Theflowersellingboy

Ahad, 11 Mac 2012

Zon Selesa dan Matlamat Hidup

Jari-jari saya memicit dahi. Sekejap jari-jari tangan kanan kemudian diganti pula jari-jari tangan kiri . Bukan untuk meredakan sesuatu kesakitan atau mengurangkan pening kepala atau ada rasa gatal-gatal di dahi . Alhamdulillah masih sihat wal afiat lagi.

Setelah bersarapan pagi , menikmati minuman milo yang tidak bergula dan gorengan jemput-jemput , saya memasuki bilik tidur, bukan untuk melelapkan mata. Saya menyandarkan badan ke dinding sambil mata memandang ke arah komputer riba bersaiz kecil yang terbaring diatas tilam. Sambil membongkok, komputer itu saya capai dan diletakkan diatas riba. Swis komputer dipasang.

Bermula dari saat ini , jari-jari saya telah bersedia untuk menekan mana-mana huruf di papan komputer menurut arahan dari otak bagi memperlihatkan perkataan yang tersembunyi di otak kepala. Tapi sayang , jari-jari itu tidak mahu ke situ. 


Kerutan dahi yang tidak nampak dimata merangsangkan jari-jari untuk pergi ke situ, memicit dengan menggerakkan berulang kali jari-jari ke atas dahi yang berkerut itu. Namun tiada perkataan yang dapat di cipta oleh otak kepala untuk diperlihatkan di skrin komputer. Maka jari-jari itu masih bergerak didahi yang terus berkerut itu.

Ini bukanlah pengalaman baru. Bukan juga cerita baru. Dulu-dulu pun begitu juga misalnya semasa menyediakan tugasan menyiapkan kertas kerja atau rencana untuk keperluan pemarkahan bagi tujuan mendapatkan ijazah. Atau semasa diminta oleh bos menyediakan teks ucapan untuk di baca oleh pak menteri. Terkial-kial di buatnya. Dahi berkerut dan jari dengan setia memberi khidmat urut. 

Tapi akhirnya mampu juga otak kepala mengeluarkan kata-kata yang tersusun menjadi ayat-ayat yang boleh difahami apabila di baca dan didengar. Tambah-tambah lagi ada angka-angka, carta, dan graf yang menyokong kata-kata itu. Sama ada benar atau tidak , bernilai atau sebaliknya, hal itu menjadi hak mereka yang mendengar dan yang membaca menentukannya. Tugasan saya adalah menyiapkan kerja untuk diberikan markah bagi satu ijazah. Tugasan saya adalah ketentuan yang telah diberikan oleh bos, menurut perintah seperti yang diarah.

Otak kepala saya terdesak untuk menyempurnakan sesuatu matlamat. 

Matlamat untuk mendapat markah bagi satu ijazah. Sudah tentu hasrat saya ialah untuk markah yang terbaik. 

Matlamat bagi sebuah teks ucapan untuk dibaca pak menteri. Sudah tentu banyak pernyataan-pernyataan yang menyeronokkan pendengar. Yang lunak sekali penuh dengan berita dan janji yang penuh kasih sayang demi kesejahteraan rakyat.    

Dulu kedua-duanya saya mampu melakukan. Otak kepala saya mampu mengeluarkan kata-kata yang disusun dengan begitu cantik sekali dalam ayat-ayat yang boleh difahami.


Terdesak? Matlamat? Ya, kedua-duanya telah merangsang saya untuk melakukannya. Otak kepala walaupun dalam keadaan terkial-kial mampu melakukannya. Demi survival? Ya, demi survival untuk sekeping ijazah untuk diperagakan, melamar sebuah pekerjaan. Untuk cari makan. Tapi cara yang halal lah.


Cuma pada hari ini, selepas menikmati sarapan pagi, selepas melayan selera dan mengisi kantung perut, sambil bersandar di dinding dan duduk diatas tilam yang empuk, meriba komputer kecil, jari-jari saya masih lagi mengurut dahi dan tidak mampu untuk menekan huruf-huruf di papan komputer. 


Saya dalam zon selesa. Sudah ada rumah. Ada rumah sewa. Ada dua buah kereta. Ada dusun yang tidak diurus. Dua dari empat anak sudah berumah tangga dan tiga telah mempunyai kerjaya, hanya seorang saja yang masih bertungkus lumus di pengajian. Ada wang persaraan, mencukupi untuk menyara hidup diri dan isteri.

Jadi apa lagi yang saya mahu. Mengapa perlu otak kepala saya diperah untuk memikirkan kata-kata, membuat kira-kira, atau mencari angka-angka dan fakta-fakta cerita , yang disusun atur dalam  ayat-ayat  untuk diperlihatkan di skrin komputer, kemudian disebar dialam maya untuk di baca oleh sesiapa yang mencari atau terjumpa? Mengapa saya perlu berblogging?    


Tiba-tiba jari-jari saya berhenti mengurut dahi. Bukan kerana dahi sudah licin tiada kerutan. Otak kepala saya sudah mula memberi arahan kepada jari-jari kedua-dua tangan untuk berpindah kepapan komputer untuk menekan huruf-huruf yang sudah begitu lama tidak di usik. Mata saya sudah memberi tumpuan kearah mana jari-jari itu perlu digerakkan. 

"Selesa atau tidak selesa, saya mempunyai matlamat hidup. Selagi saya masih bernyawa, selagi nyawa dikandung badan, selagi masih sihat fizikal dan mental dan selagi mampu jari ini digerak-gerakkan maka saya akan atur-aturkan kata-kata membentuk ayat-ayat yang boleh difahami untuk dapat dilihat dan dibaca dialam maya".


Saya tersenyum membaca semula ayat-ayat 'mula' itu. Macam satu ikrar pula. Ikrar untuk memenuhi matlamat hidup . Apa dia? Jawapannya disisipkan dicelah-celah paparan dalam blog saya. Sudi apalah kira mengikutinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan