Theflowersellingboy

Rabu, 3 Oktober 2012

Sedikit cerita dikaunter pembayaran pejabat pos

Ke pejabat pos untuk membayar berbagi jenis bil. Dapat angka giliran 2173. Angka giliran semasa ialah 2160. Menunggu 13 panggilan lagi bagi siri 2000 atau untuk membuat bayaran di kaunter bayaran 2.

Sementara menunggu giliran, masuk ke pasar raya yang bersebelahan dengan pejabat pos itu. Disana isteri sedang mencari sesuatu. Lebih kurang 10 minit kembali semula ke pejabat pos. Angka giliran yang terpapar ialah 2171, tinggal 2 lagi. Kemudian terdengar panggilan angka giliran 2172, dituruti dengan paparan elektronik. Dua kali sebutan dibuat namun tiada pelanggan yang tampil ke kaunter untuk urusan. Dalam hati rasa lega juga kerana sebentar lagi tiba giliran 2173 dipanggil.

Benar. Selepas dua kali panggilan dan tiada yang tampil ke kaunter 2, angka giliran saya 2173 dipanggil pula. Dengan segera saya menuju ke kaunter 2 dan menghulurkan bil-bil yang hendak dibayar.

"Minta nombor giliran", kerani kaunter seorang wanita muda (saya kira usianya tidak lebih dari 20 tahun menurut penilaian mata saya akan wajahnya) meminta saya menyerahkan nombor giliran.

Untuk lebih pasti, saya bertanya apakah yang dia minta kerana tidak mungkin beliau hendak menyemak angka giliran saya. Sebab angka giliran pelanggan-pelanggan sebelumnya tidak pula di periksa.

"Angka giliran", jawabnya ringkas. Maka tanpa berlengah saya serahkan angka giliran itu. Setelah diambil dan dilihat, petugas kaunter itu diam saja, tidak menyatakan apa-apa. Perasaan ingin tahu saya mendesak untuk bertanya.

"Betul ke angka itu", (maksud saya betul ke giliran saya yang dipanggil). Dia tidak berkata apa-apa. Cuma mengangguk kepala.

Saya tidak mahu tanya mengapa nombor giliran saya diminta untuk disemak dan mengapa yang lain tidak diminta buat begitu. Tapi terasa juga dihati bahawa ada semacam keraguan petugas kaunter ini terhadap saya. Mungkinkah ada anggapan beliau bahawa saya ini hendak menipu? Kalau ada saya rasa kecewa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan