Theflowersellingboy

Rabu, 22 Februari 2012

Putra Jaya Untuk Pesara

1. Sudah dua bulan saya tinggal di Putra Jaya. Suasana disini amat sesuai bagi orang yang bersara seperti saya kerana tidak hiruk pikuk seperti Kuala Lumpur. Kesesakan lalu lintas jarang sekali berlaku cuma kadang-kadang kenderaan terlalu banyak diatas jalan waktu rehat bagi pekerja dan waktu pergi dan balik kerja. Itupun tidaklah sampai tersenggut-senggut seperti di Kuala Lumpur. Maknanya kalau pandu kenderaan di sini tidak akan rasa tertekan dan menaikkan perasaan marah , pemandu tidak berebut-rebut memotong que dan membuat panduan yang gila-gila.

2. Berbagai kemudahan disediakan misalnya kompleks kejiranan di setiap kawasan atau di panggil presint . Kehijauan adalah jelas sekali dengan pokok-pokok berbaris disebahagian besar jalan yang memberikan teduhan dan menyerap sebahagian dari kepanasan cahaya matahari. Sekolah, klinik kesihatan dan kawasan/tempat riadah termasuk ruang pejalan kaki yang boleh juga digunakan untuk aktiviti jogging adalah kemudahan-kemudahan yang tersedia dan mudah didapati. Persekitaran adalah bersih , tidak ada sampah atau buangan-buangan yang menjijik dan merosakkan pandangan.

3. Sebahagian besar dari penduduknya adalah dari penjawat awam yang mendiami rumah yang disediakan oleh kerajaan. Tetapi ada juga yang menyewa di kondo-kondo kerana bilangan rumah yang disediakan tidak mencukupi termasuk rumah yang saya duduki yang disewa oleh anak suami isteri. Oleh kerana itu sebahagian besar penduduk adalah terdiri dari orang Melayu. Maka keadaan seperti ini membuatkan aktiviti-aktiviti berbentuk perdagangan tidak tumbuh dengan pesat jika dibandingkan dengan tempat-tempat yang mempunyai pemduduk orang Cina. Diwaktu  malampun tidak sesibuk bandar-bandar lain. Pada jam 9 malam kenderaan diatas jalan raya sudah mula reda.

4. Satu hal lagi ialah tentang pengangkutan awam maksud saya perkhidmatan bas disini. Perkhidmatan basnya terlalu kerap dan mudah diperolehi dengan menggunakan kuasa ngv. Sebahagian besar bas-bas tersebut sentiasa kosong atau dinaikki oleh empat atau lima orang saja. Saya kira pihak yang menyediakan perkhidmatan bas ini (perkhidmatan dikenali sebagai Nadi Putra) tidak mendapat keuntungan malah rugi. Terlalu banyak bas berbanding dengan penumpang. Ertinya mewah sungguh orang Putra Jaya dalam hal pengangkutan awam ini. 

5. Keadaan bas yang banyak melebihi keperluan penumpang ini adalah disebabkan sebahagian besar penduduk Putra Jaya memilik lebih dari satu kereta bagi sebuah keluarga. Lalu lintas pun tidak sesak maka mereka lebih selesa menggunakan kendeaan dari pengangkutan awam.

6. Sehubungan dengan itu juga saya berpendapat pihak yang bertanggong jawab tentang pengangkutan awam ini perlu mengkaji dan melihat semula kedudukan seperti ini kerana ianya sesuatu yang merugikan dari segi penggunaan sumber yang terhad ini. Keadaan ini adalah satu agihan sumber yang tidak cekap dan tidak produktif. Cuba lihat Kuala Lumpur, bagaimana orang bersesak-sesak untuk mendapat perkhidmatan bas. Bas terlalu kurang berbanding penumpang yang memerlukan. Ada juga kelihatan bas yang terlalu buruk yang sepatutnya tidak wajar ada diatas jalan, memalukan kita rakyat Malaysia saja.

7. Putra Jaya bukankah sebahagian dari Wilayah Persekutuan. Sama juga dengan Kuala Lumpur. Kita ada menteri yang bertanggongjawab keatas Wilayah Persekutuan. Kenapa tidak dapat diuruskan secara yang terbaik dan cekap dalam hal pengangkutan awam di wilayah tanggungjawabnya. Mengapa perlu menggunakan sumber yang tidak diperlukan oleh sesuatu kawasan. Bukankah itu ertinya membazir? Atau keadaan seperti ini diangap rumit untuk diuruskan kerana berlainan pihak yang memberikan perkhidmatan pengangkutan awam itu? Kalau begitu janganlah ambil tanggongjawab menjadi menteri Wilayah Persekutuan.

8. Begitulah sedikit sebanyak catatan tentang Putra Jaya sebuah tempat yang sesuai bagi saya seorang pesara.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan