Theflowersellingboy

Selasa, 4 Ogos 2015

Tolong Kami Bantu Kami, Kami Anak Yatim Piatu



 
Tolong Kami , Bantu Kami
Kami Anak Yatim Piatu 
 
Berbaris sekumpulan 10 orang anak-anak yang tiada bapa dan tiada emak menyanyi yang amat mendayu, merayu   di hadapan rumah seorang billionan (billionaire) berbangsa Arab memohon agar diberi bantuan. 
 
Mendengar nyanyian yang merayu dan mendayu itu, ia membuatkan pak sheikh itu, yang telah menjadi warga Malaysia dan fasih berbahasa Melayu merasa amat hiba dan simpati. Hatinya melonjak-lonjak untuk segera memberi bantuan.
 
Lalu pak sheikh itu menanyakan nama anak yang di baris hadapan, yang dianggap sebagai ketua kumpulan, dan nombor kad pengenalannya. Setelah mencatatkan maklumat-maklumat itu beliau terus masuk ke dalam bilik, mengambil buku ceknya. 
 
Beliau segera menulis nama anak tadi serta nombor kad pengenalannya diatas sekeping cek dengan nilai RM 2.6 billion. Cek segera ditandatangani, seolah-olah bantuan yang diperlukan oleh anak-anak yatim itu tidak wajar ditangguh-tangguhkan. Ianya semacam satu keadaan hidup dan mati.
 
Lalu dia melangkah panjang, segera membawa cek yang sempurna itu untuk diberikan kepada ketua kumpulan. 
 
"Terimalah cek ini yang bernilai RM2.6 billion sebagai derma ikhlas dari saya untuk anak-anak sekalian", kata pak syeikh itu sambil memeluk ketua kumpulan anak yatim itu.

Walaupun cek itu diterima, tapi ketua anak yatim itu dan sahabat-sahabatnya tidak menunjukkan rasa gembira malahan terpinga-pinga kehairanan kerana wang yang diminta tapi sekeping kertas pula yang diberi.

Namun begitu mereka tidak tahu apa mahu dikatakan kepada pak sheikh dermawan yang baik hati itu.

Pak sheikh pula merasa hairan mengapa tidak ada keceriaan pada air muka anak-anak yatim itu sedangkan nilai bantuan yang diberi terlalu besar. 
 
"Tak mungkin tidak mencukupi", bisik hati kecil pak sheikh.
 
Beliau bukannya mengharapkan apa-apa balasan, kalau itulah yang dirisaukan oleh anak-anak yatim itu. Tidak perlu menjadi tukang kebun atau buat apa-apa kerja sebagai balasan. Beliau juga tidak perlukan resit penerimaan bagi tujuan mendapatkan pengecualian cukai pendapatan.  
 
Ucapan terima kasihpun bukan syarat dia menderma. Lagipun dia tahu orang Melayu memang halus budi bahasanya. Ucapan terima kasih adalah satu yang otomatik, tidak perlu diminta.
 
"Cek ini atas nama anta", pak sheikh menepuk bahu ketua kumpulan yang masih kehairanan itu. 
 
Pak sheikh seterusnya menyatakan bahawa ketua kumpulan itu adalah sebagai pemegang amanah dan wang itu hendaklah dibahagikan sama banyak diantara mereka. 
 
"Masukanlah dalam akaun peribadi anta. Anta adalah pemegang amanah. Kemudian keluarkan untuk dibahagi sama banyak".
 
Semakin bingung anak-anak yatim itu. Tiada seorang pun yang faham apa itu cek, akaun dan pemegang amanah. Yang mereka tahu apa yang diberi oleh pak sheikh itu hanya sekeping kertas dan bukan duit.  Kertas itu tidak ada makna kepada mereka.

Pak Sheikh bersalaman dengan setiap orang anak yatim itu sebagai tanda bantuan yang diberi itu adalah ikhlas. Beliau tidak perlu risaukan tentang wajah mereka yang tidak ceria atau rasa terkilan kerana tiada ucapan terima kasih. Mungkin anak-anak yatim itu terperanjat dan tidak sangka mereka diberi bantuan sebanyak RM2.6 billion.

"Ok, assalamualaikum", Pak Sheikh melambai tangan dan terus masuk ke dalam rumah, Beliau merasa terlalu gembira kerana telah dapat membantu insan yang amat memerlukan bantuan.

Anak-anak yatim itu beredar. Dalam perjalanan mereka bersungutan meluahkan perasaan kecewa kerana bantuan wang yang diminta dan diharapkan, sekeping kertas pula yang diberi.

Ketau kumpulan itu mengoyakkan saja cek itu.

"Beri singgit dua pun tak apa. Ini beri kertas. Dia ingat kita bodoh. Arab kedekut", lalu disepaknya cek yang telah koyak dan dilenyek-lenyek dengan kaki diatas permukaan jalan. 

"Geramnya aku".
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan