Theflowersellingboy

Selasa, 17 Julai 2012

Perihatan Keluarga di Avillion PD

Pada hari Sabtu yang lepas kami sekeluarga beristirehat di Port Dickson (PD). Sekeluarga bermaksud semua sekali iaitu dari datuk  dan nenek sampailah ke anak, menantu dan cucu. Kami memilih untuk bermalam di hotel Avillion. Hotel ini dibena diatas laut. Maka desiran dan pukulan ombak menjadi hawa telinga kami semua.

Tiga buah bilik yang bersambung telah ditempa. Setiap satu bilik menyediakan dua buah katil untuk 4 orang, bilik air yang selesa  dan ruang anjung yang berhadapan dengan Selat Melaka. Selain dari itu disediakan sarapan pagi untuk dua orang. Jumlah kos semua RM2400 saja bagi kediaman satu malam.

Disebelah malam kami meraikan hari ulang tahun kelahiran 3 diantara 8 anggota keluarga. Walaupun ada yang telah melepasi tarikh dan ada yang belum sampai masanya tapi sengaja kami raikan pada hari itu kerana mengambil kesempatan dalam perihatan keluarga ini. Tidak mudah untuk kami dapat berkumpul kerana masing-masing mempunyai ketentuan yang berbeza dari segi keutamaan dan pekerjaan, dan ada yang sedang belajar.

Makanan yang disediakan pihak hotel  melebihi dari kemampuan kami untuk memakan ke semuanya. Namun ianya amat seronok sekali.
 Cuma pada malam itu seorang dari dua cucu kami iaitu Ahmad Naqib tidak berapa sihat. Beliau tidak dapat 'enjoy' , termasuk kedua ibubapanya pada malam itu. Tapi yang seorang lagi cucu Yousef Imran yang juga sebagai tetamu yang diraikan kelihatan 'happy' dan enjoy sekali bersama dengan kedua ibubapanya.

Selain dari menyusur pantai, kita juga boleh melihat belaan berbagi binatang/unggas seperti ayam, labi-labi, burung merak, arnab dan ayam hutan. Kita dibenarkan untuk melayan binatang/unggas itu dengan memberi makanan yang disediakan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Kalau minat berenang, ada kolam renang. Ada gym dan ada tempat bermain untuk kanak-kanak.

Satu perkara yang diperhatikan bahawa sebahagian besar pekerja peringkat bawah misalnya di restoran , penyenggaraan, dan perkhidmatan ke bilik adalah terdiri dari pekerja asing dari berbagai negara- Filipina, Bangladesh, Indonesia dan Myanmar.

Saya , isteri dan bersama dengan ct (anak bongsu) menyusuri pantai disebelah pagi. Sepanjang  penyusuran itu kami dapati pantai PD agak tercemar dengan sampah buangan. Terdapat beberapa buah khemah di kawasan daratan berhampiran pantai. Nampak gaya seperti orang berkemping.
 
Bukan saja pantainya tercemar kotor bahkan dibahagian darat dimana terdapat tempat letak kereta awam dan kedai/warung makanan , sampah-sampah bersepah mengeluarkan bau yang busuk. 

Walaupun udara dan persekitarannya tercemar, kami beli juga makanan yang dijual untuk sarapan pagi kerana pihak hotel hanya menyediakan sarapan pagi untuk 6 orang saja. 

Apa-apa pun perihatan keluarga di Avillion PD itu sungguh memberi kesan sekali kerana kami sekeluarga dari lokasi yang berlainan dapat berkumpul kesemuanya. InsyaAllah lain kali kami akan melakukannya lagi. 

Cuma dimana ye? Takkan dalam negeri saja. Luaskan lah pandangan sikit. Pergi Bayern Munich di German ke? Dapat tengok pasukan bola yang banyak dipenuhi pemain-pemain negara German.

Memanglah ada niat. Tapi kurang ongkos. 

Tak mengapa. Tahun depan Yousef Imran akan ke Munich ikut bapanya bekerja disana. Ada peluang hotel percuma. Yang lain tanggung sendiri.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan