Theflowersellingboy

Jumaat, 10 Februari 2012

Rumah Bagi Orang Tidak Mampu D Bandar: Kenapa Berbeli-belit

1. Hasrat membantu orang bandar yang tidak mampu untuk  memiliki rumah  adalah satu hasrat yang murni dan perlu disokong. Tidak mampu disini bermaksud tidak ada wang untuk membiayai kos membeli rumah. Atau ada wang tapi tidak cukup. Atau tidak mendapat taraf  kredit yang diyakini oleh institusi kewangan untuk membayar balik pinjaman. 

2. Maknanya dalam bahasa kewangan jika bank membiayai mereka ini maka bank memasuki satu projek  yang 'financially not viable' -tidak ada daya maju kewangan. Dalam bahasa biasa  peminjam tidak mampu bayar hutang. Jadi itu bukan cara bank buat kerja, boleh jadi bengkerap.

3. Begitulah halnya yang dihadapi oleh sebahagian rakyat bandar yang ingin mendapat sebuah rumah yang sesuai. Wang tidak ada, institusi kewangan pula tidak boleh digantung harap. Jadi siapa wajib tolong. Sudah tentu kerajaan yang telah diberikan amanah untuk menguruskan harta negara. Kerajaan Barisan Nasionallah.

4. Tidak pasti berapa ramai bilangan yang terlibat cuma dengar cerita sebanyak 20,000 orang. Saya percaya sebahagian besar kalau tidak pun semua adalah mereka yang tinggal dalam Bandaraya Kuala Lumpur. Dan difahami mereka ini mendiami kawasan Parlimen Lembah Pantai.

5. Jumlah yang diperlukan ialah sebanyak RM1.5 bilion. Sumber pembiayaan adalah dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Oleh kerana sekatan undang-undang maka cara pembiayaan tidak dibuat secara langsong oleh KWSP kepada bakal pembeli tetapi meminjamkannya kepada entiti yang lain yang dipanggil Special Purpose Vehicle (SPV). SPV ini bertanggongjawab menguruskan wang yang diperolehi dari KWSP untuk di pinjamkan kepada bakal pembeli. Kerajaan mengatakan risiko pinjaman kepada KWSP tidak tinggi dan bayaran balik pinjaman  terjamin. Maknanya penyumbang KWSP iaitu para pekerja tidak perlu gusar dengan wang yang digunakan bagi tujuan yang dimaksudkan. Satu pelaburan yang tidak berisiko. Wang simpanan mereka selamat.

6. Mengapakah Kerajaan perlu menggunakan cara yang berbelit-belit untuk membiayai perumahan  rakyat bandar yang tidak mampu ini. Amat menghairankan kerana Kerajaan sendiri telah mengaku bahawa mereka ini perlu dibantu. Mereka juga telah di kategorikan sebagai orang yang tidak mampu/kurang mampu untuk membayar balik pinjaman. Sebab itu tiada satu institusi kewangan yang sanggup membiayai pinjaman. Saya percaya jika pun undang-undang membenarkan KWSP boleh memberi pinjaman kepada individu untuk membeli rumah, KWSP tidak akan berbuat demikian, jika ukuran yang dipanggil 'financial viability' itu dipatuhi.  Melainkan KWSP melupakan disiplin kewangan kerana kena pulas.

7.   Kenapa tidak Kerajaan membiayai secara langsung melalui peruntukan Kerajaan yang dibincang dan diluluskan oleh Parlimen. Saya percaya ianya akan mendapat sokongan dari semua pihak termasuk mereka yang membangkang .Apalah banyaknya RM 1.5 bilion berbanding dengan pembaziran dan kebocoran hasil negara melalui berbagai cara. Bukankan kita ada Syarikat Perumahan Negara? Kenapa tidak diminta syarikat ini mengambil tanggongjawab. Kenapa perlu menubuhkan satu entiti yang baru.

8. Dengan demikian pertanyaan timbul adakah sebenarnya Kerajaan mahu membantu sebagai memenuhi tanggongjawab atau mengambil kesempatan dari kemelaratan rakyat tersebut untuk mendapat sokongan politik dengan menggunakan simpanan wang pekerja sebagai sumber pembiayaan?  Bayaran balik dari bakal pembeli terlalu kecil/tiada. Jadi bagaimana hendak dapatkan balik wang untuk membayar kepada KWSP?
9. Kalau begitu saya lihat keputusan Kerajaan ini adalah berdasarkan kepada 'political viability'. Untuk faedah politik yang dijana melalui sumber yang sepatutnya mengambil kira 'financial viability' dalam urusniaganya. Waktunya bertepatan dengan pilihanraya. Kawasannya pula adalah kawasan yang di kuasai oleh pembangkang. Jadi mengapa perlu meragui akan keraguan yang dinyatakan oleh pihak pembangkang akan cara pembiayaan projek ini.

10. Penyimpan KWSP bagaimana? 'Financially' projek ini berisiko tinggi bahkan tidak 'viable'. 'Politically' ianya 'viable' kepada pemerintah, dari segi jangka pendeklah. Projek yang mudah dibuat secara berbelit-belit. Apa makna berbelit-belit? Dan mengapa perlu berbelit-belit?.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan