Theflowersellingboy

Ahad, 25 Ogos 2013

Dailog Penjulan MAS Yang Berlaku Dalam Igauan

Saya berdailog dengan seseorang dalam mimpi tentang MAS. Orang itu beria-ia sangat mahu MAS dijualkan. Katanya inilah satu cara saja untuk MAS membuat untung, dan tidak akan rugi. Saya catatkan apa yang dapat saya ingat.

Saya (S): Kena apa MAS perlu dijual?

Orang Itu (OI): MAS rugi, sebab itu kena jual. Pihak swasta pandai  berniaga. Contoh kawan saya tu.

(S): Kena apa MAS rugi?

(OI): Pengurusan MAS tak pandai berniaga.

(S): Kena apa tidak diganti dengan pengurusan yang lain.

(OI): Dah banyak kali ditukar ganti, sama saja, rugi memanjang.

(S): Siapa yang memilih dan melantik kepimpinan MAS itu.

(OI): Dulu sayalah yang memilih dan melantik. Saya fikir dia boleh buat untung.

(S): Maknanya apa yang awak fikir itu tidak betullah, kerana yang awak pilih itu tak boleh buat untung.

(OI): Mana saya tahu apa yang akan berlaku pada masa depan.

(S): Macam mana pula awak boleh tahu MAS akan untung jika dijual.

(OI):Saya ambil contoh kawan saya tu. Tengok kapal terbang yang dia urus, untung setiap tahun. 

(S): Kena apa tidak diambil saja orang itu untuk menguruskan MAS.

(OI): Boleh. Tapi atas dasar syarikat milik sendiri bukan syarikat kerajaan.

(S): Maknanya awak nak MAS dijual kepada kawan awak itulah.

(OI): Tidak juga. Tapi mesti diberi kelebihan kerana dia telah membuktikan yang dia boleh buat untung. Itu fikiran saya.

(S): Dulu awak juga telah melakukan kesilapan dengan melantik dan memilih kepimpinan MAS yang awak fikir boleh buat untung, tapi akhirnya MAS rugi. Bagaimana pula kali ini awak boleh yakin dengan fikiran awak yang percaya kawan awak ini boleh buat untung.

OI itu tersangat marah lalu dicekiknya leher saya. Saya menjerit minta tolong. Tapi jeritan saya itu terlalu sangat susah untuk keluar dari mulut. Kemudian saya terasa badan saya ditepuk-tepuk oleh seseorang. 

"Abang mengigau", kata isteri saya. Saya beristighfar. Rupanya kalau kita terlalu memikirkan sesuatu dengan serious ianya boleh membawa kedalam mimpi atau igauan yang menakutkan.

Ya, sebenarnya saya terlalu khuatir jika cadangan pihak yang masih berpengaruh untuk menjual MAS menjadi kenyataan. Entah macam mana saya mempunyai keraguan yang tinggi diatas asas penjualan MAS itu: Adakah kerana MAS itu rugi atau atas sebab kerugian itu diambil kesempatan bagi melonggokkan pemilikan harta dan kekayaan kepada golongan kecil yang berpengaruh. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan