Theflowersellingboy

Selasa, 21 Februari 2012

Pengautkuasa Yang Paling Cekap- Keluar Saman Yang Telah Dibayar; Kaunter Bayaran Yang Ada Bahasa tiada Budi

1. Sehari dua ini saya melalui peristiwa yang merisaukan juga tentang mutu perkhidmatan dua buah Agensi Kerajaan di negeri Melaka. Agensi pertama ialah Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) dan agensi kedua ialah Tenaga Nasional Berhad (TNB).

2. Satu dari tugas yang dijalankan oleh MPHTJ ialah penguatkuasaan. Saya lihat penguatkuasaan dalam bentuk saman menyaman keatas pemandu yang tidak mematuhi peraturan meletak kereta telah dijalankan dengan terlalu 'cekap' sekali. Maksud saya ialah sekiranya anda tidak meletakkan tiket meletak kereta yang bergores bagi tempoh dan tarikh ketika itu atau meletakkan kereta bukan diruang letak kereta dan kemudian kembali semula dalam tempoh tidak melebihi lima minit atau kurang dari itu anda akan disambut dengan satu kertas saman terselit diwiper kereta anda.  Jika anda tergesa-gesa dan tidak sempat menggores tiket letak kereta itu , anda juga dijamin akan menerima saman yang sama. Atau jika anda terlalu yakin bahawa anda hanya singgah sebentar seminit dua dan meletakan kenderaan dipetak yang disediakan sebelum kembali ke kenderaan, keyakinan anda itu dibayar dengan kecekapan mereka mengeluarkan saman. Atau jika anda tiada tiket letak kereta dan cuba mencari-cari kedai menjual tiket tersebut untuk dibeli, apatah lagi jika anda orang luar yang tidak sepantas orang tempatan mencari kedai jual tiket, anda juga akan menerima nasib yang sama. Pihak penguatkuasa MPHJT memang terlalu cekap tentang hal saman menyaman ini. Satu saat adalah terlalu berharga kepada mereka. 

3. Itulah kepercayaan mereka tentang kewujudan agensi mereka iaitu kecekapan saman menyaman untuk mengumpul hasil yang banyak dan bukannya kecekapan memberi perkhidmatan. Cubalah anda membuat aduan tentang kebersihan kawasan anda. Agak-agaknya cepat ke MPHJT datang untuk memberi perkhidmatan? Cubalah, anda akan tahu jawapannya sendiri.

4. Tapi saya bukan mahu memperkecilkan tindakan penguatkuasaan yang dibuat itu kerana itu sepatutnya yang dilakukan keatas mereka yang melanggar peraturan dan undang-undang. Cuma memohon supaya kecekapan itu hendaklah juga dalam hal-hal yang lain misalnya dalam memberi perkhidmatan.

5. Saman yang dilakukan adalah mengikut undang-undang dan peraturan. Tapi rekod saman dan bayaran yang telah dibuat oleh pihak yang kena saman itu perlulah dilakukan dengan teratur dan sistematik. Maknanya perlu cekaplah. Jangan hantar surat Notis Sebelum Tindakan Mahkamah kepada bayaran yang telah dibuat.

6. Saya telah terima surat/notis itu. Mula-mula risau juga takut kalau-kalau saya terlupa untuk membayar saman berkenaan kerana saya memang ingat saya telah disaman di tempat letak kereta King hotel berhampiran Maybank. Dari segi undang-undang saya telah melakukan kesalahan walaupun tidak sampai 3 minit saya kembali semula ke kereta. Salah tetap salah. Tetapi biasanya saya tidak pernah bertangguh kerana kalau cepat bayar dapat pengurangan. Maka seingat saya, saman itu dibayar segera.

7. Setelah meneliti No. Kompaun dan Tarikh kesalahan,   saya cuba mencari-cari resit bayaran yang telah dibuat dulu. Pening juga kepala kerana biasanya saya tidak menyimpan begitu lama resit saman yang telah dibayar, menyemak saja. Cari punya cari maka dengan pertolongan Allah terjumpalah saya resit berkenaan yang sedikit comot tapi masih boleh dibaca butir-butir didalamnya. Dengan merujuk kepada notis yang diterima maka saya dapati ianya menunjukkan no. kompaun yang sama dan tarikh yang sama. 

8. Tapi yang paling mendukacitakan ialah apabila ada amaran dalam notis tersebut jika gagal menjelaskan bayaran dalam tempoh 14 hari dari tarikh notis tindakan mahkamah akan diambil tanpa sebarang notis. Macam mana ni? Saman sudah dibayar kemudian mahu ambil tindakan mahkamah.

9. Suka hati MPHTJ lah. Masuk mahkamah masuk lah. Saya hanya mampu bawa resit bayaran yang bercetak komputer sebagi bahan bukti di mahkamah nanti. Saya harap resit ini yang dikeluarkan oleh MPHJT yang saya sendiri terima semasa buat bayaran tempoh hari akan diterima oleh mahkamah. 

10. Saya tidak pasti hak saya dari segi undang-undang apabila menerima tuntutan membayar saman bagi saman yang telah dibayar. Boleh saman malu ke? Atau saman kerana menyusahkan saya?

11. Soalannya bagaimana pula dengan mereka yang tidak menyimpan resit bayaran? Bukankah kes aniaya. MPHJT yang tidak cekap kita pula perlu menghadapi saman dan ancaman masuk mahkamah. Kenapa kecekapan yang ditunjukkan semasa menyaman tidak diguna pakai dalam hal merekod dan menyimpan resit bayaran?

12. Satu lagi mutu perkhidmatan yang membimbangkan ialah di TNB Jalan Bandar Kaba. Saya pergi untuk memberitahu bahawa bil letrik yang dikeluarkan itu terlalu tinggi kerana telah hampir dua bulan saya meninggalkan rumah. Saya lihat bacaan bil itu berdasarkan anggaran saja.

13. Di kaunter yang terletak mesin untuk no. giliran yang sepatutnya juga ada seorang petugas untuk menerangkan sesuatu kemuskilan tetapi pada ketika no. giliran diambil tiadaa petugas, saya terus mengambil no. giliran bagi tujuan bayaran. Saya tidak ingat dengan tepat no. tersebut. Saya duduk diatas kerusi dihadapan sekali menunggu no. di panggil. Maka no. yang mendahului no saya di panggil. Sebelum selesai urusan , no. saya dipanggil. Maka sayapun berbaris dibelakang orang yang masih berurusan itu. Kemudian no. selepas saya dipanggil juga. Apabila orang yang terlebih dulu itu selesai saya pun bergerak ke depan untuk berurusan dan dalam masa yang sama orang yang selepas no. saya itu pun menuju ke kaunter itu. Apa yang terjadi?

14. Petugas kaunter bertanya no. saya. Maka saya beritahu. Katanya dia telah panggil no selepas saya jadi dia kena berurus dengan orang itu. Saya beritahu bahawa saya berbaris dibelakang orang yang terdahulu dari saya, tidak kemana-mana. Dia masih lagi kata dia telah panggil no. selepas saya. Saya rasa kecewa kerana saya berada dihadapannya. Takkan tak nampak. Oleh kerana saya masih lagi tidak berganjak berdiri dihadapannya maka dia telah meminta kawan sebelahnya untuk menguruskan hal saya. Nasib baik ketika itu kawannya itu tidak ada pelanggan. Maka saya akur ke sebelah.

15. Apa pula yang terjadi? Saya mengatakan bil terlalu tinggi sedangkan saya tiada di rumah hampir dua bulan. Apa kata petugas? Begini, tetapi tidak ikut urutan yang sebenarnya 

i) Rumah encik disewakan sebab itu bil macam itu.
ii) Ada orang/jiran curi letrik.
iii) Encik menggunakan perkakas yang kuat makan kuasa letrik.

16. Rumah saya disewakan? Petugas itu lebih tahu dari saya atau semacam ada hak untuk menyewakan rumah saya.

17. Saya tidak menyewa ruamh saya itu. Kalau begitulah cara dia cuba menjustifikasikan sebab letrik saya tinggi nampaknya pihak TNB Melaka kena semak tahap pemikiran pegawainya.

18. Ada orang/jiran curi letrik? Bukankah ini satu tuduhan tanpa membuat siasatan. Adakah begini cara berfikir petugas TNB? Saya beritahu rumah saya sebiji saja. Tiada jiran yang sebelah. Sepatutnya saya tidak menjawab kerana terlalu buruk sekali prasangka petugas itu. Kalaulah saya ada jiran yang berdekatan/bersebelahan dan jika otak saya juga mempunyai fikiran sangka buruk seperti petugas itu  ada kemungkinan saya akan percaya. Bergaduhlah dengan jiran.

19. Encik menggunakan perkakas yang kuat makan kuasa letrik? Dalam hal ini dia bertanya apakah saya menggunakan peti ais. Saya jawab ya. Besar ke? Saya jawab besar juga. Dengan cepat dia kata sebab itulah bil mahal sebab pakai peti ais dua pintu. Bila mendengar perkataan dua pintu saya cepat beritahu bahawa peti ais saya satu pintu saja. Saya anggap besar sebab itulah saiz yang saya rasa besar bagi sebuah rumah. Saya bukan berniaga. 

20. Apa petugas itu kata lagi? Dia tidak menguruskan perkara ini. Ini kaunter bayaran. Saya diarah ke kaunter perkhidmatan pelanggan. Oleh kerana bil perlu juga dibayar, saya beritahu dia saya buat bayaran dulu.

21. Saya terpaksalah mengambil no. giliran untuk menguruskan tentang bil yang terlalu tinggi itu. Terpaksa mengambil masa tambahan sedangkan saya ada urusan yang lain.

22. Jadi saya menganggap layanan yang diberikan adalah merupakan penjelasan yang menyakitkan hati. Mereka ada bahasa. Tapi tidak ada budi. 

23. Saya tidak pula ternampak nama petugas-petugas itu. Tapi sebagai makluman petugas pertama adalah di kaunter no 2, kawannya no. 3 dan kedua-dua perempuan. Peristiwa itu berlaku pada 19.02.12 lebih kurang 12.30 tengah hari.

24. Untuk makluman juga dalam keadaan biasa iaitu jika saya tidak meninggalkan rumah dalam jangka masa yang lama bil letrik saya dalam lingkungan RM250 hingga RM270 itupun kalau saya pakai hawa dingin. Tanpa pakai hawa dingin bil lebih kurang RM150 hingga RM200 saja. Bil yang tinggi sewaktu saya tidak ada dirumah itu pada bulan pertama adalah RM360 dan bulan kedua RM321. Kedua-dua bil ini telah saya bayar. Mungkin pada petugas TNB jumlah bil itu tidak tinggi kot.

25. Begitulah ceritanya. Sungguh mendukacitakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan