Theflowersellingboy

Sabtu, 27 April 2013

Mengapa Kita Mesti Tolak UMNO/BN

"Mamak Bendahara dan geng-gengnya hanya tahu bersembah kata dan menghidu aroma bauan ditangan aku saja", menyelinap kata-kata dalam otak kepala duli tuanku...........


Paparan saya dalam beberapa hari dan minggu ini tidak berhenti-henti menyeru para pengundi sekalian agar memberi undi kepada PR pada pilihanraya ke 13 ini yang jatuhnya pada 5 Mei 2013.

Mengapa saya merayu seperti itu?

Saya bukan bertanding atas tiket PR. Bukan juga atas tiket UMNO/BN. Tidak juga sebagai calun bebas.

Hanya sanya saya percaya bahawa jika saya mahu berpolitik untuk mendapat kuasa, saya perlu mempunyai iman yang kuat. Dan saya mengaku, saya tiada kekuatan untuk bertahan lama dalam mempertahankan iman saya itu jika saya dipilih menjadi orang berpolitik yang ada kuasa. Sebab , politik penuh dengan cabaran, noda dan pancaroba. Kerana saya ada kuasa maka syaitan lebih cenderung mendekati saya. Sudah tentu saya akan tewas dan rosak binasa.

Saya juga percaya bahawa tiada pun seorang orang politik yang berkuasa akan tidak berjaya digoda oleh syaitan. Semua akan menjadi mangsa godaan syaitan, baik dianya orang UMNO/BN, orang PAS, PKR, DAP dan yang lain-lainya.

Buktinya? Amat jelas sekali jika anda mahu melihatnya dengan mata hati. Saya percaya anda ikhlas melakukannya.

Saya hanya beri contoh untuk kita renung bersama.

Sekarang semua orang dan parti yang bertanding sedang sibuk berkempen memperagakan diri dan parti bahawa merekalah yang terbaik, bahawa merekalah yang mahu memperjuangkan demi kebahagiaan rakyat. Bertungkus lumus mereka ke sana kesini, tidak kenal penat lelah.

Bagi saya apa yang mereka lakukan adalah sesuatu yang wajar sekali dan patut dihargai.

Saya menganggap perkara itu sebagai satu format pilihanraya saja iaitu kerja berkempen untuk meyakinkan pengundi bahawa siapa dan parti mana yang layak disokong.

Namun, isi kandungannya berbagai-bagai dan ada yang berbaur dan diselaputi kekotoran. Pengundi yang turut serta mendengar bicara kempen orang dan parti-parti tersebut akan dihidangkan dengan berbagai-bagai kisah. Ada kisah benar dan melucukan, ada juga kisah benar yang serious yang perlu diberi perhatian, dan banyak lagi kisah benar yang menarik terutama kisah tentang niat dan azam mereka untuk membawa kebaikan kepada negara dan rakyat.

Dalam masa yang sama ada juga suara-suara mencaci dan menghina, mengkeji peribadi dan parti yang dilawani dengan kata-kata yang amat kesat sekali. Ada kisah-kisah yang tidak benar. Dan paling malang sekali mereka membawa nama Allah dan firman Allah sebagai cara untuk meyakinkan pengundi.

Ini dilakukan oleh pihak BN dan PR. Tiada kecuali. Tetapi tidak kesemuannya.

Ertinya bahawa sebelum mereka diberi kuasa lagi, hal-hal yang keji telah mereka lakukan. Bayangkan apabila mereka berkuasa. Saya mempunyai kecenderungan untuk mengatakan bahawa mereka dan parti yang mengamalkan kempen secara keji itu akan mudah didekati oleh syaitan. Berkawanlah mereka dengan syaitan sama ada yang lama telah dikenali atau yang baru mereka kenali.
Kalau begitulah cerita yang saya tulis, mengapa saya merayu pengundi untuk mengundi PR?

Ya, benar BN dan PR adalah parti politik dan ahlinya yang bertanding akan terdedah dengan godaan syaitan-syaitan itu apabila berkuasa nanti. Dan ada yang tewas.

Namun dalam sebuah masyarakat bernegara kita perlu memberikan amanah kita kepada sesuatu pihak untuk menguruskannya. Tidak boleh setiap dari kita melakukannya. Hura hara nanti.

Kita telah memilih sistem pilihan secara amalan demokrasi. Ianya bukan yang terbaik. Tapi itulah cara yang terbaik buat masa ini. Ertinya pemerintahan secara mewakilkan kuasa kepada pihak-pihak tertentu  untuk menguruskan negara melalui pilihanraya.

Mahu tidak mahu kita mesti membuat pilihan diantara pihak yang membuat tawaran untuk berkhidmat, iaitu diantara BN dan PR, dan sanggup menerima amanah kita sebagai rakyat dan pengundi untuk mengurus negara dengan baik demi masa depan kita yang lebih baik.

Kita berikan amanah kita dalam tempoh paling lama 5 tahun saja. Dan kemudian kita wajar menilai, mengkaji dan membulatkan fikiran kita untuk membuat pilihan berasaskan kepada nilai dan tahap kepercayaan kita kepada mereka atau parti yang boleh membawa kebaikan kepada rakyat dan negara.

Kita telah memberikan BN sebanyak 12 kali pilihanraya untuk mengurus kan negara. Maka kita mesti mengkaji, menilai dan merumuskan apakah yang telah dilakukan oleh BN sepanjang tempoh yang telah diberikan itu sama ada banyak membawa kebaikan atau sepatutnya boleh dilakukan lebih dari itu, atau banyak buruk dari baiknya.

Ingat bahawa kita mempunyai peluang paling lambat 5 tahun sekali untuk mendapatkan kerajaan yang kita mahu. Dan selama 56 tahun kita telah berikan kepada BN.

Jangan sia-siakan peluang kita itu. Pilihlah kerajan yang kita mahu, sebuah kerajaan yang lebih baik untuk kita, untuk generasi yang akan datang.

Saya katakan bahawa BN telah hilang punca arah tujunya dan ketandusan idea bahkan telah tecemar dik kuasa sehingga ada setengah yang berkuasa telah menjadi terlalu gila dan mabuk kuasa, sombong dan angkuh. Telah tidak kenal lagi antara baik dan jahat, antara hak dan batil. Yang bersifat jenayah dan kejipun menjadi cara kehidiupan mereka.

Sebab? Mereka telah lama berkuasa dan lupa diri. Mereka perlu dirihatkan.

Mengapa saya sentiasa menyeru agar menolak BN? Adakah jaminan PR itu lebih baik?

Jelas bahawa seruan saya menolak BN adalah berdasarkan bukti nyata yang saya simpulkan bahawa BN banyak membawa keburukan. Ada juga yang baik.
 
PR juga belum tentu tidak mengikut perangai yang sama. Tapi seperti yang saya katakan tadi BN telah terlalu tercemar dan PR pula beriya-iya mahu memberikan perkhidmatannya demi kebaikan rakyat. Kita beri peluang kali ini kepada PR, paling lama 5 tahun. Kita lihat apa yang dilakukannya nanti.

Risiko? Memberi kuasa kepada BN risikonya sudah jelas sekali, hancur. Memberi kuasa kepada PR , risikonya ada juga. Yang berbezanya ialah tempoh risiko yang kita, rakyat hadapi.

Kalau kita sambungkan lagi nyawa BN, kita menanggung kerugian yang berpanjangan, kita mengekalkan kedurjanaan.

Kita pilih PR, kalau perangainya sama dengan BN, tempoh sengsara, kita boleh pendekkan ke 5 tahun saja. Itu hanya berdasarkan buruk sangka. Bukankah lebih baik kita lihat contoh yang ada dihadapan mata.

Lihat Negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan dibawah pentadbiran PR. Lihat dengan mata hati bukan dengan tohmahan hasad dengki dari maklumat-maklumat yang diterima dari tv3 dan Utusan Malaysia. Negeri-negeri ini telah diuruskan dengan lebih baik dari negeri dan kerajaan Persekutuan dibawah BN.

Siapa yang mengesahkannya? Bukan dari PR sendiri tapi dari Laporan Rasmi Agensi Kerajaan iaitu Laporan Ketua Audit Negara.

Baiklah untuk merengan-rengankan fikiran, saya akan menurunkan satu cerita. Terpulanglah kepada anda untuk memberi tajuk cerita ini dan juga membentuk sikap dan kepercayaan anda akan cerita ini sama ada ianya satu cerita dongeng rekaan saya, satu cerita benar yang berlaku dibumi nyata atau cerita-cerita yang bertujuan hanya untuk bercerita saja.

Yang penting bagi saya, ada moral cerita yang hendak dibawa yang ada kaitan langsung dengan pilihanraya ke 13 ini iaitu menolak kerajaan yang menghianati amanah rakyat.

Supaya cerita ini boleh digarap lebih mudah, saya akan berikan tajuknya yang berpijak dibumi nyata, bukan diawang-awangan. Tajuknya ialah penswastaan istana hinggap.

Konsep dan asas penswastaannya sama seperti yang dibawa oleh kerajaan iaitu mengurangkan beban kewangan kerajaan. Cara perlaksanaan pun sama iaitu sebagai alat untuk mengayakan orang yang terdekat (anak, keluarga dan sahabat tidak kira bangsa) dengan yang berkuasa.

Sebermula maka terbitlah dihati sebuah kerajaan mahu menswastakan istana hinggap kepunyaannya 100%. Istana hinggap itu terdiri dari beberapa buah binaan yang terletak diatas sebuah kawasan yang berkeluasan lebih dari 30 ekar.

Penswastaan itu tidak pula dimashurkan keseluruh pelusuk jajahan negeri sama ada dengan paluan gong atau beduk atau persiaran dari watikah diraja agar rakyat dapat mengambil maklum akan hasrat kerajaan itu. Hanya orang dalam istana saja yang dipermaklumkan. Itupun dikalangan mamak bendahara, temenggong dan sida-sida yang terdekat dengan kebawah duli tuanku.

Tujuannya dibuat begitu, hanya semata-mata untuk membantu orang-orang Melayu itu kerana itulah dasar kerajaan ke bawah duli tuanku. Kebawah duli tuanku sedar bahawa orang-orang Melayu yang tinggal diserata pelusuk negeri, yang tinggal dihulu-hulu tidak akan ada kemampuan untuk menguruskan istana hinggap seperti menurut yang berkenan dihati.

Maka sekonyong-konyong datanglah ilham dari yang ada maklumat itu (mamak bendahara dan geng-gengnya) untuk mencuba nasib dalam hasrat untuk memperbaikki ekonomi sendiri mahu menawarkan kepakaran untuk membeli dan menguruskan istana hinggap itu. Maka disediakan kertas cadangan untuk mengambilalih istana hinggap yang diidamkannya itu.

Harga yang ditawarkan sebanyak kurang lebih 6 juta dinar.  Harta itu iaitu bangunan dan tanah dulunya, pada beberapa tahun sebelum harga tawaran 6 juta dinar itu telah dinilai pada harga kurang lebih 30 juta dinar.

Maka untuk berlaku adil, kebawah duli tuanku pun memanggillah satu mesyuarah untuk membincangkan tawaran Mamak bendahara dan geng-gengnya itu seperti yang terdapat dalam kertas cadangan. Maka dalam mesyuarah itu baginda mengingatkan kepada para ahli yang hadir bahawa faktor yang kritikal yang perlu menjadi asas pertimbangan ialah dasar untuk menolong orang Melayu. Jangan tanya fasal nilai dan harga. Yang penting ialah hasrat murni untuk menolong orang Melayu.

Ingatan ke bawah duli tuanku itu adalah ekoran dari desas desus dan bisik berbisik dikalangan yang hadir, yang tidak kedengaran ditelinga tuanku, tapi dapat dibaca dihati kebawah duli tuanku bahawa harga tawaran yang dicadangkan itu adalah terlalu amat rendah, jika dikira menurut apa saja alat pengira sama ada yang canggih manggih mahupun alat pengira budak tadika. Apakan pula jika digunakan pengira orang Cina, sempua. Jawapannya tetap terlalu murah.

Sebahagian besar ahli menundukkan kepala. Bukan tanda bersetuju tapi tiada daya hendak berhujah pada ketentuan yang telah diberitahu, demi menolong orang Melayu. Namun begitu ada seorang ahli yang hadir, yang kepalanya masih lagi tegak lurus, yang juga tidak dapat menelan akan logik fikiran tuanku itu, yang merasakan bahawa peluang juga perlu diberikan kepada orang-orang Melayu yang lain, kalau itulah hasrat murni kebawah duli tuanku, mahu buka bicara.

Ahli yang seorang ini sudah cukup matang akan rukun bermesyuarah diraja ini. Pantang melawan arus, sudah tentu hanyut tenggelam. Namun dia pun bijak dengan kaedah melarikan tumpuan.

Maka dia mencadangkan agar yang mengambilalih istana hinggap itu mestilah orang yang ada pengalaman kalau pun tidak pakar dalam menguruskan istana hinggap yang berprestij itu agar hasrat untuk membantu orang Melayu beroleh kejayaan. Dan tidak diperlekehkan oleh bangsa lain.

Pengalaman? Kepakaran?

'Mamak bendahara dan geng-gengnya hanya tahu bersembah kata dan menghidu aroma bauan ditangan aku saja', menyelinap kata-kata dalam otak kepala duli tuanku sebaik saja ahli yang seorang itu menamatkan kata-kata.

Tapi kerana terlalu kasih dan sayangnya terhadap mamak bendahara dan geng-gengnya itu maka kebawah duli tuanku meneruskan titahnya bahawa yang penting ialah menolong orang Melayu, dan tawaran mamak bendahara dan geng-gengnya itu wajib dipersetujui.

Maka mendengarkan titah itu, terkulailah leher ahli-ahli yang hadir membawa bersama kepala terantuk dimeja mesyuarat. Hanya seorang ahli yang memandang terus ke muka tuanku dengan perasaan penuh sesal untuk dibawa semasa bersara.

Habis cerita saya ini. Apa kaitan dengan rayuan saya untuk menolak BN pada pilihanraya ke 13 ini?

Moral cerita ini ada kaitan langsung dengan gesaan saya untuk menolak BN, kerana cerita saya ini mengambil setting tahun sebelum 2008. Ketika itu PR belum menguasai mana-mana kerajaan, negeri atau pun Persekutuan.

Jika ianya cerita dongeng, ianya dongeng pada tempoh-tempoh berkenaan. Jika anda percaya sebagai cerita benar, ianya juga mengisahkan cerita pada tempoh itu. Jika anda anggap ianya sebagai cerita semata-mata kerana saya suka bercerita, maka ianya juga tetap pada persekitaran tempoh yang sama.

Moral cerita ini ialah menggunakan nama Melayu sebagai cara menipu bagi mendapatkan faedah untuk kepentingan diri dan orang-orang yang terdekat. Inilah rukun yang diamalkan oleh BN.

Maka ada kewajaran untuk menolak UMNO/BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan