Theflowersellingboy

Ahad, 3 Januari 2016

Secebis Kisah Di Sebuah Pasar.




Saya mulakan bicara tahun 2016 dengan kisah di sebuah pasar. 
 
Saya duduk di sebuah kerusi batu berhampiran dengan beberapa gerai kecil menjual mainan kanak-kanak, minyak wangian, pakaian dan hiasan wanita. Isteri yang melakukan pembelian.
 
Saya suka memerhatikan berbagai perlakuan orang yang berulang-alik . Antara yang menarik bagi saya ialah tentang rezeki setiap gerai itu. Ada saja rezeki masing-masing. Ada juga orang datang membeli.
 
Melihat keadaan itu maka bertambah kuatlah kepercayaan saya bahawa setiap orang itu ada rezeki yang Allah peruntukkan. Yang penting kita ada usaha. Sedikit atau banyak rezeki yang diperolehi bergantung kepada usaha kita, dan yang telah ditentukan oleh Allah. Bersyukurlah kepada Allah.
 
Dalam memerhati itu, saya dapat kesan bahawa tidak banyak tawar-menawar dilakukan diantara pembeli dan penjual. 
 
Tidak seperti sewaktu zaman emak saya dulu dimana dia akan minta tawar apa saja barang yang dia beli walaupun dengan meminta pengurangan sebanyak lima sen (ketika itu lima sen nilainya tinggi dari sekarang, boleh beli satu bungkus nasi lemak).
 
Dalam banyak hal emak saya berjaya. Peniaga Cina yang diminta kurang harga itu akan memanggil emak saya sebagai tanda bersetuju dengan harga yang diminta.
 
Maka emak saya tersenyum, seolah-olah dia sudah berjaya. Cina itupun tersenyum juga kerana dia juga dapat untung kerana barangnya laku.
 
Sekarang tidak banyak tawar menawar. Kalau setuju dengan harga, barang itu di beli. Kalau tidak setuju, ditinggalkan saja. Penjual tidak akan panggil pembeli datang semula.
 
Saya melihat dua pola perlakuan ini sebagai gambaran kemesraan hubungan dua masyarakat pada zaman yang bebeza. 
 
Peniaga dan pembeli dahulu mempunyai hubungan yang mesra. Mereka saling tawar menawar, tapi tidak marah-marah, yang berakhir dengan peniaga bersetuju dengan harga yang diminta dan pembeli senyum puas hati.
 
Sebaliknya pembeli dan peniaga ketika ini, lebih menampakkan ciri-ciri penting diri sendiri, yang dapat saya simpulkan dalam ayat ini: "Ini barang/duit aku. Kalau setuju kau beli/jual, kalau tak setuju kau boleh blah/simpan barang kau".
 
Jadi tidak hairanlah ketika ini berlaku pergaduhan diantara pembeli dan peniaga. Peniaga mahu buat keuntungan secara menipu, dan pembeli pula mencari jalan untuk mendapatkan barang itu secara mencuri.
 
Tapi apa yang saya lihat di pasar ini, tidak lah begitu.
 
Perkara kedua yang menarik perhatian saya ialah terdapat seorang anak muda Melayu (usia dalam lingkungan belasan atau menghampiri dua puluhan atau awal dua puluhan), berkopiah putih berkain sarong seperti pakaian orang Pakistan atau Timur Tengah  berdiri dilaluan orang membeli belah membelakangkan kedai menjual wangi-wangian dengan memegang satu kotak memohon derma bagi pembinaan sebuah masjid.
 
Reaksi spontan saya ialah mengapa anak muda ini mohon derma di pasar? 
 
Saya sendiri menjawab pertanyaan saya itu...dengan mengatakan kerana disini ada ramai orang. Peluang untuk dapat derma adalah lebih baik. Lagipun sebahagian besar yang ke pasar ialah orang Melayu.
 
Benar. Saya lihat ramai yang menderma. Dan pada penilaian saya yang menderma itu bukanlah orang kaya tetapi berpendapatan rendah dan sederhana. Hati mereka sungguh baik.
 
Saya pula bagaimana? 
 
Secara am saya merasakan malu kepada bangsa dan agama lain dengan cara memohon derma sebegini. Untuk membina sebuah masjid, kita perlu menggunakan tenaga anak muda berdiri berjam-jam memegang kotak derma mohon ikhsan agar orang menderma. Apakah itu nilai dan harga yang wajar kita berikan kepada anak muda itu? Adakah itu kerja yang terbaik baginya? 
 
Saya amat marah sekali. Dalam hati saja. Dimana perginya pihak berkuasa. Dimana wang zakat yang dikutip berjuta ringgit. Bukankah membina masjid ini termasuk dalam kategori fi sabillilah, yang layak diberikan dari wang zakat.
 
Lagipun jika pihak berkuasa mengambil berat, sudah tentu pihak tersebut dapat mengesahkan bahawa tujuan derma itu adalah bagi maksud pembinaan masjid. 
 
Namun begitu, saya berkeyakinan bahawa jika anak muda itu sanggup berdiri berjam-jam, menjual air muka, untuk mohon bantuan atau derma, maka anak muda itu telah memberi satu pengorbanan bagi tujuan yang baik. Jika tanya saya, saya tidak mampu melakukannya.
 
Lalu dengan segera saya menyeluk poket. Malang sekali tiada wang ringgit Malaysia. Nasib baik dalam beg duit ada wang lebihan Singapura. Maka saya pun mendekati anak muda itu. Saya bertanya adakah beliau terima wang singapura. Dia beri salam dan mengatakan bahawa wang singapura juga dia terima.

Begitulah sedikit cerita bagi paparan pertama saya bagi tahun 2016.


 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan