Theflowersellingboy

Jumaat, 16 Ogos 2013

Sedap dan Enaknya Makanan bergantung kepada selera Masing-masing.

Semalam makan tengah hari di kompleks perniagaan Ampang Park. Makan di restoren Ayam Penyet. Ramai orang tapi dapat juga meja bagi kami 3 orang. Saya dan isteri pesan ayam penyet dan anak pesan ikan sembilang.
Ini bukan kali pertama saya makan ayam penyet tapi di tempat lain. Nampaknya yang ini masakannya asli Jawa. Pekerjanya pun memakai pakaian Jawa tidak seperti pekerja di restoran  yang telah saya pergi dulu memakai pakaian biasa saja.

Saya suka makanan yang berkuah. Tapi ayampenyet tidak berkuah. Ini menyebabkan saya minta kuahnya. Saya diberitahu mesti buat pesanan berasingan. Maka saya pesan kuah asam pedas yang dikenakan sebanyak tujuh ringgit semangkok.
 
Saya mula makan apabila kuah asam pedas sampai. Tapi rasanya tida seperti yang saya harapkan. Tidak seperti asam pedas Melaka. Ianya tidak menyelerakan. Terpaksalah makan ayam penyet yang tidak berkuah itu. Sambal yang disediakan terlalu pedas. Saya tidak berselera tapi makanan habis juga sebab terlalu lapar. Jadi saya makan bukan kerana enaknya masakan tapi kerana lapar.

Saya lihat orang dimeja lain makan bukan main berselera lagi.

Maknanya sedap dan enaknya sesuatu makanan bergantung kepada cita rasa individu. Bagi saya makanan ayam penyet di restoran Ampang Park itu tidak dapat menandingi masakan di gerai makan berhampiran padang TPCA (dekat hospital besar). Masakan ala-ala kampong itu amat sesuai dengan selera saya. Walaupun harganya murah tapi sedapnya mengatasi msakan ayam penyet yang mahal itu. Ertinya yang berharga murah itu tidak sebenarnya membawa nilai yang rendah berbanding yang berharga mahal.

Sebab itulah saya selalu mengatakan bahawa tidak ada seorang pun yang pakar dalam menilai sedap dan enaknya sesuatu makanan termasuklah chef yang terkenal. Ertinya jika chef itu mengatakan masakan A lebih sedapdari makanan B, ianya hanya  dari segi selera chef itu. Ianya tidak mewakili selera orang lain. Dan makanan yang dikatakan sedap oleh chef itu tidak wajar dikatakan sebagai yang terbaik dan diistihar sebagai pemenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan