Theflowersellingboy

Isnin, 21 Disember 2015

Siapa Suka Kenen Untuk Menang PRU 14.





Najib kawan Hadi , UMNO kawan PAS
Najib berbudi, Hadi mesti balas.

Hahahaha pantun politik, bergurau jer, sempena salam persahabatan yang dihulurkan oleh Najib pada Hadi. Satu perkembangan yang sudah terang lagi bersuluh walaupun ada juga dikalangan pimpinan PAS yang cuba memberi gambaran yang sebaliknya.

Hahahaha........ saya ketawa juga dengan gelagat Najib dan Hadi ini. Ada drama yang dipentaskan? Atau saja mereka ini suka bergurau senda apabila bertemu muka?

Itu dia orang punya fasal. Nak berdrama  atau bergurau senda adalah hak mereka. Mengapa pula saya perlu ambil sibuk. 

Betul , apa perlu saya jadi busy body. Lantak mereka lah. 

Najib Pengerusi BN
Hadi presiden PAS
Najib cuba kenen
Hadi sudah kena kipas

Hahahahahahaha.......saya menyibuk lagi fasal Najib , BN dan Hadi dengan PASnya.

Ya lah, Najib bukan kah Pengerusi BN......barisan nasional. Sudah tentu sebagai satu barisan ianya terdiri lebih   dari satu tiang...UMNO, MCA. MIC, Gerakan.....banyak lagi di Sabah dan Sarawak...dengar khabar ada empat belas tiang. Oleh itu bila sebut Najib yang lain tidak boleh dipinggirkan. 

Najib suka kenen. 

Oh lupa saya nak terang sedikit tentang perkataan dan perbuatan kenen ini. Mungkin ada yang belum dengar perkataan ini, dan mungkin ada yang telah dengar tapi mempunyai fahaman yang berbeza dari apa yang saya mahu maksudkan.

Kenen ini adalah satu perbuatan mengurat oleh lelaki, biasanya anak kecil terhadap kawan perempuan yang sepermainan.

Satu lagi makna kenen ialah maknanya mengurat atau mahu mengenakan seseorang, tetapi tidak dilakukan secara langsung terhadap orang itu, hanya 'dikenenkan' saja, yang kadang-kadang boleh menimbul salah faham atau orang yang cuba di urat itu atau dikenakan itu tidak faham.

Itu maksud perkataan kenen yang saya gunakan. Mungkin berbeza dengan orang lain.

Baik. Berbalik cerita Najib yang suka kenen itu. Dia kenen Hadi. 

Adakah Najib mengurat Hadi? Mengurat secara langsung, terang terang, bersemuka, mata bertentang mata dan badan berpeluk dapat dirasa. 

Apa yang banyak orang lihat, yang banyak orang dengar, Najib sebagai  seorang yang sifatnya 'gentleman' (pengakuan Najib sendiri) mengurat Hadi secara berdepan, tidak ada selindung-selindung.

Najib menggunakan pendekatan kenen yang pertama.

Oleh itu Hadi tidak boleh mengelak kerana Najib terang-terang cakap dia sukakan Hadi.

Adakah Hadi tersipu-sipu macam anak dara sunti? Nampaknya, Hadi berbesar hati kerana ada juga pihak lain yang sudi menguratnya walaupun sudah berpisah dengan satu pihak yang lain. Ertinya Hadi masih laku lagi.

Semasa Najib kenen itu maka terzahirlah berbagai kata-kata penyatuan dan perpaduan atas nama bangsa dan agama diluahkan oleh Najib, siap dengan ayat al-Quran yang memang menjadi basahan kepada si Hadi dalam kehidupan hariannya.

Pandai sungguh Najib kenen. Dia tahu itulah yang Hadi suka, perpaduan beralaskan nas al-quran. Ini bukan kali pertama Najib melembutkan hati (mungkin mencairkan lebih tepat) Hadi.

Takkan kita lupa fasal Hudud. 

Hadi adalah pejuang Hudud. "Hukum Allah mesti dilaksanakan", begitulah kurang lebih Hadi akan beritahu kepada sesiapa saja termasuk Najib.

"Kita sokong, tidak jadi masalah. Kita tubuh Jawatankuasa Teknikal untuk membincangkan Hudud. PAS boleh bentang rang undang-undang Hudud di DUN lepas itu bawa dan bentang di Parlimen. Kita akan sokong", begitulah maksud yang telah diberitahu kepada Hadi.

Hadipun amat teruja, lalu memasukkan Rang-rang Undang yang dimaksudkan untuk dibentang di Parlimen. 

Apa telah jadi? Semua sudah tahu.

Najib juga lakukan kenen kategori no dua iaitu mengenakan orang/pihak lain. Dan hasilnya lumayan.

Hudud dan tawaran Najib menyokong Hudud yang diperjuangkan oleh PAS, sebenarnya untuk Najib kenen PR (mengenakan Pakatan Rakyat).

Najib tahu, DAP (kawan PAS dan PKR dalam PR dulu) amat sangat tidak setuju dengan Hudud. Jadi laga-lagakan DAP dan PAS dengan menggunakan Hudud sebab Najib tahu kedua-dua PAS dan DAP tidak akan berganjak dari pendirian masing-masing tentang Hudud.

Maka bercerai berailah DAP dan PAS. Najib senyum lebar.

Najib juga tahu, Rang Undang-Undang itu tidak akan dapat dibentangkan di Parlimen dengan meletakkan rang tersebut di kedudukan terakhir dalam senarai urusan parlimen, menggunakan alasan bahawa urusan kerajaan adalah menjadi keutamaan.

Bukan itu saja, Najib tahu bahawa ahli-ahli dalam BN iaitu MCA, MIC , Gerakan dan parti-parti dari Sabah dab Sarawak tidak akan menyokong rang itu. Jadi jika dibentangkan juga, ianya tidak akan boleh diluluskan kerana tidak cukup suara yang menyokong walaupun UMNO menyokong.

Lihat pandainya Najib kenen. 

Kenen persahabtan ini juga, bukan saja bertujuan untuk mengurat PAS bahkan untuk mengenakan pihak lain.

Ketika ini PAS masih lagi berkawan dengan PKR. Kerajaan Selangor adalah bukti yang jelas tentang kerjasama itu.

Mungkinkah PKR dan PAS akan berpisah jika salam persahabatan Najib kepada Hadi ini disambut dengan baik oleh Hadi?

Lihat sikap dan pegangan PKR. PKR berkawan dengan semua untuk menjatuhkan UMNO/BN. Sebab itu walaupun PAS telah bermusuh dengan DAP yang juga kawan PKR, PAS masih diterima sebagai kawan.

Bagaimana pula jika PAS berkawan dengan UMNO/BN musuh yang hendak ditumbangkan oleh PKR?

Nampak gaya, melihat pendirian PAS yang selalu berubah-ubah, dan sikap serta perbuatan yang dipamirkan oleh HADI, rasanya salam persahabatan Najib itu akan disambut baik oleh Hadi.

Hadi adalah presiden PAS. Apa yang dilakukan atau yang dimahukan oleh Hadi akan mendapat akuran PAS, atas dasar walaq. Ertinya Hadi dan PAS akan menerima pelawaan Najib/UMNO menjalinkan persahabatan demi bangsa dan agama.

PKR bagaimana reaksi kamu? Jika masih tegar dengan hasrat nak tumbang UMNO/BN, nampak gaya PKR kena berpisah dengan PAS.

Najib bertambah lebar senyumnya. PRU 14 harapan menang sungguh cerah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan