Theflowersellingboy

Jumaat, 13 Julai 2012

Dua Cerita Dari Mansoura University: i) Tiket Qatar Airline- murah tapi terkena.ii) Dari stesyen Mahatta Ittor ke Stesyen Ramsis.

Pepereksaan semester akhir tahun empat selesai suadah. Aku rasa kali ini soalannya terlalu 'tough' (susah) sekali. Semua soalan dijawab tapi .....ahh perkara sudah lepas. Usaha sudah dilakukan sampai merah-merah mata dan muka naik jerawat kerana terlalu stress. 

Sekarang yang ada dikepala otak aku ialah dua cerita yang aku alami sendiri dan yang berlaku keatas kawan-kawan aku sebelum balik  ke Malaysia. 

Untuk balik ke Malaysia, tiket kapalterbang telah awal ditempa secara online. Seawal bulan Mei. Aku dan kawan aku berpakat naik Egypt Air . Seorang kena bayar 4600 genih lebih kurang RM2300. Dapat 40 kilo berat luggage. 

Tempahan dibuat gunakan kad kredit supplement. Papa aku yang kena bayar. Aku mana ambil duit.Pelajar mana ada duit. Nanti bila aku dah berjaya dan keluar bekerja sebagai seorang doktor aku bayarlah balik. He he he...jangan marah pa. Kalau marah , 'eten' akan berpuasa dan beraya di Mesir. Mama tentu menangis. Papa meleleh air mata. Sekali lagi jangan marah.


Tabiat pelajar macam aku ni bila buat tempahan akan cari dua benda. Pertama, airline yang tawar harga murah. Kedua, berat muatan barang yang tinggi. Rasanya harga tiket Egypt Air 4600g itu adalah murah dan berat barang 40 kilo itu adalah yang paling tinggi berbanding dengan airline yang lain.

Kawan-kawan aku pun perangai serupa juga. Tapi ada sedikit berbeza. Mereka pilihan airline lain. Mereka pilih Qatar Airline atas dua sebab yang sama juga iaitu harga murah dan berat barang yang tinggi. Cuma cara belian tiket berbeza. Mereka guna agen atas agen. Bukan agen cerita James Bond. 

Agen pertama ialah dari kalangan pelajar yang sama menuntut. Maklumlah, kita pelajar ni kalau boleh hendak berjimat belanja dan nak cari belanja dari sumber lain seperti menjadi agen tiket sebagai agen kepada  agen yang lain. Dapat sedikit komisyen pun sudah ok.

Maka kawan-kawan aku itu belilah tiket dengan cara diatas. Qatar airline menawarkan harga 4200g lebih kurang RM2100. Jika bertolak dari Cairo berat muatan yang dibenarkan ialah 23 kilo, tapi dari Alexandria berat muatan bertambah menjadi 40 kilo. Mereka pilih untuk bertolak dari Alexandria sebab harga tiket murah dan berat muatan barang tinggi. Jarak perjalanan ke Alexandria atau ke Cairo adalah sama kurang lebih 3 jam.


Mereka buat tempahan pada bulan Mei juga.


Mereka telah bayar wang dan telah pun dapat tiket. Tapi pada pada 8 Julai waktu pepereksaan semester masih lagi belum habis, mereka dapat berita dari agen , tempahan mereka itu dibatalkan atas alasan tiket yang dibeli itu murah. Harga yang sepatutnya 6000g. Kawan-kawan aku itu panik dan kecewa. Mereka semak di internet. Sah tempahan mereka dibatalkan. Mereka menjadi 'depressed' kerana tiket dibatalkan, menghadapi exam lagi.


Mereka minta supaya wang yang telah dibayar dikembalikan. Agen menawarkan 2 pilihan. Pertama menerima setengah saja bayaran tanpa memberitahu bila tarikh bayaran akan dibuat. Kedua, pelajar bertolak dari lapangan terbang Luxor. 

Aku tidak tahu kedudukan terakhir sebab aku dan seorang kawan telah pun bertolak ke Cairo dengan manaikki kereta api gerabak ayam. Aku akan ceritakan nanti pengalaman naik kereta pai gerabak ayam ini. Paling 'best'.


Berbalik cerita tentang kawan-kawan aku yang malang itu.Aku hairan tentang alasan tiket itu dibatalkan. Dibatalkan  kerana harga tiket yang dibayar itu murah iatu 4200g saja berbanding yang katanya patut dibayar 6000g.


Soalan aku yang pertama: Kalau sudah terima harga 4200g dan telahpun keluarkan tiket macam mana pula timbul harga yang lain? 

Apabila ada tawaran pada harga tertentu (4200g) dan ada pula bayaran pada harga yang diminta (4200g) dan ada pula dokumen mengesahkan transaksi persetujuan diantara dua pihak yang berurusan dalam bentuk tiket yang dikeluarkan maka ianya sudah terbentuk satu perjanjian. Perjanjian tidak boleh dimungkiri. Jika mana-man pihak yang mungkir janji maka pihak itu hendaklah membayar ganti rugi kepada pihak yang dimungkiri. Bukan saja membayar kos tiket bahkan apa-apa kos yang terlibat termasuk kesusahan dan rasa tertekan pelajar-pelajar tadi.

Ini tidak, nak bayar balik setengah. Bila mahu bayar belum tahu. Apa   punya agen ini.Undang-undang apa yang dipakai. Kalau pakai international contract law pun aku rasa agen/airline ini telah mungkir janji dan boleh didakwa untuk membayar ganti rugi. Tapi aku bukan lawyer. Salah ambil kursus.

Menurut papa aku perlakuan seperti itu adalah satu fenomina yang biasa dinegara-negara Arab. Jangan dihairankan. Kita menjadi hairan sebab kita kaitkan mereka dengan ajaran Islam. Sebenarnya tidak begitu. Banyak perlakuan mereka yang jauh dari ajaran Islam termasuklah dalam hal urusniaga. Perlakuan yang memalukan ini bukan saja berlaku dan boleh dilihat di Mesir saja bahkan dikebanyakan negara Arab. Semuanya amat jelek dan memalukan.

Tak percaya ke dengan perangai yang papa  aku katakan itu?

Tidak ada pengalaman di airport Cairo ke. Macam mana  pihak kastam minta bayaran apabila mendapati kononnya barang/item yang kita bawa balik ke Malaysia itu   (misalnya ubat/ubatan) barang/item yang tidak boleh dibawa keluar. 

Kalau dah bayar dalam jumlah yang dikehendaki, boleh pula dibawa keluar.

Ingat semula bayaran fees setiap semester kemasukan. Ada keluarkan resit ke? Kalau ada bila agaknya? 

Aku tidak hairan.Sebab itu di sebahagian besar negara-negara Arab berlaku kebangkitan rakyat kerana ramai yang tertindas jadi miskin. Yang berkuasa dan berkedudukan terlalu mewah dengan rasuah dan salah guna kuasa.


Sebab itu aku lebih suka tempa online walaupun risikonya ada. Tapi lebih selamat dari menggunakan agen atas agen.

Soalan aku yang kedua: Kenapa pakai agen atas agen? Kenapa tidak buat hubungan langsung dengan agen. Adakah menggunakan agen yang terdiri dari pelajar Malaysia itu berniat untung menolong pelajar itu mendapat sedikit wang belanja? Kalau begitu niatnya baguslah. 

Dalam semangat yang sama, wang yang diperolehi pelajar yang menjadi agen itu mestilah diiringi dengan tanggungjawab. Tindakan mesti diambil bagi menolong pelajar yang teraniaya itu dengan meminta balik semua jumlah wang yang telah dibayar. Dan buat bayaran dengan segera. Jika agen gagal atau tidak mahu membayar, hendaklah buat laporan kepada pihak berkuasa Mesir dan Qatar Airline. 

Laporan atau aduan juga dibuat kepada Kedutaan Malaysia di Cairo kerana mereka bertanggongjawab untuk menjaga kepentingan rakyat Malaysia dinegara yang diwakili. Agar dengan laporan aduan ini pihak kedutaan bolehlah menghubungi pihak berkuasa Mesir dan Qatar Airline. Pihak kedutaan juga boleh membuat hebahan dengan menasihat supaya pelajar-pelajar Malaysia tidak lagi menggunakan kaedah agen atas agen ini semasa membuat tempahan tiket kapalterbang.

Soalan aku yang ketiga: soalan ini ada sedikit unsur prasangka, kalau tidak betul dan membuatkan ada yang marah, aku minta maaf: Adakah sesuatu yang tidak baik yang telah dipersetujui antara agen-agen ini. Aku harap tidak begitu.

Ahhh......aku dah penat. Masih letih dek penerbangan yang memakan masa lebih 14 jam. Sebab berlaku kelewatan semasa mula bertolak. Jadi cerita kedua akan aku tulis esok. Maaf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan