Theflowersellingboy

Jumaat, 27 September 2013

Anak-anak adalah saksi yang bercakap benar.



 Ada satu cerita pendek. Cerita tentang siapakah yang bercakap benar. Cakap siapa yang boleh dipercayai. Siapakah saksi yang boleh dipercayai, yang bercakap benar.

Ceritanya begini.

Aqib berusia 2 tahun sedang bermain-main dengan kawan-kawannya disebuah pusat jagaan kanak-kanak. Mereka bermain berbagai alat permainan termasuk bola. Mereka suka berebut-rebut alat permainan. Biasalah, sekejap nak main yang itu ,sekejap yang lain pula.
 
Pada suatu hari aqib  memegang sebiji bola kecil. Kawannya bernama Asif, dengan tiba-tiba merampas bola itu dari tangannya. Aqib terlalu marah apabila bola itu terlepas dari tangannya. Maka dia mengejar asif yang merampas bola itu untuk mendapatkannya semula. Maka berlakulah perebutan. Asif memegang bola itu dengan kuat dengan memeluknya melekat didada. Jadi aqib tidak berjaya mendapatkan bola itu. Dia menangis dan terlalu amat marah lalu menggigit  pergelangan tangan asif.

Maka menjeritlah asif kesakitan. Bola terlepas dari tangannya. Aqib dapat semula bola itu. Dia berhenti menangis.

Penjaga anak-anak itu sedang asyik bermain  'game' di taliponnya. Jadi dia tidak sedar perebutan diantara aqib dan asif itu. Dia tidak dapat menghalang gigitan aqib itu.

Mendengarkan jeritan kesakitan asif maka bersegeralah penjaga itu pergi melihat anak-anak itu. Guru besar juga bergegas ke arah anak-anak itu dan bertanyakan apa sudah terjadi.

Guru besar: Pasal apa ni
Asif: Aqib gigit tangan saya
Guru besar: Betul aqib gigit tangan asif.
Aqib: Ya. Saya yang gigit
Guru besar: Pasal apa aqib gigit
Aqib: Asif ambil bola dari tangan saya.
Guru besar: Betul ke asif
Asif: Betul. Saya pun nak main bola juga.

Guru besar meminta penjaga kanak-kanak itu masuk dalam bilik untuk bertanya sesuatu.

Guru besar: Pasal apa biarkan dia orang berebut bola
Penjaga: Dia orang tu memang suka bergaduh. Banyak kali saya larang.
Guru besar: Awak nampak asif rebut bola dari aqib.
Penjaga: Nampak. Tapi tak sempat saya nak halang, dia dah rebut dari aqib.
Guru besar: Pasal apa tidak halang aqib gigit asif
Penjaga: Saya tengah ambil bola yang jatuh dari tangan asif, tiba-tiba aqib gigit asif.

Siapa yang bercakap benar? Sudah tentu anak-anak kecil itu. Mereka tidak cari alasan. Kalau dia yang rebut , dia mengaku dia yang rebut. Kalau dia yang gigit, dia mengaku dia yang gigit. Sebaliknya penjaga yang asyik main 'game' , cuba beri berbagai alasan untuk melindungi kegagalannya menjalankan tugas.

Guru besar tidak tahu dan tidak nampak apa sebenarnya yang berlaku. Dia hanya boleh bertanya dan mengharapkan jawapan yang benar.

Kanak-kanak itu memberi jawapan mengikut apa yang sebenarnya yang mereka lakukan. Mereka tidak ambil kira sama ada guru besar nampak atau tidak nampak perbuatan yang mereka telah lakukan. Sebaliknya, penjaga tadi, bercakap tidak benar kerana guru besar tidak nampak apa yang berlaku. Ini dilakukan bagi mengelak dari dimarahi atau dihukum oleh guru besar.

Ertinya fikiran anak-anak itu bersih, tidak tercemar. Fikiran penjaga yang tercemar itu hanya semata-mata mahu menjaga kepentingan diri. Walaupun bersalah tetap mencari alasan supaya nampak tidak bersalah.

Kita yang dewasa dan tua ini adalah agen utama yang akan mencemarkan fikiran anak-anak itu melalui perbuatan, percakapan dan tindakan kita. Selalunya kita tidak sedar atau menganggapnya sebagai perkara kecil saja yang tidak mempengaruhi pemikiran anak-anak itu. Misalnya semasa memandu kereta. Anak kita ada bersama. Waktu lampu isyarat merah, kita tidak berhenti. Kita ditahan oleh polis atas kesalahan itu. Tapi kita beritahu polis itu, kita tidak melanggar lampu merah. Waktu kita melepasi lampu isyarat itu ianya berwarna kuning. Kita beri alasan bagi mengelakkan disaman. Anak kita dengar apa yang kita cakap. Dia juga tahu , sebenarnya kita melanggar lampu merah.

Dan kita akan melakukan dalam banyak hal dan keadaan lagi yang bertentangan dengan yang sebenar. Perbuatan dan tindakan itu dilihat dan didengar oleh anak kita. Fikiran anak kita sudah mula tahu membuat penyesuaian. Lama kelamaan sudah menjadi kebiasaan, dan diamalkan pula.

Jadi untuk mencari saksi yang bercakap benar carilah dikalangan anak-anak. Jangan cari orang dewasa, banyak alasan dan tipu helahnya. Cari orang yang terlalu tuapun tidak akan dapat cerita yang benar  kerana mereka ini selalunya ingat-ingat lupa dan ada yang nyanyuk.

Allah saja yang maha mengetahui.
 
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan