Theflowersellingboy

Rabu, 31 Oktober 2012

Janji Yang Tidak Di tepati, tapi Masih Percaya Lagi

Tajuk paparan hari ini jangan pula difikirkan  ada kena mengena dengan slogan kerajaan BN: Janji Di Tepati. Paparan pendek kali ini bukan cerita politik ianya hanya cerita-cerita biasa saja. Sikit-sikit ada politiknya, bergantung kepada fahaman masing-masing.
 
Namun cerita ini masih lagi berkisar dalam soal buat janji. Walaupun banyak kali seseorang itu buat janji dan tidak pernah ditepati atau lebih tepat lagi mungir janji, saya masih lagi memberi kepercayaan kepada simungkir janji itu. 
 
Tahukah sebabnya?
 
Sebabnya ialah kerana saya tiada pilihan. Kerana dia   orang Melayu yang ada yang saya sudah lama kenal, dan dia ada kemahiran. Saya mahu bersama-sama menyokong agar dia berjaya. 
 
Yang saya maksudkan ialah sebuah workshop membaikki kereta.
 
Saya menghantar kereta untuk diperbaikki di workshop seorang anak muda Melayu yang terkenal kemahirannya dibandar ini dalam memperbaikki kerosakan kereta kontinental seperti volvo dan mercedez. Berlaku pada bulan Mei 2012. Yang perlu diperbaikki adalah enjin, kebocoran minyak di enjin, dan menukar tayar. 
 
Sekarang masuk bulan November. Sudah enam bulan kereta dalam workshop, tak siap-siap lagi. 
 
Mula-mula janji boleh siap 2 minggu. Bila datang ke workshop tak siap juga. Janji seminggu lagi. Pun tak siap. Wang dua ribu setengah dah bayar, kereta tak siap. Lepas tu tanya melalui talipon.  Buat janji yang sama juga, boleh siap dalam dua tiga hari. Bila datang ke workshop tak siap juga. Macam-macam alasan diberikan. Akhirnya pada hari ini juga masih tak siap. Kereta tersadai di luar, berhujan berpanas.
 
Hari ini dia janji boleh siap pada hari Sabtu ini. Harap-harap begitulah.

Workshop ini kepunyaan seorang anak muda Melayu. Memang amat susah untuk mencari anak muda Melayu yang mahir dalam memperbaikki kereta mercedez di bandar ini (Melaka). Jadi atas niat untuk menyokong perniagaannya saya menjadikan workshop itu sebagai bengkel tetap untuk memperbaikki kereta saya jika ada kerosakan. Lagipun pengalaman menunjukkan bahawa dia melakukan kerja dengan baik dan tidak langsung terdapat unsur penipuan. 
 
Sebelum mengenali pemuda ini saya menghantar di workshop bukan Melayu iaitu workshop China kerana ketika itu tiada pilihan. Sudahlah harganya mahal, menipu pulak. 
 
Alhamdulillah seorang kawan mengenalkan pemuda ini kepada saya. Semenjak dari itu sehingga sekarang kereta saya akan dihantar ke worshopnya. Setakat yang sudah lepas, ok saja.Tiada masalah.
 
Tapi kali ini ia amat menghairankan saya. Banyak kali buat janji tapi kereta tak siap juga. Banyak kali juga mohon maaf. Jadi apa yang mampu saya buat selain menerima pohon maafnya dan minta supaya ia menyegerakan kerjanya. Dia sentiasa mengangguk dan berjanji akan segera menyiapkannya.
 
Saya lihat terlalu banyak kereta mercedez, saya kira ada lima buah tidak termasuk kereta saya di workshop kecilnya. Dulu dia ada 4 orang pekerja. Dan dua minggu lepas saya lihat tinggal seorang saja. Katanya pekerjanya banyak yang telah berhenti dan ada yang terlibat dalam ketagihan dadah. Sebab itulah katanya kereta saya tidak dapat disiapkan.

Tapi soalnya mengapa dia menerima tambahan kereta yang lainMengapa pula ramai orang suka hantar ke workshopnya sedangkan pekerjanya hanya seorang saja?
 
Pekerja yang seorang itupun hanya membantu saja dalam kerja-kerja yang mudah seperti membersihkan tempat kerja. membeli barang-barang gantian; dan tidak terlibat langsung dalam kerja memperbaikki kereta.
 
Kesian juga saya melihatnya. Jadi saya terimalah permohonan maafnya serta sanggup menunggu lama. Cuma saya kurang bersetuju sikap dia yang suka buat janji tapi tidak pernah ditepati. Ianya amat merugikan sekiranya ada dikalangan pelanggan akan lari ke tempat lain dik sebab janji yang selalu dimungkiri.
 
Pada hari ini terdapat 4 pekerja. Kesemuanya pekerja dulu yang dikatakan ada yang ketagihan dadah.  Mungkin telah pulih agaknya.

Jadi pada hari Sabtu ini saya akan sekali lagi ke workshop untuk menuntut janji yang telah dibuat pada hari ini. Harap-harap beliau menepati janji.
 
Tapi kalau mungkir janji, apa yang saya mampu buat? Hantar ke workshop lain? Sudah tentu ia merugikan kerana saya telah bayar dua ribu setengah. Besar kemungkinan worshop yang baru ini akan mengenakan harga yang lebih. Lagi pun ke workshop mana saya akan hantar? Workshop China? Saya sudah ada terlalu banyak pengalaman. Selalu kena tipu.
 
Jadi mahu tak mahu bersabarlah. Kalau hari Sabtu ini tak siap, tunggulah hari lain yang dijanjikan. Itulah malangnya orang yang tidak tahu fasal enjin atau fasal nak baikki kereta. Rosak sikit hantar workshop. 
 
Padan muka orang yang tak ada ilmu kereta seperti saya ni. Selalu kena mungkir janji oleh orang yang kita mahu bantu untuk berjaya.Tapi tak boleh buat apa-apa. Kesitu juga perginya kalau kereta saya rosak.
 
Tapi kalau ada orang politik yang sentiasa mungkir janji, jika bertanding pada piliharaya ke 13 nanti, sukacita saya ingatkan mereka bahawa saya ada pilihan untuk menolak mereka walaupun mereka dulunya menjadi pilihan saya kerana antara lain dia orang Melayu.
 
Dah tak main Melayu dan bukan Melayu. Jika Melayu mungkir janji, busuk hati, rasuah sana rasuah sini, tipu sana tipu sini, fitnah sana fitnah sini, saya ada jawapan mudah:  ketepikan saja. 
 
  
 
 
   
 
 
 
 
   
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan