Theflowersellingboy

Rabu, 29 Februari 2012

Tolong Menolong Di Bandar Dalam Majlis Perkahwinan

Dua hari yang lepas kami sekeluarga menghadiri Majlis Perkahwinan anak saudara. Sungguh meriah majlis tersebut. Majlis itu diadakan dua peringkat . Pertama majlis dirumah bagi tujuan pernikahan yang dijalankan disebelah malam dan kedua majlis khatam Quran pada keesokan harinya. Kedua majlis yang diadakan di hotel.

Kaedah majlis  pernikahan di Selangor nampaknya sungguh memudahkan sekali berbanding dengan di negeri-negeri lain yang pernah saya saksikan. Bacaan ijab dan kabul dilakukan dalam bahasa yang mudah dan tidak berbelit-belit sehingga kadang-kadang terpaksa diulang-ulang semata-mata kerana tidak menggunakan perkataan yang dimahukan oleh jurunikah. Yang diutamakan jurunikah ialah penggunaan perkataan-perkataan lama. Jika mana-mana perkataan itu terlupa untuk dilafazkan maka disuruh ulang lagi. 

Selain dari itu pertanyaan-pertanyaan yang mahu menguji pengetahuan pengantin lelaki tentang agama Islam tidak dilakukan. Jurunikah hanya meminta supaya pengantin mengucap syahadah dan selawat ke atas Rasullullah SAW. Tidak ada soalan-soalan yang saya kira lebih berbentuk menekan dan memperkecilkan peribadi pengantin lelaki. 

Namun satu hal yang menimbulkan suasana menggelikan hati ialah apabila bapa yang menikahkan itu  tersasul menyebut mas kahwin yang nilainya kurang dari yang sepatutnya. Mungkin beliau terlalu laju menyebut perkataan-perkataan atau gemuruh.

Apa pun pernikahan dapat dijalankan dengan selamat dan sempurna. Semoga krdua mempelai dapat menjalani kehidupan dengan penuh kebahgiaan, di murahkan rezeki dan dikurniakan anak yang soleh dan soleha.

Majlis dihotel pun berjalan dengan meriah juga. Tetamu datang melebihi dari bilangan yang dijangkakan. Namun semuanya dapat dihadapi dengan sempurna oleh mereka yang telah diberikan tanggongjawab melakukannya. Nampaknya kehidupan tolong menolong juga berlaku di bandar. Tahniah kepada petugas-petugas itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan