Theflowersellingboy

Selasa, 13 Ogos 2013

Makna Hari Raya



Makna Hari Raya

1. Solat sunat raya -yang tua, dewasa, muda remaja dan anak-anak semuanya ada. Pagi-pagi lagi dah sampai di masjid berbeza dengan hari biasa. Ramai , melebihi ruang masjid. Berpakaian cantik berbagai warna. Bau-bauan semerbak mewangi. Lepas solat berpelukan dan bersalaman sama-sama mohon kemaafan. Sebelum balik ke rumah singgah di tanah perkuburan, mengenang dan mendoakan simati semoga dirahmati Allah.

2. Kuih Raya-macam-macam ada. Ada yang buat sendiri ada yang main tunjuk-tunjuk dan bayar saja. Ada yang pesan atas talian. Tapi yang jelas kuih lama seperti dodol, sagun, wajik dan kuih bangkit telah kehilangan glamour, susah nak cari. Kerepek , maruku dan kekacang mendominasi meja hidangan.

3. Duit raya-pergi bank minta duit baru. Duit lama pun ok juga kalau yang baru dah habis. Baru dan lama nampak saja berbeza nilainya sama, apa yang nak dikesahkan. Berkunjung raya bawa anak dengan harapan dapat duit raya. Bila jadi tetamu, sudah sedia dengan envelop hari raya yang berbagai warna berisi dengan duit raya. Nilainya ikut kemampuan diri. Bila nak balik mesti bersalam, dan tuan rumah sudah sedia dengan envelop duit raya. Tersenyum anak-anak menerimanya, sungguh gembira. Ada yang terlalu teruja melihat isi yang ada. Yang nakal pula akan berkata antara lain "Singgit aje". Emak papa marah-marah. Tuan rumah tersipu-sipu.

4.Kunjung raya-berkunjung rumah adik-beradik dan saudara mara. Rumah ibubapa jadi pusat perjumpaan semua. Yang lama tak jumpa boleh jumpa. Berkunjung ke rumah sahabat dan kawan-kawan sudah semakin berkurangan, mungkin suatu hari nanti tiada keperluan untuk melakukan kunjungan. Sebab, faktor masa. Mahu balik bekerja. Jadi kena utama rumah ibubapa, adik-beradik dan saudara terdekat.

5. Rumah terbuka-Hanya mereka yang ada modal lebih yang adakan rumah terbuka untuk semua tak kira siapa. Pak menteri dan wakil rakyat antara yang termasuk dalam golongan ini. Institusi seperti bank juga melakukan perkara yang sama khususnya kepada pelanggan. Yang kecil modal hanya terhad kepada saudara-mara dan kawan yang terdekat saja. Ada yang buat rumah terbuka secara berkongsi, satu idea yang baik.

Begitulah yang saya lihat tentang hari raya. Maaf zahir batin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan