Theflowersellingboy

Jumaat, 17 Februari 2012

Kami Masih Lagi Disini

Memasuki bulan kedua saya disini. Disini, di Saujana Aster, Precint 11 Putrajaya. Tinggal dalam sebuah kondo bersama dengan isteri dan anak  beserta menantu. Menjadi pengawal dan pengiring Ahmad Naqib, cucu lelaki yang semakin tumbuh membesar. Sudah memasuki 11 bulan. Naqib , itulah panggilan basahan atau kadang-kadang disingkatkan kepada Aqib saja sudah bergerak pantas merangkak ke sana kesini dalam ruang rumah yang mempunyai tiga bilik, sebuah dapur, sebuah bilik rehat yang bersambung dengan ruang untuk meja makan keluarga dan dua buah tandas . Semua ruang-ruang itu telah dilawati oleh Naqib. 

Tapi Aqib masih lagi belum boleh berdiri tegak untuk memecahkan langkah pertama. Sesekali dia cuba menunjukkan kemampuannya berdiri sesaat dua sambil matanya menjeling kearah siapa saja yang menghampirinya. Dia akan menunjukkan kehebatannya itu kepada mamanya, ayahnya, neneknya dan sudah tentu kepada Tokpanya iaitu sayalah sambil matanya menjeling tajam kepada kami. Sambil tersenyum menjeling meminta dipuji. Apabila dipuji bukan main suka lagi dia dan lantas memasukkan jari-jari kedua tangannya dan terus menunjukkan 'geram' menggigit jari-jari itu. Maka kami pun dengan segera meminta Naqib supaya tidak melakukannya dengan bahasa yang kami harap Naqib memahaminya. Ya , jelas dia faham apabila dia tidak meneruskan geramnya itu.

Saya lihat kemuncak kepada keriangan Naqib ialah dengan cara menunjukkan 'kegeramannya'. Rupa-rupanya geram juga merupakan satu dari bentuk keriangan, malah puncak kepada keriangan atau kesukaan. Sebab itulah seseorang yang terlalu sukakan anak-anak kecil yang comel, montel dan sebagainya menyatakan terlalu 'geram' dan rasanya mahu mencubit pipi kanak-kanak itu. Itu adalah perasaan kegirangan , suka dan sayangkan anak itu. Bukan mahu marah atau tidak suka. Begitulah gamaknya Naqib mahu menyampaikan mesej kepada kami bahawa ia terlalu suka akan pujian yang kami beri dan terlalu menghargainya , tidak kisahlah jarinya sedikit sakit kesan gigitan dari luahan rasa kegirangannya itu.

Anak-anak sebenarnya mahukan perhatian terutama dari kedua ibubapa. Dalam hal ini tahap/ranking yang ada pada Naqib meletakkan saya di tempat keempat. Pertama mamanya. Kedua ayahnya dan ketiga neneknya. Bermakna jika kami ada berempat bersamanya, pilihan pertama Naqib ialah mamanya, yang lain nampaknya tersingkir ke tepi. Sebab mamanya ada nenen, kegemaran Naqib, yang orang lain tiada. Kemudian ayahnya yang sungguh rajin melayan 'kerenah' Naqib terutama membawa Naqib bersiar-siar misalnya pergi ke kolam renang. Kemudian neneknya yang sungguh memanjakannya dengan melakukan apa saja demi menyukakan hati Naqib. Akhirnya saya yang suka mendukungnya dan menyanyikan lagu untuk menidurkannya.

Bercakap fasal menidurkan Naqib , kami iaitu saya dan isteri terpaksalah tidur dikiri kanan dan Naqib di tengah. Naqib akan memasukkan ibu jari tangan kanan kedalam mulutnya dan terus menyonyot ibu jari itu dan tangan kirinya akan mencari telinga neneknya itu digentel-gentel dan kadang-kadang dicubitnya sehingga neneknya menjerit kesakitan. Biasanya telinga nenek tidak mampu untuk melelankan Naqib untuk tidur. Dia akan beralih kepada telinga saya melakukan perkara yang sama. Perbuatan tukar telinga untuk digentel-gentel ini dilakukan sehinggalah dia tertidur.

Apabila mama Naqib on call, yang hanya balik rumah pada petang hari kedua bekerja, kami akan membuat tetamu janji untuk berjumpa dengan mama Naqib bagi tujuan menyusu Naqib.  Biasanya temu janji itu dilakukan pada sebelah petang jam 5 dan jam 8 malam bergantong kepada masa yang ditetapkan oleh mama Naqib. Susuan dilakukan didalam kereta dikawasan tempat letak kereta hospital. Tetapi jika Mama Naqib terlalu sibuk, maka melepaslah Naqib untuk mendapat susu ibunya. Naqib tidak akan mahu menyusu walaupun susu mamanya melainkan secara terus dari mamanya. Botol dan sudu lupakan saja.

Yang seronok diperhatikan ialah semasa melihat mamanya keluar dari pintu hospital dan menuju kearahnya, Naqib akan melompat-lompat kegirangan. Kalau misalnya dia sedang memegang sesuatu seperti botol, botol itu akan dilepaskannya kerana terlalu suka melihat mamanya yang mendekatinya. Begitulah terlalu tingginya harapan kasih sayang anak dari mamanya. Oleh itu jika mama Naqib tidak dapat mengadakan temu janji untuk menyusu anaknya kerana kesibukan kerja kami merasa terlalu berdukacita. Apatah lagi Naqib, cuma dia melahirkan dengan cara seorang anak kecil misalnya menangis dan merajuk tidak mahu minum atau makan air/makanan yang disuap.

Di sebelah petang apabila terdengar saja kunci pintu di buka Naqib akan mengalihkan pandangan kearah pintu itu. Dia tahu ayahnya yang balik. Maka melompat-lompatlah Naqib apabila saja muncul wajah ayahnya sambil memasukkan ibu jari tangan kanan ke dalam mulut dan cuba mencari telinga sesiapa yang mendukungnya untuk di gentel atau sekarang ini dia akan menggentel telinganya sendiri. Ayah Naqib memahami perasaan anaknya itu lalu terus mendukung anaknya tanpa terlebih dahulu menukar pakaian. 

Cuma yang kasihan ialah mama Naqib yang keletihan apabila balik bekerja setelah menjalani on call. Mama Naqib tidaklah dapat sepenuhnya melayan Naqib kerana terlalu mengantuk. Melihatkan ini saya dan isteri akan meneruskan tugas untuk menguruskan Naqib. Sedih juga rasanya. Apa boleh buat. Itu adalah tugas seorang doktor.

Jadi setelah dua bulan disini, kami merasa amat berat untuk meninggalkan Naqib. Pertama , mamanya yang terpaksa on cll. Kedua, kadang-kadang ayah Naqib pun balik agak lewat, waktu Isya baru sampai. Jika kami tiada siapakah yang akan menguruskan Naqib? 

Beginilah kehidupan pasangan suami isteri ketika ini. Kedua-dua bekerja. Tidak bekerja tidak patut juga. Masing-masing telah belajar begitu lama. Apabila ada anak, timbul soal siapa pula hendak menjaganya. Nursery, pembantu rumah. Itu bukan jawapan yang baik kerana harganya terlalu mahal; penjagaannya penuh dengan keraguan yang menambahkan lagi kerisauan dan macam-macam hal yang tidak menyenangkan hati. Jadi mereka terpaksa mengharapkan kepada kedua ibubapa. Kiranya ibubapa sihat, alhamdulillah , tiada masalah. 

Jadi setelah dua bulan kami masih lagi disini. Seronok juga tapi ada juga kerinduan pada rumah yang ditinggalkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan