Theflowersellingboy

Khamis, 31 Disember 2015

SELAMAT TINGGAL TAHUN 2015 dan SELAMAT TAHUN BARU 2016




Nyawa tahun Masehi 2015 akan berakhir pada pukul 12 malam ini, 31 Disember 2015.
 
Seperti tahun-tahun sebelumnya, datangnya kita sambut, kadang-kadang sambutan macam nak gila, tapi perginya dibiarkan begitu saja. Pada hal kita tahu 12 malam ini, 2015 nazak.  Sepatutnya kita bersedih kerana perginya tidak akan kembali. Pergi buat selama-lamanya.
 
Begitulah adat dan adab kita. Zalim sekali.
 
Namun, bukan begitu adat dan adab kita dalam hal tahun Hijiriah. Datangnya kita sambut dengan doa dan perginya pun kita lepaskan dengan doa. Cantik !
 
Cuma satu saja yang menyedihkan iaitu seluruh kehidupan kita adalah berpandukan kepada tahun Masehi.  Ramai diantara kita yang tidak ingatpun atau tahu nama-nama bulan bagi tahun Hijiriah kecuali mungkin bulan Ramadhan dan Syawal.
 
Sedih sekali!
 
Itu cerita nasib tahun Masehi dan tahun Hijiriah.
 
Baik. Saya hendak berbicara sedikit tentang tahun 2015 sebagai mengenang bahawa saya pernah bernafas dalam tahun yang akan meninggalkan kita pada 12.01 pagi nanti. Semoga nafas saya terus bernafas.

Saya mahu beri tema bagi tahun 2015 ini. Cara saya memang ganjil, iaitu undur dari hujung ke pangkal. Benda dah siap, baru muncul tema. Sepatutnya berikan tema dulu, kemudian bergerak bagi merealisasikan tema.
 
Pelik? Apa yang pelik sekarang ini. Warna putih pun kita boleh kata hitam. Dan ada pula yang mengangguk-angguk  bersetuju dengan kita. Bukan saja setuju, bahkan boleh marah orang lain yang mengatakan warna putih itu putih. 
 
Kitapun tersenyum ( sebenarnya nak ketawa terbahak-bahak) sebab ada orang bodoh percayakan pembohongan kita. Kita ada kuasa kot. Dan dia tu nakkan sesuatu dari kita kot? Wallah hu alam. 
 
Berbalik fasal tema tahun 2015. 
 
Latarbelakang saya memberi tema ini adalah dari sifat kepelikan yang mewarnai tahun 2015. Banyak yang pelik-pelik tapi ianya sudah menjadi biasa saja, diterima sebagai satu budaya, satu cara hidup.
 
Oleh itu, dengan penuh yakin dan percaya saya umumkan tema tahun 2015 ialah SERIOUS dan JENAKA KITA RAIKAN BERSAMA.
 
Tahun 2015 adalah tahun yang amat serious. Rakyat Malaysia berwajah serious: mempamirkan watak garang, cepat marah, dahi berkerut, sensitif, agresif, punitif, dan apa saja watak yang ada kaitan dengan perasaan tidak puas hati dan kecewa. 
 
Tapi kita bernasib baik. Kita ada watak-watak badut yang menghiburkan kita, sekurang-kurangnya buat seketika, menceriakan kita walaupun kita tidak suka, tetapi kebadutan mereka  itu membuatkan atau memberi ruang dan peluang kepada kita untuk senyum ketawa, sepontan bantai kebadutan mereka.
 
Kita mampu menzahirkan berbagai jenis ketawa termasuk ketawa yang tidak bersuara (ketawa dalam hati) dan senyum berbagai cara (senyum macam kambing diantaranya) untuk mencerah dan menceriakan sedikit majah kita walaupun seminit dua.
 
Watak-watak badut ini bukan calang-calang orangnya. Mereka itu adalah Menteri dan Timbalan Menteri sebuah negara, iaitu negara Malaysia tercinta. 
 
Pada gerak pertama hati kita, kita tidak percaya dan mahu percaya mereka mampu melakukan kebadutan itu. Tetapi telinga kita dan mata kita adalah saksi yang tidak tahu bercakap bohong. Apa yang didengar, itulah yang dirakam. Apa yang dilihat, itulah yang digambarkan.
 tetapa keb
 
Kalau tidak percaya, cuba replay, ulang main. Saya akan lakukan.

Wajah rakyat menjadi serious sehingga melahirkan perasan marah disebabkan tekanan dalam sebuah kehidupan dalam sebuah negara yang kaya. 

Pelik bukan. Negara kaya rakyat tertekan. Ertinya hidup susah dalam sebuah negara yang kaya. Mana ghaibnya kekayaan itu? Pelik!

Kenaikan harga barang dan perkhidmatan tiada penghujung. Nilai wang merudum berterusan. Bantuan bagi mengurangkan tekanan yang disebut sebagai subsidi pula dihapuskan. 
 
Wajah sudah mencuka, dikenakan cukai yang tiada siapa yang dapat elak : miskin , papa kedana, kaya mewah, sempurna, cacat , lelaki, perempuan, tua, muda, dewasa , iaitu selagi ianya manusia bernyawa dan menjadi pengguna tetap kena bayar cukai 'Ganas Seksa Teranianya' (GST).
 
Dalam kecukaan wajah rakyat itu, muncullah badut-badut buat lawak dengan harapan cuka itu sekurang-kurangnya jadi kicap penaik selera.
 
Maka disusun ayat-ayat berikut oleh sang-sang badut itu:
 
"Ayam dan ikan atau daging itu sama. Kalau tiada ayam, ganti dengan ikan", seorang badut memulakan lawak jenaka apabila rakyat yang mencuka menyergah marah kerana harga ayam meningkat tinggi, dan memohon diusahakan menurut kuasa yang ada agar harga ayam itu tetap sama.

"Makan lah ikan atau daging", dengan bangga si badut mencadangkan kerana percaya itulah cadangan yang terbaik. Maka rakyat yang muka sudah serious itu naik marah kerana perkara yang begitu serious itu, si badut boleh saja ambil rengan, tidak mahu berfikir panjang.

"Tokak kau ni macam mano. Ayam raso lain, ikan raso lain. Apo punya bighal kau ni".

Habis saja melepaskan geram, rakyat yang serious itu ketawa terbahak-bahak kerana bukan senang untuk menggelarkan sibadut itu bighal. Silap-silap didakwa dibawah Akta Hasutan kerana menghasut.

Ok. Cukuplah satu contoh kebadutan diantara banyak lagi kebadutan yang mewarnai tahun 2015 yang wajar kita kenang sebagai menyatakan selamat tinggal tahun 2015.  Jangan dibiarkan tahun 2015 berlalu tanpa kenangan -pahit atau manis. 

YANG PAHITNYA (kos sara hidup yang tinggi dan membebankan) membuatkan wajah kita jadi SERIOUS. Tapi kita bernasib kerana mampu senyum dan ketawa kerana kita mempunyai BADUT-BADUT yang menghiburkan kita semua dengan mempamirkan kelakuan dan menzahirkan ayat-ayat bersifat kebadutan.
 
Kita rasa pelik, kemudian kita suka kerana dapat juga peluang untuk bantai badut-badut itu. 
 
Selamat Tinggal Tahun 2015 dan selamat datang tahun 2016. Harapan kita tiada lagi watak-watak badut pada tahun 2016. Tapi, jika badut-badut itu masih lagi diatas pentas yang sama, kita jangan putus harap atau putus asa, teruskan bantaian kita ke atas badut-badut itu sebab kita berada dalam sebuah negara kaya, mengapa pulak kita hidup tertekan dan ditekan.
 
Kita berhak mendapat keadilan.
 
Dengar dan ikutlah Pesan Anwar Ibrahim dalam menyambut tahun 2016:
 
SELAMAT TAHUN BARU 2016
"JANGAN PUTUS ASA"
TERUSKAN SEMANGAT PERJUANGAN
MENEGAK KEADILAN.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan