Theflowersellingboy

Sabtu, 21 Julai 2012

Buatlah Perkara Yang Baik Walaupun Baik Yang Terlalu Kecil Dalam Bulan Ramadhan.

Hari pertama puasa. Sama seperti puasa tahun-tahun berlalu, soal menahan lapar tidak jadi masalah. Yang selalu tercabar ialah kekuatan untuk melakukan yang baik-baik lebih banyak lagi pada bulan ini. Satu lagi ialah untuk menjaga mulut dan lidah. Nak jaga mata dan telinga. Nak kawal nafsu selera. Nak kawal apa yang ada dalam hati. 

Nak lakukan yang baik-baik lebih banyak lagi, biasanya tinggal azam saja tanpa perlakuan. Mulut dan lidah mudah gagal untuk menahan dari mengeluarkan kata-kata yang kurang elok. Puas dicuba, ada juga yang tergelincir terutama kalau ada kawan bicara. Ada saja yang dituturkan ,mengatakan kekurangan dan kelemahan pihak lain sedangkan diri sendri pun banyak yang kurang. Contoh paling nyata ialah mencari dan membicarakan kelemahan pihak lain dalam bulan yang suci ini. 

Telinga dan mata sama juga. Tonton program dan rancangann tv yang dedah sana dedah sini; cerita kata-mengata orang lain misalnya dalam rancangan gossip, melody dan yang setaraf dengannya. Mata mudah mengantuk kalau tengok rancangan hal-hal agama dan hal-hal yang membincangkan kepentingan masyarakat. Telinga pula suka dengar lagu-lagu yang menghiburkan lagi menghayalkan justeru leka melakukan perbuatan dan amlan yang baik misalnya membaca al-quran.

Nafsu selera nampaknya boleh kawal. Tapi kadang-kadang kalah juga apabila terlalu banyak makanan yang dihidangkan dalam bulan puasa. Bukan sedap sangatpun . Sama seperti hari-hari yang lain tapi dik kelaparan berpuasa ianya membuatkan semua makanan menjadi kegemaran selera. Akhirnya mampu makan sikit saja.

Satu lagi ialah apa yang ada dalam hati. Melainkan Allah orang lain tidak tahu. Sendiri tahulah apa yang menggoda dan berbisikan dalam hati. Ada saja perkara-perkara negatif yang merasuk hati sehingga boleh dibuat sebuah novel. Macam-macam yang tidak kena dan tidak setuju. Kalau yang positif dan baik yang tidak ditegah Allah , tidak jadi hal. Ada yang tidak patut. Fikir fasal tukar kereta baru, fasal nak adakan rumah terbuka yang lebih besar dari yang lepas dan macam-macam lagi sedangkan kemampuan sudah berkurangan. Itu hanya contoh yang paling kecil.

Naqib, cucu saya yang mengidap demam panas selama sepuluh hari itu nampaknya telah sembuh. Bukan main aktif lagi. Kami semua gembira. Kami tidak tahu ubat apakah yang membuatnya sembuh. Saya cuma boleh teka saja iaitu ubat antibiotik kerana ini ubat terbaru yang diberikan sebagai tambahan kepada ubat demam. Atau mungkin kesan dari minum dan mandi air yang didoakan oleh ustaz dari perubatan Islam darul shifa di Bangi. Tapi apa-apa pun semuanya dengan izin Allah SWT. Kami sesungguhnya bersyukur kerana Naqib telah sembuh dari demam panas. Kebetulan pada hari pertama kita berpuasa. Jadi tidaklah meragam lagi. Maka tidak ada alasan bagi kami untuk mengurangkan amalan dan ibadah puasa.
  
Jadi pada tahun ini , harap-harap amalan ibadah puasa akan meningkat lebih baik dari yang lepas.

Malam tadi berterawih di masjid yang berdekatan. Di kondo tempat kediaman, terawih tidak diadakan. Bukan kerana tidak ada masyarakat Islam tapi saya tidak pasti kenapa penghuni kondo yang sebahagian besar orang Melayu Islam dan beberapa keluarga Arab Islam tidak menggunakan surau dikondo yang agak besar juga untuk tujuan solat berjemaah termasuklah solat terawih dalam bulan Ramadhan.

Apa yang saya pernah dengar bahawa ada pihak tertentu telah memanggil mesyuarat sebelum bulan puasa ini bagi tujuan membincangkan sesuatu. Saya tidak hadir kerana notis itu saya tidak terbaca dimana-mana. Saya hanya diberi tahu oleh menantu selepas tarikh perjumpaan tersebut.

Sehingga sekarang tidak ada apa-apa pengumuman mengenai  keputusan perjumpaan itu.

Ada juga hasrat untuk mengadakan perjumpaan dengan semua masyarakat kondo bagi kepentingan bersama. Tapi ada perasaan serba salah. Siapa saya? Saya hanya penumpang sementara saja. Menumpang sementara menjaga cucu. Maknanya bukan duduk kekal.

Tapi kalau yang hendak dilakukan itu perkara yang baik mengapa perlu difikirkan taraf atau status kita, sama ada penghuni kekal atau penumpang sementara. Buat sajalah, jangan cari helah. Benda yang baik, rasanya semua orang setuju.

Jika perjumpaan diadakan dikalangan penghuni sudah tentu banyak perkara dapat dibincang dan dipersetujui bersama untuk dilakukan.

Saya terfikir pula fasal badan pengurusan. Setahu saya kediaman seperti ini perlu mempunyai satu badan pengurusan yang ditubuhkan  oleh penghuni sendiri bagi menguruskan hal-hal bersangkutan dengan masyarakat kondo. 

Saya juga mendapat maklum bahawa yang menguruskan kondo ini ialah pihak Perbadanan Putra Jaya. Saya tidak pula bertanya bagaimana bentuk pengurusan dari segi strukturnya. Adakah ahli Jawatankuasa Pengurusan? Ada kah penduduk termasuk dalam jawatankuasa itu?  Siapa yang jadi pengerusi? Apa kah bidang atau terma rujukan Badan Pengurusan itu?

Saya percaya dengan mendapat maklumat yang terperinci tentang badan pengurusan itu usaha bagi mengadakan perjumpaan dikalangan penghuni kondo akan lebih mudah diuruskan. Saya akan cuba mendapatkan kedudukan sebenar badan pengurusan itu. Tidak mengapa, walaupun saya hanya penumpang saja. Jika ini dapat dilakukan bukankah elok kerana dilakukan dalam bulan puasa, Ya, ianya satu usaha yang terlalu kecil. Tapi kita mulakan yang kecil sebelum melangkah kepada yang lebih besar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan