dalam tempoh masa DS Najib menjadi PM sekarang ini, berkaitan dengan tindakan dan reaksi beliau dan menteri-menteri yang lain keatas kepincangan urustadbir seperti yang dilapor oleh KAN. 
 
Mengambil tanggungjawab dan meletak jawatan? Sehingga hari ini belum lagi ada berita seperti itu selain gesaan dari mantan PM Tun Mahathir.
 
Reaksi yang kedengaran ialah ada menteri yang mengesahkan apa yang dilaporkan oleh KAN, ada menteri mengatakan KAN culas dalam membuat laporan iaitu tidak melaporkan secara lengkap, hanya melaporkan wang keluar dan gagal melaporkan wang masuk, dan ada menteri yang mempertahankan jabatan atau organisasi yang diketuainya dengan memberi alasan bahawa kepincangan itu tidak membawa risiko kepada orang awam.
 
PM pula tidak memberi apa-apa reaksi.
 
Ini bermakna, sehingga kini, tidak ada seorang menteri atau pun PM sendiri akan meletakkan jawatan atas kepincangan seperti yang dilaporkan KAN.
 
Bagi saya ianya sesuatu yang boleh dijangkakan. Ianya sebagai penerusan apa yang telah berlaku dan dilakukan oleh kerajaan sebelum ini, semasa dibawah pimpinan 5 Perdana Menteri yang berlainan. Sama saja seperti sebutan orang Melayu 2x5.

KAN tidak pernah gagal menyediakan laporan tahunan. Isu-isu tentang kepincangan ini adalah fokus KAN bertujuan untuk diambil tindakan bagi mengatasi dan memperbaikkinya. Tapi kerap juga perkara dan isu yang sama berbangkit pada tiap-tiap tahun kerana tiada penyelesaian yang sewajarnya.

Oleh itu sambil mengalu-alukan gesaan mantan PM Tun Mahathir agar menteri mengambil tanggungjawab diatas kepincangan yang berlaku keatas kementerian masing-masing, dan jika ianya terlalu serious, hendaklah meletakkan jawatan, saya juga berpendapat mana-mana PM dan menteri yang terdahulu yang juga melakukan perkara yang sama perlu berbuat demikian. Saya tidak bermaksud bagi mantan PM dan mantan menteri itu meletak jawatan tapi jika mantan-mantan itu masih hidup, wang persaraannya di berhentikan.
 
Tapi mestilah berlaku adil, dengan diadakan penyiasatan dan diberi peluang membela diri jika didakwa.
 
 
 

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan