Theflowersellingboy

Ahad, 19 Februari 2012

Perdebatan Najib vs Anwar Sudah Tiba Masanya.

Saya terlepas peluang keemasan untuk mendengar siaran langsung perdebatan dua pemimpin politik semalam walaupun sebelumnya niat telah dipasang untuk memperuntukkan masa bagi tujuan tersebut. Tapi semalam ada pula hal yang terpaksa diberi keutamaan yang membuatkan saya sekeluarga terpaksa keluar rumah bagi suatu tujuan tertentu. Maka melepaslah peluang yang tidak selalu kita boleh impikan dalam persekitaran politik di Malaysia iaitu berdiri diatas pentas yang sama berhujah membawa keyakinan politik masing-masing bagi di dengar dan dinilai oleh para pendengar. Dan dilakukan dengan secara berstruktur memberi peluang yang sama kepada kedua-dua pihak. Itulah yang telah berlaku semalam perdebatan di antara Presiden MCA Dr. Chua Soh Lek (CSL) dan Ketua Menteri Pulau Pinang YB Lim Guan Eng (LGE). Syabas kepada kedua-dua pemimpin itu.

Bulan lepas kita dihidangkan dengan keberanian dua pemimpin muda berdebat. 

Saya melihat dua perdebatan pemimpin politik ini sebagai satu petanda yang baik dalam proses pemilihan pimpinan negara. Kematangan berpolitik nampaknya mula menyerlah. Dan saya percaya politik memperlekeh dan memaki hamun pihak yang tidak dipersetujui, apatah lagi diatas pentas yang berbeza dan dalam ruang yang menyempit bagi satu pihak, akan sedikit demi sedikit terhapus dalam persekitaran politik Malaysia pada masa yang akan datang. Cara begitu akan dianggap boleh memalukan dan terlalu hina dan seorang yang pengecut yang bercita-cita untuk jadi pemimpin. Sudah tentu rakyat Malaysia tidak akan dapat menerima cara yang telah ketinggalan zaman tidak relevan dan hina itu.

Berbalik kepada perdebatan CSL dan LGE semalam walaupun dilakukan dalam Mandarin, yang saya tidak faham, tetapi jika dapat diikut secara langsung ia sekurang-kurangnya boleh memberi sentuhan kepada perasaan saya dengan melihat gaya penyampaian , air muka pendebat dan reaksi dari penonton. Yang penting dapat melihat mereka berani dan tegak berdiri sambil berjaya mengeluarkan kata-kata mencadang dan berhujah diantara satu dengan lain. Selepas itu bersalaman pula. 

Bukankah itu satu cara yang baik? Tidak perlu melekeh dan menghina misalnya dengan menyampakkan perspektif mana-mana parti politik ke dalam tong sampah. Itu kerja orang pengecut dan sungguh memalukan. Tidak layak berangan-angan jadi pemimpin. Tidak layak dikedepankan untuk menjadi pemimpin. Tidak ada nilai kepimpinan.

Perdebatan yang berlangsung itu telah memberi peluang kepada mereka yang menguasai Mandarin untuk menilai hujah-hujah yang diperkatakan. Dan mereka akan membuat kesimpulan mengikut kepercayaan mereka berasaskan tafsiran dan nilai mereka masing-masing yang sebahagiannya mungkin dipengaruhi oleh kecenderungan pegangan politik dan tidak kurang juga 'bebas' dari pegangan politik mereka. Apa pun yang terhasil dari perdebatan itu sama ada kita cenderung mengatakan pihak ini lebih baik dari pihak yang satu lagi, terdapat sedikit kekurangan dari segi liputan orang yang dapat mengikutinya. Oleh itu rasanya lebih bermanfaat jika perdebatan itu dilakukan dalam Bahasa Melayu supaya ruang liputan akan lebih besar lagi. 

Dengan berlangsungnya dua perdebatan ini iaitu pertama perdebatan Khairi dan Rafizi, dan CSL dan LGE ia memberi harapan yang baik untuk satu perdebatan yang di tunggu-tunggu diantara Najib vs Anwar. Saya percaya ianya akan berlaku tidak berapa lama lagi sebagai puncak perdebatan dalam proses rakyat menilai personaliti dan parti yang layak menerajui negara. Masanya terlalu tepat sekali kerana Pilhanraya Umum Ke 13 sedang menghampiri, sudah terlalu dekat. Jadikan agenda perdebatan ini sebagai agenda tetap dalam sesuatu pilihanraya umum.  
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan