Theflowersellingboy

Isnin, 3 Ogos 2015

Yang Penting Angguknya, Bukan Otaknya.




Yang penting angguknya, bukan otaknya. Yang penting taat setianya , bukan kecerdikan dan kebijaksanaan otaknya.

PM Najib yang juga Presiden UMNO secara jelas meletakkan syarat ini kepada ahli-ahli UMNO, dan secara implikasi mahu semua rakyat Malaysia mengamalkannya.   

Beliau amat menghargai taat setia mengatasi kecerdikan seseorang. Tapi katanya bukan taat setia yang membuta tuli.

Apa itu taat setia yang membuta tuli?

Sebenarnya, pentafsiran bagi banyak hal dan perkara diantara seseorang  dengan lain tidak selalunya sama. Bahkan dalam mentafsirkan hal-hal berkaitan agama pun termasuk soal yang halal dan haram, dosa dan pahala, terdapat perbezaan dikalangan mereka yang dikatakan bertaraf ulama' yang tinggi pendidikan dan ilmu agamanya. Apatah lagi yang mempunyai pendidikan dan ilmu agama yang sedikit atau tiada langsung.

Sama juga dengan taat setia membuta tuli -taat setia yang tidak berasaskan kepada apa sebenar yang dilihat dan diketahui dan apa sebenarnya yang didengar.

Katakan berlaku kecurian. 

Seseorang itu melihat dengan matanya sendiri bahawa yang melakukan kerja mencuri itu adalah bapanya ; 
dia juga diberitahu oleh orang lain yang juga ada maklumat/melihat sendiri kejadian itu; 
dia pun telah mendengar hiruk pikok orang-orang menceritakan hal yang sama, yang kenal dan tahu siapa pelakunya; 
bahkan dia juga telah diberi tahu oleh yang punya harta yang kena curi itu siapa pelakunya;

Tapi oleh kerana bapanya yang melakukan pencurian itu, yang amat disayangi, atas pertalian darah maka dia tidak akan mengakui atau memberitahu atau mengiyakan bapanya sebagai pencuri.

Dia sayang pada bapanya, apatah lagi bapanya meminta agar dia taat mematuhi kehendak bapanya demi kelansungan sebuah keluarga.

Ianya tidak menghairankan kerana semua orang pada kedudukan begitu, melainkan mereka yang percaya bahawa mencuri itu adalah perkara/perbuatan hina yang hukumnya disisi undang-undang negara adalah salah, berdosa  dari segi hukum Allah, akan melakukan perkara yang sama.

Adakah itu boleh dikatakan taat setia yang membuta tuli? 

Bagi saya, taat setia seperti itu adalah termasuk dalam kategori taat setia yang membuta tuli walaupun saya sendiri tidak pasti akan mampu  untuk tidak berbuat demikian.

Saya tidak pasti apa yang dimaksudkan oleh DS Najib tentang taat setia yang membuta tuli.  Bagaimana perlu kita lakukan ketaatsetiaan yang diperlukan oleh beliau.

Kita ada kepala , di dalamnya ada otak yang dikurniakan Allah bagi kita berfikir kerana Allah sentiasa bertanya dalam banyak ayat-ayat al-Quran, "Tidak kah kamu mahu berfikir".

Ertinya otak yang dikurniakan itu adalah untuk kita berfikir. Sudah tentu asas dan tujuan berfikir kita itu adalah bagi maksud 'menyeru kepada kebaikan dan menghalang/menghindar kemungkaran'.

Dan bukan hanya kepala kita itu digunakan untuk mengangguk-anggukkan saja. Ada kala kita mengangguk-anggukkan dan ada kala kita menggeleng-gelengkan.

Anggukan itu adalah bahasa batang tubuh (body language) yang perbuatan mengangguk  kepala ke atas  dan ke bawah itu bertujuan untuk menyampaikan mesej bahawa kita  bersetuju, yang kita berkenan, suka, mahu terlibat sama, luluskan, dan segala yang bersifat positif mengikut penilaian kita, yang baik.
Kita menggeleng-gelengkan kepala tanpa berkata sesuatu, mesejnya juga jelas bahawa kita tidak bersetuju. Apatah lagi jika sambil mengegeleng kita berkata, 'no I don't agree with that'--mesejnya bertambah jelas sejelas terang lagi bersuluh.

Apabila DS Najib mengatakan yang penting ialah taat setia, dan bukan kecerdikan dan kebijaksanaan seseorang, khususnya kepada ahli UMNO, dan kita pula terutamanya ahli UMNO menganggukkan kepala sama ada diiringi dengan kata-kata atau tanpa kata-kata maka kita telah menyatakan persetujuan dengan pendirian/prinsip kepimpinan beliau.

Itu yang beliau mahu. Ertinya fungsi kepala telah terhad kepala melakukan anggukan saja.

Dalam kepala ada otak. Otak kita juga akan terheret sama untuk ke atas dan ke bawah -angguk.

Merugikan tak?

Bagi saya ianya amat merugikan. Satu dari senaman badan yang boleh dilakukan oleh kepala telah tidak dilakukan, bukan kerana kepala itu tidak mampu melakukannya tapi kepala itu disekat dari melakukannya. Urat kepala menjadi tegang dibuatnya.

Tak pening kepala dibuatnya? 

Kalau saya, sudah tentu pening. Saya amat memerlukan kepala itu digerakkan ke kanan dan ke kiri disamping ke atas dan ke bawah bagi mendapat kepala yang sihat. Kepala yang sihat akan tidak mudah pening dan mabuk. Kepala yang sihat saja yang mampu  melahirkan otak yang sihat. Otak yang sihat saja yang mampu mencetus dan melancarkan daya dan kemampuan berfikir.  

Jadi saya akan mengangguk dan menggelengkan kepala. Ertinya ada masa saya bersetuju dengan PM dan ada masanya saya tidak bersetuju dengannya. 

Tapi saya tetap mengakui DS Najib sebagai pemimpin. Sekurang-kurang mengakui yang beliau adalah PM Malaysia yang dipilih menurut sistem yang ada.

Namun begitu,  saya ingin menyatakan bahawa saya tidak bersetuju dengan pendirian PM untuk memberikan taat setia kepada pemimpin secara begitu saja. Taat setia diantara pemimpin dan yang dipimpin mestilah bersyarat, ada timbal balik.

Saya percaya DS Najib maklum akan perjanjian diantara Demang Lebar Daun (Rakyat) dengan Sang Si Purba (Raja) seperti yang di ceriterakan dalam Sejarah Melayu yang menjadi asas ikatan hubungan diantara pemimpin dan rakyat bawahan. 

"Raja adil Raja disembah, Raja zalim Raja disanggah".

Sembah itu melibatkan perbuatan tunduk dan angguk kepala. Sanggah itu melibatkan perbuatan geleng kepala dan angkat dan menghunus senjata.

Tanggungjawab seorang PM ialah untuk sentiasa berlaku adil jika mahu rakyat memberikan taat setia yang tidak berbelah bagi.

PM tidak boleh berlaku zalim terhadap orang yang dipimpinnya jika beliau tidak mahu di tentang dan disanggah.

PM mengeluarkan kata-kata taat setia  mengatasi kecerdasan , ialah selepas menyingkirkan TPM TS Muhyiddin kerana tidak sealiran dengan pemikiran dan tindakan berkaitan dengan 1MDB.

Dalam hal ini (1MDB), apa pun kenyataan yang dikeluarkan oleh PM dan mereka yang menyokongnya, sebahagian besar rakyat meragui kebenaran kenyataan itu. Ini adalah fakta, bukan fitnah atau direka cipta atau dipengaruhi oleh orang putih bukan warga negara.

Ketidakpercayaan rakyat/krisis keyakinan inilah yang sepatutnya difikirkan oleh PM dan penyokong setia. Jangan cuba mengalih pandangan rakyat kepada hal taat setia kepada pimpinan. 

PM dan geng perlu diingatkan bahawa sebahagian besar rakyat masih lagi percaya bahawa fungsi kepala yang didalamnya ada otak bukan saja untuk diangguk-anggukkan ke atas ke bawah, ada masanya perlu di geleng-gelengkan ke kiri dan ke kanan. Itulah fungsi kepala yang sihat.

Rakyat masih lagi mampu berfikir dan mahu berfikir seperti yang di seru oleh Allah. Dengan itu saya menyanggah pendirian PM yang mahukan ahli UMNO dan rakyat untuk memberikan taat setia dan mengenepikan kecerdikan dan kebijaksanaan dalam membentuk satu pasukan bagi mentadbir urus negara.

Cara berfikir saya adalah lebih selamat berbanding cara yang PM dan geng-gengnya. Ianya selamat untuk saya dan keturunan, selamat untuk ahli UMNO dan orang Melayu bukan ahli UMNO dan selamat untuk semua warga, negara bangsa dan agama. 

Sekarang selamat dan masa depan pun selamat.

Saya percaya rakyat Malaysia tidak suka orang yang melakukan pencurian seperti contoh yang dinyatakan diatas. Kejahatan mesti didedahkan, dan jika didapati benar dengan bukti melalui siasatan dan perbicaraan yang adil, orang yang mencuri itu perlu menerima hukuman yang setimpal.

Amat memalukan apabila ada pihak atau orang yang menggunakan berbagai kata, istilah sama ada yang melucukan mahupun yang boleh merendahkan harga diri atau pun memperlekehkan orang lain dari segi kemampuan daya berfikir,  dan mengatakan kononnya ada peruntukan dalam perlembagaan parti yang membenarkan perbuatan yang didakwa tidak betul itu, semata-mata untuk bertaat setia kepada pemimpin.

Oleh itu jangan sentiasa suka mengangguk. Ada masanya kita perlu menggelengkan kepala, dari dulu, kini dan selama-lamanya.

Gelengkan kepala untuk 1MDB. 



   
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan