Theflowersellingboy

Rabu, 11 Julai 2012

Cepat dan Mudah Berurusan Dengan Bank Agro

Pukul 11.30 pagi pergi ke bank agro di Bandar Tasik Selatan. Terlalu banyak kenderaan sehingga tiada ruang untuk meletak kereta termasuk dihadapan bank Agro. Malah kereta diltakkan berlapis disepanjang tempat letak kereta yang telah penuh itu. Ini membuatkan laluan kenderaan menjadi sempit. Kenderaan terpaksa dipandu perlahan agar tidak bergeser dengan kenderaan yang berlapis itu. Hujan renyai-renyai.
 
Urusan bank terlalu mustahak diselesaikan pada hari ini kerana telah melampaui tempoh masa yang telah dipersetujui. Oleh itu mahu tidak mahu terpaksa mencari ruang kosong dibahu jalan besar. Tapi disepanjang bahu jalan itu telah sedia ada barisan kereta tanpa pemandu. Ada satu ruang kecil dipersimpangan, lalu berhenti dan meminta isteri tinggal dalam kereta agar dapat menggerakkan kereta jika ianya menghalang laluan atau jika diarah oleh pihak berkuasa.
 
Merempoh hujan yang renyai menuju ke bank dengan menjangkakan bahawa ramai orang berurusan dengan bank berdasarkan bilangan kenderaan yang begitu banyak. Sudah tentu urusan dengan bank akan mengambil masa yang lama.
 
Menghampiri pintu bank didapati tidak ramai orang didalamnya. Pelanggan yang sedia ada hanya seorang dan tambah saya seorang menjadi dua orang ketika itu. Mengambil angka giliran urusan. Tidak sampai sepuluh saat angka giliran telah naik. Cepat sekali.
 
Kurang lebih lima minit saya telah kembali ke kereta semula. 
 
Ini kali kedua berurusan dengan bank Agro di Bandar Tasik Selatan. Urusan kali pertama dulu pun cepat juga sebab bilangan pelanggannya sama saja. 
 
Dulu bank Agro dikenali sebagai Bank Pertanian. Kemudian dilakukan penjenamaan baru dengan ditukar nama kepada Bank Agro. Namun saya melihatnya sebagai menggantikan nama dalam bahasa Melayu ke bahasa Inggeris saja. Lebih sedap disebut seperti kita menyebut RISDA, FELDA, FELCRA, SPAD dan banyak lagi termasuklah UMNO. Semuanya ini singkatan bahasa Inggeris. Jadi tukar kulit saja, isinya belum tentu berubah. Lebih trendy dan fashionable agaknya. 
 
Saya harap anggapan saya itu meleset. Penjenamaan itu bukan bertujuan mengikut trend. Sudah tentu sebagai entiti perniagaan matlamat utamanya untuk buat untung. Untung kepada pemilik. 
 
Siapakah pemilik bank ini? Googlelah kalau nak tahu.      

Berdasarkan kepada pemerhatian di beberapa buah bank Agro dibeberapa lokasi termasuk ibupejabat berhadapan dengan Rumah Persekutuan di Kuala Lumpur, tidak nampak banyak perubahan yang besar dari segi bilangan orang yang berurusan dengan bank Agro ini. 

Tapi bilangan yang berurusan bukanlah secara mutlak memberi gambaran bahawa bank ini tidak menunjukkan kemajuan, diukur dari segi jumlah urusniaga dan kewangan yang terlibat. Yang penting kualiti urusniaga yang dibuat misalnya jumlah pinjaman/pelaburan yang telah dikeluarkan serta pembayaran balik dari pelanggan. 

Kalau nak tahu kenalah lihat laporan tahunan dari bank tersebut.

Bagaimanapun tanpa ramai orang yang berurusan serta banyak pula cawangan bank ini , ia mempecepatkan urusan, menjimatkan masa dan memberi kemudahan kepada pelanggan-pelanggannya. 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan