Theflowersellingboy

Isnin, 23 Julai 2012

Nota Dalam Bulan Ramadhan (2)

Perang Uhud : 

1. Berlaku diantara puak Quraish Mekah yang dipimpin oleh Abu Suffian dengan orang Islam dibawah pimpinan nabi besar Muhamad SAW pada 11 Shawal Tahun 3 Hijrah.

2. Pihak Islam telah kalah dalam peperangan itu disebabkan  sebahagiannya tidak berdisiplin, tidak taat dan patuh kepada pimpinan tapi lebih mementingkan kepada diri sendiri berebut-rebut untuk mendapat harta rampasan perang. Akhirnya kawalan menjadi longgar yang memudahkan musuh untuk menyerang.

Kaabah:

Inna awwala baiten' wudia' linnasi lallazi bibakkah- Sesunggunya rumah yang pertama didirikan untuk manusia itu ialah yang di Bakkah (Mekah) itu

Mubarakan' wahudal lila'lamin- sebagai (rumah) yang diberi berkat dan petunjuk bagi isi alam   

(Ayat 96 Surah Ali Imran)

1.  Rumah itu ialah Kaabah yang juga di panggil Baitullah buat manusia beribadat kepada Allah SWT. Sebelum Kaabah belum ada sebuah rumah suci didirikan untuk menyembah Allah semata-mata.

2. Kaabah sentiasa dikunjungi oleh umat Islam untuk melakukan ibadah termasuk ibadah haji dan umrah. Kedatangan orang ke Mekah membuatkan ekonominya berkembang. Ini adalah satu barakah. Kaabah juga adalah kiblat bagi orang Islam seluruh dunia menghadapkan muka semasa bersolat, menyembah Allah untuk mendapat petunjuk dari yang maha berkuasa.

  
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan