Theflowersellingboy

Rabu, 5 Ogos 2015

Lupakan Saja Kereta Itu. Belilah Kereta Yang Baru.




Saya gagal untuk mencari perkataan mahu pun prasa kata yang tepat dan sesuai sama ada dalam bahasa Melayu apatah lagi bahasa Inggeris yang dapat menceritakan keadaan dan kedudukan negara kita ketika ini.
 
Namun begitu saya memilih perkataan atau prasa kata 'huru hara dan kacau bilau'. Adakah ianya membawa makna yang sama dengan perkataan Inggeris 'chaotic'?
 
Lupakan saja masalah saya itu. Yang penting saya mahu berbicara tentang keadaan negara kita ketika ini. Sudah tentu saya akan merujuk sama pada masa yang lepas, kerana ketika ini adalah sebenarnya lanjutan dari masa yang telah berlalu.
 
Bagi saya kita tinggal dalam sebuah negara yang huru hara dan kacau bilau, ketika ini.
 
Huru hara dan kacau bilau ini jangan kita hadkan apabila kita hanya berada pada tahap atau dititik puncak.  Awalannya, pertengahannya dan puncaknya jangan dibiarkan berlaku. Hapuskan awalannya untuk menyekat ia mara ke tengah dan seterusnya sampai ke puncak.
 
Pertempuran atau pergaduhan antara puak yang bertentangan; perpecahan atas dasar kaum, agama, kelas dan daerah; rampasan kuasa; serangan dari negara luar; tunjuk perasaan ganas yang tidak dapat dibendung; tekanan penguasa atas hak dan kebebasan rakyat, dan kezaliman penguasa;  rusuhan antara kaum atau kelas; dan berbagai lagi keadaan/hal yang menyempit dan menyusahkan kehidupan rakyat, membahayakan keselamatan rakyat secara fizikal dan mental, ekonomi yang tidak menentu dan merudum, perlu dengan tegas dan berani , dengan secara bersama dan sepadu sebagai sekutu dalam sebuah negara yang kita cinta, disekat, dihalang dan tidak dibiarkan mengambil tempat dalam kehidupan kita.
 
Bagi saya ini bukan kali pertama  menghadapi suasana huru hara ini. Ini adalah kali yang kedua.
 
Kali pertama, semasa Anwar Ibrahim dipecat, didakwa dengan berbagai kesalahan yang tidak masuk akal dari segi bilangan dan jenisnya, apatah lagi sebagai penjawat Timbalan Perdana Menteri. 
 
Kemudian dibicarakan, yang berakhir dengan hukuman penjara, yang tidak mudah bagi orang yang rasional, yang beragama yang mengambil pertimbangan dosa pahala dan kepentingan ukuran moral, untuk percaya.
 
Saya orangnya yang secara tegas dan yakin mengatakan kita berada pada kedudukan huru hara, ketika itu. Diawal, dipertengahan atau dipuncak tidak penting bagi saya.
 
Peraturan dan hukum alam semula jadi, peraturan dan undang-undang negara  dan hukum Allah sudah diinjak-injakkan demi mempertahankan kepentingan dan kedudukan seorang perdana menteri dan mereka yang bersekutu dengannya.
 
Hitam dikatakan putih dan putih dikatakan hitam.  Ramai pula yang mengangguk-anggukkan kepala seolah-olah itu saja yang mampu dibuat oleh kepalanya. Menggeleng kepala adalah satu taboo.
 
Mereka yang terus berani mengatakan putih itu tetap putih, ada tempat khas untuk mereka, lokap dan penjara. Atau paling minima di pecat dan sebagainya yang hanya bertujuan merosakkan periuk nasi mereka. Ugut!

Kes Anwar ini,  hanya bagi mempertahankan seorang perdana menteri dan juak-juaknya agar kelangsungannya berterusan. Demi kuasa politik. Kerana kuasa politik menjaminkan segala-galanya, disebuah negara bernama Malaysia Boleh!

Sekarang ini kita juga dalam keadaan huru hara dan kacau bilau.
 
Demi mempertahankan kuasa politik juga!
 
Orang kata sejarah berulang kembali. 

Saya tidak percaya. Kerana sejarah adalah dicipta dan dicorakkan oleh manusia semasa. Apa gunanya kita dianugerahkan otak? Bukankah untuk membolehkan kita berfikir, dan sudah tentu kita berfikir bagi sesuatu yang terbaik yang tidak merosak dan mencemarkan kewujudan kita sebagai makhluk ciptaan Allah yang terbaik?
 
Sejarah adalah  adalah peristiwa atau rentetan berbagai peristiwa lepas untuk dijadikan teladan dan sempadan. 
 
Jika baik , dijadikan teladan dan disebar luaskan. 
 
Jika buruk, jangan diulang atau lupakan saja agar tidak membangkitkan perasaan sakit hati yang jika tidak dikawal boleh membawa kepada perbuatan balas dendam.
 
Jangan diulang, itulah sempadan yang baik.  Namun amat susah untuk melupakan peristiwa yang pahit. Jadi yang terbaiknya, peristiwa yang pahit itu diambil iktibar dan jangan diulang.
 
Oleh itu jangan salahkan sejarah. Sejarah bukan satu jalan keluar mempertahankan kejelikan perbuatan kita atau yang berlaku pada tempoh kehidupan kita.
 
Kita menguasai dan mencipta sejarah, bukan sejarah menguasai kita.

Menolak hujah sejarah berulang kembali, keadaan huru hara dan kacau bilau yang kita hadapi ketika ini, pada zaman DS Najib sebagai PM,  tidak banyak beza dengan yang berlaku semasa Tun Mahathir menjadi PM selama 22 tahun.
 
Kerana apa?
 
Kerana penyebabnya adalah sama: Demi mempertahankan kuasa politik seperti yang dinyatakan diatas, bukan kerana sejarah berulang kembali.
 
Siapa yang Tun Mahathir pecat dan penjarakan?
 
Anwar Ibrahim yang berjawatan TPM, dipercayai boleh menggugat Mahathir sebagai PM.
 
Siapa pula yang DS Najib pecat?
 
Muhyiddin yang berjawatan TPM, yang secara terang-terang tidak bersetuju dengan PM dalam kes 1MDB.
 
Apakah alasan yang digunakan Mahathir dan Najib mendakwa Anwar, musuh ketat mereka, untuk disumbat dalam penjara?
 
Liwat, sehingga liwat sudah menjadi cerita bersiri.
 
Hal diatas berkaitan dengan personaliti yang digeruni yang boleh menggugat kuasa, Mahathir dan Najib.
 
Lihat pula dari segi yang lain. Urus tadbir negara dalam aspek ekonomi, kewangan , kebebasan hak bersuara rakyat dan campur tangan dalam berbagai institusi.
 
Tidak ada beza diantara Mahathir dan Najib. Sama saja. 
 
Antara kes urus tadbir kewangan yang merosakkan negara di zaman Mahathir adalah seperti berikut:
 
i) BMF , ii) Perwaja iii) MAS iv) PKFZ  

Zaman Najib pula? Memadai disebutkan satu saja 1MDB.

Menyekat kebebasan hak bersuara rakyat?
 
Ianya terlalu banyak , pada zaman Mahathir dan Najib kerana undang-undang yang sama digunakan. Ingat peristiwa pembunuhan Memali dan operasi Lalang di zaman Mahathir? 
 
Zaman Najib, tidak perlu pergi jauh, cukup dengan kes dihadapan mata, kes 1MDB saja. Disana macam-macam yang boleh kita lihat. 
 
Penangkapan keatas rakyat yang menyatakan tidak bersetuju dengan Najib.
 
Pemecatan TS Gani Patail sebagai Peguam Negara dan  penyiasatan yang dilakukan keatas pegawai yang diberi tugas untuk menyiasat kes 1MDB.
 
Dan sembahayang hajat dan memohon doa kepada Allah secara berjemaah oleh anggota SPRM agar mereka dilindungi dari musibah dan diberi kekuatan untuk menjalankan tugas.
 
Kita yang rasional sudah tentu dapat menilai mengapa jadi begitu. 
 
Anda mesti bertanya mengapa jadi begini?
 
Saya sudah ada jawapan dan jalan penyelesaian. 
 
Jika anda juga sudah ada jawapan dan jalan penyelesaian dengan mengatakan bahawa kita perlu menukar DS Najib sebagai PM. 
 
Anda sebenarnya mahu mengekalkan keadaan yang ada, dan mungkin lebih teruk dari apa yang kita hadapi sekarang, yang saya kata sebagai huru hara.

Saya menjawab secara memberi analogi bahawa negara kita ini adalah sebuah kereta yang telah rosak. 
 
Jurutera mekanikal JKR setelah memeriksa kereta tersebut akan mengeluarkan sijil yang dipanggil BER -Beyond Economic Repair atau tidak ada nilai ekonomi jika kereta itu diperbaikki.

Dan kereta itu dicadang dilupuskan secara lelong misalnya. Ertinya masih ada orang yang mahu menggunakannya.

Saya pula mengatakan bahawa kereta itu langsung tiada gunanya lagi waemah dijual sebagai besi buruk. Lupakan saja kereta itu, beli yang baru.

Itulah jawapan saya. 
 
Huru hara dan kacau bilau wajib disekat. Caranya dengan bersatu padu, semua kita rakyat Malaysia  membeli kereta baru.

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan