Theflowersellingboy

Rabu, 24 April 2013

PERJALANAN ke 5 Mei 2013: Satu Perjalanan Yang Tercemar.

Perjalanan ke 5 Mei 2013 sesak barat. 

Yang ke hulu , kehilir , ke darat ke baruh bersesakan, berseliseh, bertembung, terserempak, ulang alik dan mundar mandir. Ada masa berlaku kekecuhan. Menghalang perjalanan. Bertengkar. Menjerit. Memaki dan menghamun. Menyanyi gila-gila tinggi suara gunakan pembesar suara. Enjin motor paling hingar dari kerja-kerja rempitan ulang alik. 

Baling berbagai objek. Ada yang cedera. Pihak berkuasa ambil rengan saja. 

Keadaan sungguh sibuk sekali. Paling sibuk . Paling sesak, hingar bingar , melaung sana , melaung sini. Kecemaran yang amat gila. Kecemaran alamsekitar. Kecemaran dan kecelaruan minda. Paling gila. Hanya semata-mata satu mesej saja 'UNDILAH AKU, UNDILAH PARTI AKU KERANA RAKYAT AKAN HIDUP BAHAGIA'.

Tiada satu malam dan tiada satu siang yang tidak tercemar dengan hingar bingar membawa mesej diatas.

Namun, tidak mengapa. Malam dan siang memang tercemar dengan hingar bingar. Tapi mesej yang dibawa adalah  amat baik kepada kita rakyat : untuk satu kehidupan yang lebih baik dan bahagia. 

Siapa mahu jadi susah? Siapa mahu jadi sengsara?  

Sudah tentu kita mengalu-alukan dan memberi sokongan penuh terhadap mesej yang dibawa sebagai wadah perjuangan mereka. Hingar bingar dalam beberapa minggu ini yang mengganggu ketenteraman persekitaran kita, kita terimalah, demi masa depan yang lebih baik.

Cuma yang mana satu yang kita hendak pilih? Siapa dan parti manakah yang kita perlu undi? 

Semuanya menyatakan hasrat yang sama. Semua berjuang untuk rakyat, demi kebahagian rakyat.

Apa kriteria pilihan yang perlu digunakan? Adakah misalnya mengambil kira:

i)  Atas kesamaan bangsa dan agama
ii) Watak/keperibadian.
iii) Pengalaman
iv) Rekod 
v) Kesamaan parti

Kriteria pertama, atas kesamaan bangsa dan agama. Kita beri undi kerana dia orang Melayu dan beragama Islam? Maknanya sebagai orang Melayu dan Islam akan memberikan kebahagian kepada kita. Masa depan kita bahagia?

Itulah andaian yang kita perlu buat sekiranya kita gunapakai kriteria ini.

Maknanya dia memperjuangkan hak kepentingan Melayu. Dia melaksanakan kehidupan secara Islam.

Buat senarai semak. 

Berapa hektarkah tanah Melayu yang telah tergadai. Berapa hektarkah tanah sawah orang Melayu yang telah diambil (atas alasan demi pembangunan) yang dibayar pada harga pampasan yang rendah dan kemudiannya dijualkan kepada tauke-tauke Cina untuk dibangunkan. Buat semakan di semua negeri misalnya Melaka dan Johor. 

Berapa ramaikah anak-anak Melayu di pusat pengajian tinggi yang dibiayai secara pinjaman dari PTPTN, yang dulunya tidak pernah berlaku kerana dibiayai melalui biasiswa. Kita menambahkan lagi manusia Melayu yang berhutang.

Cara Islamkah jika kita mengaibkan orang lain. Islamkah kita hanya setakat pakai kopiah tinggi, berbaju Melayu cantik dan berkumpul setiap malam Jumaat membaca surah Yassin sedangkan dalam masa yang sama kita membiarkan perbuatan keji berlaku. Misalnya membuat, menyebar dan menonton filem lucah. Setiap malam kita mengadap tv yang menyiarkan berita mengaibkan peribadi orang. Lebih teruk lagi kita memanjangkan cerita itu.

Cukup, 3 saja contoh senarai semak. Ianya terlalu banyak. 

Lihat calun itu. Kenal calun itu. Kenal parti itu. Bolehkah kita percaya kepada calun dan parti yang melakukan perbuatan seperti itu. Lihat dengan mata dan hati.
             
Begitu juga dengan kriteria-kriteria seterusnya. Ianya perlu dilihat dengan mata dan hati.

Undilah dengan secara tenang dengan menggunakan kewarasan otak kita berlandaskan kepada keyakinan kita bahawa Islam amat benci orang dan parti yang tidak amanah. Contoh tidak amanah ialah seperti perlakuan dalam senarai semak diatas. Tolaklah calun dan parti itu. 

Saya percaya anda sukakan orang yang baik-baik dan benci orang yang jahat dan tidak amanah. Jangan cemarkan masa depan anda dengan memilih orang seperti itu dan parti yang suka mengamalkan perbuatan jahat itu. Cukuplah kita alami suasana yang tercemar dalam perjalanan ke 5 Mei 2013 ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan