Theflowersellingboy

Khamis, 25 April 2013

Sayanglah pada UMNO: Berikan UMNO berihat , Berilah UMNO peluang menarik nafas panjang, berulang-ulang, Jangan tolak mereka masuk gaung yang dalam

Orang tua-tua mengeluarkan kata-kata nasihat: Sayang anak tangan-tangankan.

Tangan-tangankan itu maknanya pukul anak itu. Sebat atau rotan anak itu. Apabila anak itu dipukul, dirotan atau disebat kesannya sudah tentu anak itu merasa sakit. Ada yang meninggalkan lebam pada tempat yang dirotan itu.

Mengapa diberi nasihat seperti itu? Jawabnya tidak lain tidak bukan kerana sayangkan anak itu. Sebat dan rotan bukanlah kerana benci walaupun ianya menyakitkan. Ianya satu perasaan sayang yang mendalam terhadap anak itu yang dilihat akan merosakkan dirinya sendiri jika tidak  ditangani dengan cara rotan iaitu cara yang menyakitkan. Bukankan yang pahit itu selalu menjadi ubat. Dan yang manis madu itu boleh menyebabkan kencing manis.

Itulah asas nasihat yang diberikan oleh orang-orang tua dulu demi menyelamatkan anak-anak yang disayangi yang terkelanjuran, rosak akhlak dan sedang memilih jalan yang tidak baik. Caranya menyakitkan tapi hasilnya adalah demi masa depan dan kebahagian anak-anak itu.

Begitulah juga dengan keadaan UMNO sekarang ini, sebuah parti yang dulunya memperjuangkan kepentingan orang-orang Melayu telah menjadi sesat barat, tercemar dan rosak dari wadah perjuangannya itu. Rosak serosaknya. Kerosakan ini berterusan dilakukan oleh orang UMNO yang diterajui oleh kepimpinan tertinggi sehingga menjalar dan membarah ke akar umbi.

Kita tidak boleh nafikan jasa-jasa UMNO bukan saja kepada ahli UMNO bahkan kepada orang Melayu keseluruhannya termasuk juga orang bukan Melayu. Ya, UMNO ada jasa baiknya. Kita mesti ada perasaan kasih dan sayang terhadap UMNO, biarpun kita ini bukan orang UMNO.

Kalau UMNO itu diumpamakan seperti anak dalam kata-kata nasihat orang tua-tua dulu maka wajarlah UMNO diberi ubat yang sama seperti yang diberikan kepada anak yang kita sayang.  
Kalau sayang pada UMNO berilah parti itu masa untuk berihat. 

UMNO telah lama bertungkus lumus. Lebih 56 tahun negara merdeka UMNO telah diamanahkan untuk menguruskan negara bersama dengan kawan-kawannya MCA, MIC dan yang lain-lainya. UMNO dan kawan-kawannya bukan saja sudah letih bahkan telah mengalami sesak nafas kerana terlalu banyak menghirup udara dalam persekitaran yang terlalu tercemar-udara yang busuk, hanyir, hapak, hancing, tengit, berkeladak, dan yang sejenis dengannya sehingga sesak nafas UMNO itu boleh mendatangkan maut.

Sudah tentu UMNO yang pernah berjasa itu, tidak wajar dibiarkan menerima nasib malang seperti itu-mati terbongkang disebabkan sesak nafas dalam persekitaran yang tercemar itu.

Jika kita benar-benar sayangkan UMNO dan mengenang akan jasa dan budi yang pernah ditabur maka menjadi tanggungjawab kita membalas budi baik UMNO itu. Jangan biarkan UMNO meneruskan kerja-kerja rosak yang bukan saja merosakkan dirinya bahkan merosakkan kita semua.

Rihatkanlah UMNO supaya UMNO boleh bernafas. Bawalah UMNO itu berihat dipersekitaran yang bersih dan tidak tercemar supaya saluran pernafasan UMNO dapat merasakan betapa nikmat dan leganya bernafas dipersekitaran yang tidak tercemar. Sudah tentu kita akan mendengar kata-kata UMNO seperti ini, "Wah leganya kami setelah 56 tahun kami menghirup udara yang tercemar kotor . Terima kasih kerana sudi memberi kami masa berihat dan membawa kami dipersekitaran yang bersih ini".

UMNO perlu berihat untuk berpeluang menarik nafas panjang, berulang-ulang sepuas-puasnya. 

Selain dari keletihan dan sesak nafas kerana menghirup udara yang tercemar, UMNO telah hilang punca dan ketandusan idea untuk memimpin. UMNO tidak tahu lagi apakah sebenarnya tujuan kewujudannya dulu. Hilang langsung punca kewujudannya dulu. 

Apa yang UMNO lakukan ketika ini ialah untuk kepentingan peribadi dan keluarga serta pengampu terdekat mengatasi kepentingan UMNO, Melayu dan negara walaupun UMNO begitu sibuk dengan kata-kata penyelamat diri, "Demi Bangsa, Negara dan Agama".

Orang UMNO tidak wajar menipu diri walau setotok manapun kamu. Lihat apa yang sebenarnya berlaku. Lihat dengan mata dan hati kamu. Jangan hanya melihat dengan mata saja kerana mata kamu boleh dibuka dan ditutup, ikut suka hati kamu, melainkan jika kamu tidur. Itupun ada yang matanya terbuka waktu tidur walaupun dia tidak tahu apa yang dia lihat.

Hati tidak pernah tertutup kecuali kita mati. Walaupun hati tidak seperti mulut dan lidah yang boleh mengeluarkan kata-kata, yang kita percaya dan tidak percaya, yang bohong dan benar, kata hati, bisikan dihati, yang terlintas dihati dan niat dihati tidak pernah menipu.

Ambil satu contoh yang paling mudah. Bukankah UMNO itu demi bangsa? Maksudnya untuk kepentingan bangsa. Kita ambil 'bangsa itu bermaksud orang Melayu. 

Apa yang UMNO telah buat?

i) Siapakah pemilik Genting Highlands-rumah judi. Jawabnya orang Cina. Macam mana satu bukit yang begitu bernilai itu diberikan kepada orang Cina bagi tujuan yang dilarang oleh agama. Siapa atau kerajaan dari parti apa yang melukuskannya. Sudah tentu UMNO.

ii) Siapakah diantara pemilik kilang arak St. Miguel di Filipina? Anak bekas PM.

iii) Siapakah pemilik astro? Orang Melayu? Bukan. Orang India.

iv) Siapakah pemilik Penjana Kuasa Bebas (IPP) yang mendapat harga subsidi petrol dan menjual kuasa letrik kepada TNB pada harga yang mahal yang mana beban harga itu dikenakan kepada rakyat? Ada orang Melayu, ada orang Cina dan ada orang India. Tapi orang Melayu itu orang yang terdekat dengan sumber kuasa UMNO.

v) Siapakah yang mengatakan hukum hudud itu tidak boleh dilaksanakan? Pemimpin=pemimpin UMNO.

vi) Siapakah yang mengambil tanah orang-orang Melayu pada harga pampasan yang murah dan menjual kepada tauke Cina? Kerajaan pimpinan UMNO

vii) Siapakah yang menyalahguna kuasa terlibat dalam rasuah misalnya kes lembu dan kapal selam? Pemimpin UMNO.

viii) Lihat pula pemberian kerja-kerja kontrak dan projek serta berbagai kemudahan. Siapa jadi keutamaan? Yang pasti ialah anak dan keluarga terdekat (Raja Nongcik) dan orang UMNO yang terdekat. Kontraktor Melayu bukan UMNO? Kesian, melopong.        
Banyak lagi.

Jadi apa makna yang ada dengan sebutan demi bangsa, negara dan agama itu? Semuanya berselindung disebalik kata-kata itu untuk kepentingan diri. Maka benarlah apa yang dikatakan oleh Dr. Mahathir 'bahawa orang Melayu merempat dinegara sendiri'. 

Benar sebahagian orang Melayu adalah miskin. Yang kaya dan senang lenang yang masih mahukan kuasa ialah orang-orang seperti Mahathir dan pemimpin UMNO yang masuk bertanding dalam PRU 13. Masuk bertanding dan merayu supaya diberi undi dan jika menang dan membentuk kerajaan mereka akan melakukan perkara yang sama mengayakan diri sendiri. Sebahagian besar rakyat kekal miskin dan susah. 

Apa bukti? Lihat dengan mata hati sendiri. Mahathir telah mengesahkannya. Selama lebih 56 tahun sebahagian besar orang Melayu masih susah. Siapa yang menjadi kerajaan ? UMNOlah.

UMNO telah ketandusan idea atau tiada idea. Macam mana nak terus memerintah kalau tiada idea. Contoh:

i) Bila diajak berdebat mengenai urusan negara, UMNO dengan tanpa segan dan rasa malu mengataka tidak perlu berdebat, bukan budaya kita. Kalau bukan budaya, hapuskan perbahasan dalam parlimen dan dewan undangan negeri.

ii) Bila PR mengemukakan manifesto dengan berbagai tawaran, UMNO/BN kata tawaran PR itu boleh membuatkan negara bengkerap. Kenyataan UMNO/BN itu tidak salah. Mungkin UMNO ada asas-asas yang kukuh berkata demikian. Tapi kenapa tidak mahu berdepan berhujah dengan membentangkan asas-asas yang menyebabkan negara boleh bengkerap jika tawaran PR itu dilaksanakan. Dan pertahankan Akujanji BN.

iii) Dalam masa yang sama UMNO/BN juga menawarkan beberapa pakej yang sama seperti apa yang ditawarkan oleh PR yang dikatakan boleh membengkerapkan negara. Apa sudah jadi ni, menjilat air ludah yang melekat dibatang hidung yang diludah kelangit. Malu. Ada maruahkah?  

iv) Paling dahsyat sekali hujah dibalas dengan kerja-kerja mengaibkan peribadi lawan sama ada dengan tutur kata mahu pun melaluil pembikinan, penayangan, penyebaran gambar dan video lucah yang mengaitkan peribadi lawan.
Adakah kita perlukan kerja yang pemimpinya berperangai seperti ini.

Sebenarnya UMNO telah rosak-serosaknya. UMNO perlu diberi bantuan, perlu ditolong kerana UMNO dalam keadaan darurat. Kita perlu istiharkan darurat supaya UMNO dapat berihat dan ditempatkan dalam persekitaran yang baru yang bersih dan segar untuk UMNO terus bernafas. Itulah sepatutnya kita lakukan sebagai cara menyelamatkan UMNO dan sebagai tanda kita sayang pada UMNO yang sememangnya telah pernah berjasa.

Jika kita pilih UMNO dalam pilihanraya ke 13 ini, sebenarnya kita bertindak menolak UMNO ke dalam gaung yang dalam. Jika itu berlaku, hilang teruslah warisan UMNO. Harap-harap tidak jadi begitu, InsyaAllah. Semoga Allah menyelamatkan UMNO.

Dan kita perlu bantu dengan tidak mengundi UMNO dan kawan-kawannya pada PRU ke 13 ini. 

Berihatlah UMNO. Ya, memang ada kesan yang menyakitkan UMNO. Sama seperti anak yang ditangankan oleh orang tuanya bertujuan untuk memberi masa depan yang lebih baik kepada anaknya, dalam perumpamaan 'sayang anak ditangan-tangankan', pada permulaan paparan diatas. 

Tetapi kesan yang menyakitkan itu adalah lebih baik dari membiarkan UMNO bergelumang dalam persekitaran yang tercemar udaranya sehingga UMNO menjadi sesak nafas. Sesungguhnya UMNO perlu berihat di dalam persekitaran yang lebih bersih agar udara yang bersih itu akan dapat memanjangkan jangka hayat UMNO untuk bermuhasabah dan seterusnya untuk bangkit semula.    

Berilah peluang untuk UMNO menarik nafas panjang kerana semasa berihat dipersekitaran yang udaranya bersih tiada lagi kekuatiran berlakunya sesak nafas.
 
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan