Theflowersellingboy

Jumaat, 2 Ogos 2013

Apakah Tujuan Promosi Astro Beyond-HD ?

Petang ini, Jumaat  02.8.13 saya terima panggilan lebih kurang pada jam 4.20 petang dari astro. Sebenarnya panggilan untuk anak saya. Astro memberi tahu tentang promosi Astro beyond -HD. Melalui promosi ini pihak Astro akan memberi percuma decorder termasuk pemasangan dan pelanggan akan memberikan decorder yang lama kepada Astro. Dengan astro beyond ini pelanggan dapat siaran HD dengan ditambah bayaran bulanan sebanyak RM 20.00.
 
Pada pandangan saya, promosi ini sebenarnya untuk menjual program Astro menggunakan kaedah penambahan HD dengan dikenakan bayaran tambahan RM 20.
 
Saya bertanya kepada pemanggil itu bahawa jika tidak ditukar dengan astro beyond boleh ke? Jawabnya boleh tapi decorder lama perlu juga ditukar dengan yang baru yang tiada HD. Pemasangan dikenakan bayaran.
 
Lihat bagaimana Astro yang bersifat monopoli ini berniaga. Jika terima promosi, kita kena bayar lebih. Jika tidak terima promosi, kita kena ganti decorder yang baru tanpa HD dan dikenakan bayaran pasangan. Bukankah itu sembelih namanya.
 
Itu yang saya faham dari perbualan talipon itu. Jika fahaman saya tidak betul saya minta maaf. Yang penting bagi pelanggan seperti saya ialah tidak dikenakan bayaran jika kekal dengan keadaan yang ada (tidak menerima promosi astro beyond). Dan decorder yang sedia ada tidak perlu ditukar.
 
Tapi nampak gaya pendekatan atau cara berniaga astro ialah menggunakan promosi HD untuk mendapatkan tambahan bayaran bulanan. Dan jika tidak terima, decorder lama perlu ditukar dan dikenakan bayaran pemasangan. 

Apa pilihan yang ada kepada pelanggan ? Tukar kena bayar, tak tukarpun kena bayar.
 
 
Itulah dasar peniaga monopoli.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan