Theflowersellingboy

Rabu, 8 Februari 2012

Sewajarnya Kita Mempunyai Buku Catatan Tentang Kesalahan Yang Kita Lakukan.

Kalau kita catatkan kesalahan-kesalahan yang telah kita lakukan sesama insan semenjak kita kecil (semasa kita telah tahu menulis dan membaca katakan pada usia 7 tahun)  sehingga ke usia ketika ini, (katakan berusia 60 tahun) ,  saya rasa buku catatan itu telah menjadi terlalu tebal dan telah punya banyak siri. Apatah lagi kesalahan terhadap Allah. Dua-duanya berdosa jika tiada pengampunan.

Saya percaya tidak ada seorang pun dari kita, termasuk saya, yang mempunyai buku catatan itu. Dengan sebab itu sebahagian besar dari kesalahan itu telah  hilang dari ingatan kita. Namun ada juga yang masih tersimpan dalam ingatan terutama yang terbaru.

Saya lebih suka untuk mengingati kesalahan yang telah dilakukan semasa kanak-kanak  berusia 7 hingga 10 tahun. Tidak ada apa asas digunakan dalam memilih had usia tersebut.

Kesalahan-kesalahan yang kita lakukan semasa berusia 7 hingga 10 tahun itu  sebahagian besarnya adalah yang berkaitan dengan sifat kenakalan kita sebagai anak yang banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan kawan-kawan. 

Kesalahan yang paling banyak sekali adalah terhadap kedua ibubapa. Misalnya kedegilan kita yang tidak mahu menurut perintah . Namun saya percaya kedua ibubapa kita tidak menganggap kesalahan kita itu sebagai melakukan dosa terhadap mereka. Malah mereka sentiasa mendoakan untuk keselamatan, kesejahteraan dan keampunan untuk kita. Yang ini selamatlah kita.

Selain dari kesalahan kepada ibubapa, dengan kawan sepermaian juga paling banyak dilakukan, misalnya bercakap bohong dan sebagainya. Biasanya jika kawan yang kena tipu itu tahu dianya ditipu, maka berlakulah pertengkaran dan pergaduhan. Kemudian berbaik semula. Saya kira kesalahan yang dibuat itu telah mendapat keampunan dari kawan itu kerana telah diketahui dan telahpun diselesaikan melalui pertengkaran dan pergaduhan. Semoga lepaslah kita dari dosa.

Satu lagi perbuatan atau kesalahan yang kerap dilakukan adalah mengambil atau mencuri harta benda orang bukan Islam. Misalnya perbuatan mengambil atau mencuri gula-gula, biskut dan roti dari kedai China adalah satu kebiasaan. Pertama kerana tidak berdosa. Itulah yang telah dahulunya diberitahu. Kedua kerana terlalu lapar sedangkan tiada wang untuk membelinya semasa balik berjalan kaki dari sekolah ke rumah yang jauh itu. Yang ini bagaimana?

Kesalahan lain yang masih boleh diingati adalah memetik buah jambu batu, jambu air, dan berbagai buah-buahan lagi tanpa mendapat izin dari pemiliknya adalah juga perkara biasa. Perbuatan itu bukan saja dilakukan tanpa diketahui pemilik bahkan dilakukan dihadapan pemilik terutama pemilik yang telah berusia yang tidak berdaya untuk mengejar dan menangkap kita. Macam harta sendiri, buah-buah itu dipetik tidak kira yang masih muda atau yang telah masak, habis dilatamnya. Sudah tentu ini adalah satu perbuatan yang berdosa walaupun perbuatan itu telah diketahui oleh tuan punya. Kita juga telah menyakitkan hatinya.
 
Empat contoh perbuatan diatas dilakukan dengan kepercayaan bahawa ianya bukanlah satu kesalahan yang membawa dosa.  Itulah yang dipercayai oleh anak-anak seusia 7 hingga 10 tahun. Atau pun itulah yang saya yakin pada usia itu.

Kesalahan terhadap ibubapa, rasanya selesai. Dengan kawan-kawan, selesai hendaknya. Mengambil harta bukan Islam, tidak selesai , berdosa. Mengambil harta orang Islam tanpa izin, juga tidak selesai. Maknanya banyak yang tidak selesai dalam hubungan kita sesama insan.

Nampaknya pada usia 7 hingga 10 tahun kita telah melakukan banyak kesalahan walaupun yang kita ingat terlalu sedikit. Bermakna setelah berusia 60 tahun makin bertimbunlah kesalahan yang telah kita lakukan  sesama insan. 

Saya percaya diantara kesalahan-kesalahan yang telah kita lakukan selepas melepasi usia 10 tahun adalah menipu, cakap bohong, mengambil bukan hak, pecah amanah, memfitnah dan mengumpat dan berbagai-bagai lagi yang boleh menyusah, merugi dan menyakitkan hati pihak lain.  

Semoga kita mempunyai kekuatan untuk memohon kemaafan kepada pihak yang telah kita sakiti, yang telah mendapat kerugian dan yang telah kita khianati. Tapi kalau mereka tiada lagi dan tidak di ketemui lagi , bagaimana? Kita buatlah sebanyak baik kebaikan dan kebajikan dan pahalanya sedekah kepada mereka. Betul ke cara itu? Hanya Allah yang maha mengetahui.
Cuma oleh kerana kita tidak mencatatkan kesalahan kita itu maka banyak yang kita tidak ingat.

Semoga kita tidak akan meneruskan perbuatan yang keji itu. Berdoalah kepada Allah semoga Allah memberikan kita kekuatan bagi mengelakkan perbuatan-perbuatan keji itu.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan