Theflowersellingboy

Rabu, 29 Februari 2012

Sentiasa Ikuti Perkembangan Semasa... Kalau Tidak Malulah Kita.

Saya telah ketinggalan zaman. Sudah outdated. Apa yang outdated itu? Ketinggalan zaman dari segi penggunaan alat hubungan. Secara tepatnya penggunaan alat talipon bergerak. Maksud saya ialah saya masih lagi menggunakan handphone zaman 1990an dulu yang mempunyai fungsi yang terhad. Yang saya gunakan cuma untuk bercakap dan menghantar sms saja. Tidak ada alat kamera dan apa tah lagi capaian internet. Model pun sudah ketinggalan. Sudah tentu harganya murah saja.

Sebenarnya saya tidak sangat kisah hal-hal applikasi yang canggih manggih itu. Saya anggap itu bukan satu yang bersifat 'necessity'. Yang saya perlukan hanya saya dapat menghubungi orang dan begitu juga sebaliknya sama ada melalui percakapan terus atau melalui khidmat sms.

Sikap tidak kisah itu hanya boleh bertahan sebelum saya memulakan kerja-kerja menulis dalam blog. Apabila mula memblog pada tahun lepas, saya dapati aplikasi-aplikasi tambahan dalam handphone adalah amat perlu misalnya handphone yang boleh mengambil gambar. Blog yang disertakan dengan gambar boleh memberi kesan yang lebih baik dan menyeronokkan. Memang, kita boleh buat muat turun dari komputer. Tapi itu tidak asli. Yang lebih baik kita sendiri ambil gambar yang hendak dipaparkan dalam blog.

Tapi sebagai seorang pesara untuk hidup bermewah dengan handphone yang canggih saya rasa bukan satu pilihan yang baik. Lagi pun saya masih ada seorang lagi anak yang sedang belajar. Oleh itu tidak wajar saya bermewah walaupun jarang sekali dia meminta wang dari saya. Tapi berwaspada dengan penggunaan wang adalah lebih baik.

Cuma pada satu majlis kahwin saya telah sempat berkenalan dengan seseorang. Mungkin saya lebih tua dalam dua atau tiga tahun dari orang itu. Tapi dari segi pemikiran kelihatan tidak ada banyak beza dari segi pengetahuan yang ada. Pengalaman pun nampaknya sama saja. Jadi saya dan  dia juga tidak kekok berbicara. Kebanyakan bicara kami adalah menyentuh hal politik dan sosial terutama tentang perkembangan politik dan ekonomi semasa. Nampak sejalan pemifiran kami. Walaupun baru kenal tapi hal-hal yang boleh dianggap rahsia dalam pengetahuan dan pengalaman masing-masing terkeluar juga dalam bicara.

Dalam rancak berbicara itu beliau mengeluarkan handphone yang berskrin lebar. Maksud saya lebar dari skrin talipon saya. Bentuknya sama dengan handphone anak-anak saya, yang dengar cerita hargainya 2 ribu. Saya rasa handphone kawan ini ada capaian internet. Tiba-tiba handphone saya berbubnyi. Saya serba salah sama ada hendak mengambilnya dari poket seluar atau biarkan saja atau pergi ke satu tempat yang jauh dari kawan itu supaya dia tidak dapat melihat handphone yang saya pakai.

Masalahnya saya tidak boleh bergerak dari situ sebab saya ditempatkan di meja utama. Jadi saya ambil tindakan dengan mematikan saja bunyi talipon itu yang sepatutnya saya telah melakukan lebih awal. Tapi terlupa.

Padan muka saya. Kalau pakai handphone yang canggih dan up to date bukan ke selamat. Tidaklah rasa malu untuk menayangkan dihadapan orang apabila mendapat panggilan atau bila hendak buat panggilan atau apabila hendak menulis sesuatu sebagai bahan paparan dalam blog. 

Tidak mengapa. Itu satu pengalaman yang amat berguna untuk saya. Ianya memberi kekuatan kepada saya untuk menyimpan wang. Matlamatnya ialah untuk dapat sebuah handphone yang up to date. Biar bergaya . Tidak mungkin jatuh 'pape'. 

Saya berpendapat bahawa adalah menjadi satu kemestian bagi saya dan yang orang yang sezaman  dengan saya untuk mengikuti perkembangan semasa misalnya dalam penggunaan alat-alat keperluan hidup seperti handphone tadi jika kita tidak mahu tinggal ke belakang dan jadi bingung. Jangan memalukan diri sendiri. Simpan wang sedikit demi sedikit untuk memilikkinya. Cuma takut-takut dalam mengumpul wang itu kitapun tiada lagi atau wang sentiasa tidak cukup kerana handphone yang baru harganya tinggi akibat dari penggunaan teknologi yang lebih canggih. Bukankah perubahan teknologi begitu pantas sekali. 

Tidak mengapalah asalkan ada angan-angan dan hasrat untuk menyesuaikan diri dalam kehidupanm yang pantas berubah ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan