Theflowersellingboy

Isnin, 17 Ogos 2015

HOW TO BIRDIE PAR 5s.

Assalamualaikum semua.

Saya mahu berihat sekejap. Berihat dari cerita fasal politik Agak bosan sekarang ni kerana belum nampak tanda-tanda penyelesaian. Selagi ramai manusia khususnya manusia  Melayu mempertahankan kebatilan, walaupun dalam hati kecil (conscience) menentangnya, sampai kiamat mereka yang mungkar terus bermaharajalela.

Lebih baik cerita golf.

Gambar diatas adalah gambar saya. Gambar yang diambil dalam sebuah studio terkenal dalam pembuatan filem. Sudah tentu studio di luar negara. Cuba teka di mana.

Usia ketika itu 46 tahun, dalam perjalanan ke usia emas. Masih aktif. Masih lagi bekerja. Gian bermain golf.

Mereka yang tidak pernah bermain golf, saya boleh teka reaksi mereka bila saja terdengar atau mendengar perkataan golf. Sama macam saya sebelum jadi gian bermain golf. Saya merasa loya jika ada kawan-kawan cerita fasal golf. Pernah pada suatu hari, apabila seorang kawan yang selalu menggoda mengajak saya bermain golf, saya kata padanya, " Aku  tak mahu jadi orang gila...pukul bola kecil cari lubang. Buang masa".

Jadi kalau ada yang memberi reaksi sewajah saya itu, saya amat faham dan tidak akan marah sebaliknya ketawa suka sambil menepuk bahu orang yang berkata itu, kerana orang itu menzahirkan perasaannya  yang sebenar. Dianya belum jadi gian bermain golf.

Golongan Orang Lemah Fikiran (GOLF), kata seorang menteri yang telah lama bersara semasa kami  duduk satu meja makan dalam satu majlis rasmi kerajaan. Kami yang semeja ketawa dengan lawak menteri itu yang memandang rendah mereka yang bermain golf. Beberapa orang dari kami menokok tambah sealiran dengan kesukaan menteri itu. Maka bertambah rancak menteri itu menyambung cerita.

Saya ikut ketawa juga dengan lawak menteri itu walaupun tidak bersetuju. Apa pilihan yang saya ada? Dia menteri, saya siapa?

Sudah tentu saya bukan kuli. Saya juga bukan bekerja di bawah kuasanya. Saya ialah pemain golf yang terlalu amat gian. Tergerak juga di hati untuk berkata 'saya tidak setuju. 

'I beg to differ, sir', Ayat inilah yang wajib saya  gunakan jika mahu menyatakan tidak bersetuju kepada seorang menteri. SOP bagi pegawai kerajaan dengan menteri. Lidah saya kelu untuk berkata. Saya hanya mampu membuka kecil mulut, ketawa tanpa suara.

Itu sedikit cerita pandangan seorang menteri tentang orang yang main golf-- golongan orang lemah fikiran. 

Saya bukan orang lemah fikiran. Kawan-kawan yang bermain golf juga, handal-handal , bukan sembarangan. Sebab itu otak kami masih terus diperlukan oleh kerajaan. Keputusan penting kerajaan amat bergantung kepada tugas yang kami jalankan. 

Siapa sediakan kertas kerja? Sudah tentu kertas kerja disediakan berasaskan satu idea  Siapa yang menganalisa data dan fakta? Siapa yang membuat pembentangan? Siapa yang buat perakuan?

Tiada orang lain melainkan kami ....orang yang suka main golf. 

Siapa pula yang buat keputusan?  Bersetuju atau tidak bersetuju?

Bab ini kami mahu beritahu. Kami beri berbagai pilihan/alternatif untuk di pilih menurut turutan dari yang terbaik kepada yang kurang baik. Takkan itupun tak mampu buat?

Ok , lupakan saja komen menteri itu. 

Untuk boleh bermain golf, mesti mengaku yang kita ini cacat. Mesti ambil lesen cacat. Selagi tidak ada lesen cacat jangan cuba nak pijak padang golf. Lupakan saja.
 
Saya dapat lesen cacat berangka 24. Ertinya cacat yang paling teruk sekali. Cara untuk mengurangkan cacat itu hanya satu saja. Kena selalu main golf. Mesti main sampai tahap gian.

Hari-hari main golf, di jamin tahap cacat itu boleh di kurangkan. Tapi, ramai yang suka kekal dengan cacat tahap 24 itu walaupun cacatnya tidak seteruk pada mula dapat lesen. Sebab banyak untung dari rugi. Boleh makan keliling, kata seorang kawan. Boleh jadi buaya.,,,,,jadi bujang senang ke, buaya tembaga ke..semua boleh. Orang cacat 24 ni banyak dapat gula-gula. 

Cacat saya kekal 24 sehingga saya bersara main golf. Maknanya, walaupun saya gian nak main golf, tapi tak mampu melayan gian itu. Tugas tidak mengizinkannya. 

Adakah saya mahu kekal untuk jadi buaya? Tidak juga. Mereka yang jadi buaya ini adalah  yang suka ber'betting' (bertaruh). Macam-macam bentuk taruhan yang saya sendiri kurang faham dan tidak mahu faham. Saya hanya mampu menyebutkannya.

Masuk saja 'green', sebelum buat pukulan maka dibuatlah ketetapan diantara yang satu 'flight' ( biasanya satu flight ada 4 pemain) dengan pertanyaan standarad, 'macam mana kita?' Maksudnya apa bentuk betting dan berapa jumlah taruhan. Jawapan yang saya selalu dengar....'three one one'....lepas tu boleh up.

Kawan-kawan satu flight saya, tidak mengharapkan pertanyaan dari saya mahupun jawapan. Saya pemain pasif dari segi betting. Mereka faham dan menerima sikap saya itu. Sayapun tidak menyatakan apa-apa tentang betting dalam permainan golf. Namun saya pernah bertanya, adakah betting ini tidak salah?

Ada yang beritahu betting itu harus sebab ianya menggunakan kepakaran dan kemahiran, bukan nasib. Ada juga kawan yang mempertahankan keharusan betting itu dengan mengatakan seseorang yang tinggi ilmu Islamnya mengatakan macam itu. 
 
Yang suka betting inilah yang suka kekal cacat pada tahap 24 walaupun permainan golfnya hebat sekali. Namun begitu, jika orang itu selalu saja menang kerana hebat bermain maka ada tawar menawar diantara mereka dalam menetapkan angka cacat. Biasanya tiada banyak masalah, persetujuan mudah dicapai maka angka cacat diturunkan dari 24 kepada 20 misalnya.

Mereka yang berbetting ini adalah serious golfer. Mereka amat terganggu jika ada suara-suara keluar/bising waktu mereka mula pukul bola dan sewaktu mahu masukkan bola golf dalam lubang. Jika pukulan tersasar, melencung jauh dari lubang yang hendak dituju atau bola masuk hutan atau masuk dalam tasik (bergantung padang golf ) mudah saja mereka menyalahkan gangguan suara tadi.

Waktu nak masukkan bola ke dalam lubang, ini adalah masa yang kriktikal, jangan sekali-kali ada yang buat bising atau bergerak ke sana sini. Perbuatan macam itu boleh mengganggu konsentrasi.

Ada kawan ambil masa yang lama membaca 'line' , iaitu dari titik bola itu berada sehinngga ke lubang golf, membaca tinggi rendah laluan yang akan ditempuh. Ada pula yang lama duduk mencangkung sambil menggentayangkan putter dihadapan mata bagi melihat laluan ke lubang itu. Ada juga kawan yang mendapatkan khidmat nasihat caddy sama ada bola dipukul lurus saja, atau lebih berat/sedikit ke kiri atau lebih berat/sedikit ke kanan.

Biasanya saya ketawa melihat gelagat kawan-kawan itu. Tapi ketawa saya tidaklah sampai boleh mengganggu konsentrasi mereka. Mereka tidak marah tapi tidak suka. Saya faham,  mereka perlukan ketenangan kerana ada risiko yang ditanggung. Kalau kalah, kenalah bayar kepada kawan yang menang.

Main golf seperti itu adalah stress, satu tekanan. Bagi saya ianya tidak perlu. Main golf mesti dalam mood enjoy, seronok . Waktu bekerja, di pejabat atau dimana-mana, kita menghadapi tekanan kerja. Mengapa waktu bermain yang sepatutnya kita melupakan tekanan kerja, kita sambungkan tekanan itu di padang golf? 

Tapi ada kawan yang berhujah tanpa betting mereka tidak akan pandai bermain golf. Mereka tidak akan serious dalam permainan itu. Bahkan kata kawan yang lain tanpa betting mereka tidak enjoy bermain golf, tak ada kick kata kawan itu.

Enjoy? Nak ada kick?

Saya tidak percaya. Itu semua alasan. Apa yang saya lihat mereka sebenarnya stress. Sebab itu ada kawan-kawan yang marah kepada caddy apabila gagal memasukkan bola dalam lubang, konon caddy tidak memberi nasihat yang betul! 

Sendiri yang pukul, caddy pula yang disalahkan. Ertinya mereka dalam keadaan stress, mereka tidak enjoy. Cuma yang menang saja yang enjoy.

Bagi saya apalah yang enjoynya kerana yang akan bayar nanti adalah kawan kita juga.
 
Hujah saya ini mudah saja dipatahkan. Betting itu sebenarnya bertujuan untuk belanja makan selepas penat bermain golf.  Bukan bertujuan untuk menyapu duit kawan.

Ertinya wang hasil kemenangan itu akan digunakan untuk makan bersama.

Memang ada kawan yang buat begitu tapi tidak semua.
 
Apa pun, yang penting, bermain golf itu bukan menambahkan stress tapi satu cara untuk berseronok, tidak perlu serious malah perlu banyak gelak ketawa. Sebab itulah cacat saya sentiasa kekal pada tahap yang tinggi, tak turun-turun kekal 24. Kekal 24 itu bukan kerana saya mahu jadi buaya. Memang itulah tahap cacat yang layak bagi saya iaitu cacat pada tahap maksima.

Oleh kerana itu , paling baik permainan golf saya, hanya mampu buat setakat par saja. Itupun bagi lubang par tiga. Lubang par 4 dan 5 , saya boleh mimpi saja. 

'Birdie?, Susah nak dapat. Kalau dapatpun di lubang par tiga, sesekali.

Saya teringin sangat  untuk dapat birdie pada lubang par 5. Teringiiiiiiin sangat. Macam mana? Perlukah saya melakukan betting agar saya akan lebih serious bermain golf?

No, tidak, saya tidak mahu cari stress, tambah stress dari tempat kerja. Saya ada satu jalan untuk dapat birdie pada lubang par 5. 

Tapi kos untuk mendapat birdie itu amat mahal. Saya perlu ke Australia. Saya perlu ke Gold Coast. Di sana saya mampu membuat birdie di lubang par 5. Paling kurang saya boleh bergambar sebagai pemain 'golf of the year 'berlatarbelakangkan tulisan 'how to birdie par 5s'.

Saya berjaya melakukan. Buktinya seperti foto yang terpapar diatas, di Studio Universal Gold Coast Australia.

Apa macam paparan hari ini? Tiada kisah politik, bukan.
  


 

 
      











Tiada ulasan:

Catat Ulasan