Theflowersellingboy

Selasa, 27 Ogos 2013

Put It In Writing





Selepas selesai menunaikan fardhu Maghrib berjemaah bersama isterinya, Aku menuju ke sofa untuk berihat. Tiba-tiba Aku mendapat satu panggilan talipon yang memaklumkan satu mesyuarat segera terpaksa diadakan. Semua ahli jawatankuasa kerja pelaburan dipanggil untuk hadir. 'Mesti hadir', begitulah isyarat yang disampaikan melalui talipon.

Tempat mesyuarat, dirumah pengerusi, dan waktu 9.00 malam selepas solat Isya'.

Agenda mesyuarat tidak diberitahu. 

"Apa benda yang nak di bincangkan pada malam Ahad ni. Tunggulah hari Isnin. Macamlah dunia ni nak kiamat. Nak tengok bola pun tak boleh", Aku merengus dan merungut sebaik saja meletakkan ganggang talipon. 

Bekerja diluar waktu rasmi pejabat atau pada masa-masa cuti bukan satu yang luar biasa. Aku dan kawan-kawannya yang lain telah biasa dengannya. Tiada menjadi masalah. Tapi panggilan mesyuarat malam ini sungguh menyakitkan hatinya. Bukan sebab tiada agenda, bukan sebab tidak tahu apa yang hendak dibincangkan. Sebabnya, dia tidak dapat menonton perlawanan akhir piala FA England diantara Arsenal dan pasukan yang sentiasa disokongnya Manchester United.

"Celaka, apa benda yang hendak segera diputuskan", Aku terus merengus lagi sambil membuka pintu keretanya. Aku memandu ke rumah pengerusi yang jaraknya tidak melebihi 200 meter dari rumahnya.

Aku terus masuk kedalam ruang rumah yang memang dijadikan sebagai bilik mesyuarat oleh pengerusi syarikatnya. Pengerusi dan ahli-ahli yang lain telah sedia ada. Aku minta maaf kerana terlambat.

"Ok, semua orang dah ada, kita mulakan mesyuarat". Pengerusi meminta semua ahli merujuk kepada dokumen kecil yang nipis yang ada di hadapan ahli. Semua mula meneliti isi kandungan dokumen itu. Terkumat kamit membaca. Aku juga melakukan perkara yang sama.

'Cadangan Membeli Saham Syarikat XXX Sebuah Syarikat Tersenarai di Bursa Kuala Lumpur', begitulah tajuk kertas dokumen itu.

Pengerusi meminta Pengurus Besar (PB) syarikat menjelaskan cadangan yang dibawanya itu. Semua ahli-ahli mendengar. Aku tidak tahu sama ada mereka faham atau sebaliknya. 

Habis sahaja penjelasan dari pengurus besar, Pengerusi memberikan pandangannya dengan mengatakan cadangan ini amat baik. Ianya menambahkan lagi  aset syarikat dan peluang membuat untung yang lebih. Syarikat yang hendak dibeli adalah syarikat yang tersenarai dipasaran saham. Lagipun, 'kitalah yang pertama dirujuk oleh pengurusan syarikat , menawarkan penjualan saham kepada kita. Hargapun munasabah'.

Aku memandang kiri dan kanan. Semua ahli mengangguk kepala, tanda setuju. Satu cadangan yang tidak wajar ditolak.

Aku memandang lurus ke pengurus besar yang duduk disebelah kiri pengerusi. Pandangan Aku adalah satu pandangan yang mahukan penjelasan yang lebih dari pengurus besar: adakah sebenarnya cadangan ini satu cadangan yang baik dan menguntungkan. Kenapa perlu tergesa-gesa sangat. Apa alasan yang boleh diterima bahawa pembelian ini menguntungkan. Mengapa dalam cadangan itu tidak memperincikan tentang prestasi syarikat, tidak ada penyata untung rugi, imbangan kira-kira, market share, market capitalisation dan macam-macam lagi termasuk pasukan pengurusannya.

Pengurus Besar mungkin tidak dapat membaca apa yang ada dalam otak kepala Aku dengan hanya bertentang mata denganku. Oleh itu Aku mesti bertanya.

"Ok, kita semua bersetuju. Hari Isnin ni kita boleh bentang dalam mesyuarat Lembaga Pengarah untuk kelulusan", kata Pengerusi, sebelum Aku sempat untuk memberi pandangan dan pertanyaan kepada pengurus besar.

"PB, sempat tak bentang dalam mesyuarat Lembaga Pengarah, Isnin ni?" Tanya pengerusi. PB mengangguk.

Aku semakin susah hati. Bagi Aku cadangan ini perlu diteliti dengan sebaik-baiknya. Banyak perkara yang perlu dilihat dan dikaji. Tapi pengerusi telah buat keputusan bersetuju dengan cadangan pembelian itu. Ahli-ahli yang lain juga turut bersetuju. Aku saja mempunyai pandangan yang berbeza.

Dalam cadangan itu tidak pula dinyatakan sumber pembiayaan bagi membeli saham syarikat itu. Aku merasakan ini peluang yang terbuka baginya untuk mendapat tempoh bagi mengkaji cadangan itu dengan lebih teliti lagi. Aku perlu berbuat begitu kerana dia adalah orang yang bertanggungjawab tentang kewangan syarikat. Kalau salah labur, dia juga yang kena.

"Tuan pengerusi", ada ketaran dalam suara Aku. Sebab sudah termaktub satu kepercayaan yang perlu diterima dan diakui sebagai sebagai benar ialah  bahawa 'Bos sentiasa betul. Jangan melawan arus'. Jika ada yang cuba berbeza dari kepercayaan itu, dengan mengemukakan sesuatu pilihan untuk diberi pertimbangan orang itu dianggap melawan arus dan wajar mendapat sekurang-kurangnya amaran dari bos atau diketepikan.

Dalam keadaan suara yang tidak berapa jelas biji butirnya, Aku bertanya PB dari mana di perolehi sumber pembiayaan, sebab tidak dinyatakan dalam  kertas cadangan.     

"Apa lagi yang kamu nak tahu ni?" Tanya pengerusi.

"Dari mana kita dapat wang nak beli saham syarikat tu", Aku segera menjawab. Kali ini suaranya lebih jelas. Aku telah mula membina keyakinan diri. Pengerusi memandang PB.

"Kita buat pinjaman bank. Saya dah pun berbincang dengan pihak bank . Pihak bank nampaknya tiada masalah".

'Pinjam bank nak biaya beli saham?' Otak Aku segera bertanya tapi tersimpan saja dalam hati yang mula curiga dan bimbang.

Tapi , pengerusi telah bersetuju. Aku dalam keadaan tidak kena. Cara pembelian itu mempunyai risiko yang tinggi. Boleh bankrapkan syarikat.

 "Berapa yang hendak dipinjam?" Aku terus bertanya.

"60 juta. Baki 30 juta kita ambil dari keuntungan operasi", jelas PB.

"Bukankan pinjaman ini satu risiko yang tinggi dan.." Aku tidak dapat meneruskan hujah apabila Pengerusi menyatakan bahawa hal-hal yang detail itu dibincangkan dengan PB kemudian. Mesyuarat hanya perlu buat keputusan bersetuju atau sebaliknya. Dan kata pengerusi lagi bahawa mesyuarat telah bersetuju dengan cadangan pembelian itu.

'Macam mana?', Hati Aku berbisik untuk mencari jalan agar cadangan ini diteliti lebih lanjut. Otak Aku ligat berfikir. 

'Ya, mesti beritahu secara diplomasi, secara berlapek. Jangan secara kering mengatakan tidak bersetuju. Jangan jatuh air muka bos dikhalayak ramai', Aku telah mendapat jalan keluar.

"Maaf tuan pengerusi....", belum sempat Aku dapat meneruskan perkataan seterusnya, Pengerusi dengan nada tinggi bersuara.

"Apa lagi. Kan ke kita dah buat keputusan". 

"Secara dasar mungkin kita boleh bersetuju dengan cadangan ini tertakluk kepada kajian yang lebih mendalam", Aku begitu jelas menyatakan pendapatku.

Pengerusi memandang PB. PB tunduk saja tidak berkata apa-apa.

"Ok, kita bersetuju dengan cadangan kamu tu. Hari Isnin, sebelum mesyuarat Lembaga, saya hendak ulasan hasil dari kajian kamu. Boleh?" Pengerusi terus bangun menamatkan mesyuarat.

'Gila. Dokumen pun tak ada, macam mana nak kaji', Aku memasuki kereta untuk balik ke rumah.

Di rumah, tanpa dokumen yang perlu Aku membuat ulasan. Aku membuat ulasan secara am saja. 

'Bahawa pembelian saham secara pembiayaan pinjaman akan meletakkan syarikat pada kadar risiko yang tinggi. Harga saham dalam pasaran terbuka tertakluk kepada berbagai faktor yang antaranya tidak dapat dikawal terutama dalam keadaan pasaran saham dunia yang tidak menentu ketika ini , yang sebahagian besar menunjukkan arah aliran menurun. 

Ketiadaan dokumen-dokumen penting syarikat yang dicadang untuk dibeli itu, menyulitkan kita untuk menilai sama ada cadangan untuk memilikki kepentingan dalam syarikat itu adalah satu cadangan yang menguntungkan. Dengan itu saya berpendapat cadangan pembelian ini wajar tidak diterima'.

Pagi-pagi lagi ulasan yang Aku taip sendiri itu , aku sampaikan kepada setia usaha pengerusi dan satu salinan kepada setiausaha timbalan pengerusi.

Dalam beberapa jam Aku dipanggil oleh Timbalan pengerusi. Aku ke pejabatnya. Belum sempat duduk Aku telah dijerkah. 

"Pasal apa you ulas mengatakan tidak bersetuju?"

"Itu pandangan saya. Jika bos  (pengerusi) nak over rule, saya tak ada masalah. Put it in writing" , kata Aku tegas.

"You tak setuju, bos pun takutlah nak setuju", kata Timbalan Pengerusi dengan nada kesal.

"Kalau dia sebagai bos takut, saya lebih lagi takut". 

Timbalan Pengerusi memandang ke tempat lain. Aku faham isyaratnya itu, suruh keluar berambus. 

"I will put it writing ". Ayat terakhir untuk Aku.

Aku dengan segera keluar dari bilik Timbalan Pengerusi. Dalam perjalanan ke pejabat , Aku tertanya-tanya mengapa mereka semua mahu membeli saham itu tanpa maklumat dan fakta yang lengkap. Dan apa maksud 'I will put it in writing' yang dihamburkan oleh Timbalan Pengerusi itu. Adakah berkaitan dengan laporan prestasi Aku atau apa? Lantak dialah. 

Beberapa bulan berlalu, harga di pasaran saham merudum termasuk harga saham syarikat yang dicadangkan untuk dibeli itu. Masa cadangan dulu harga jualnya 6 ringgit se saham. Sekarang sudah jatuh kepada 2 ringgit.  Kalau dibeli, atas kertas rugi 4 ringgit satu saham. Beli pula secara berhutang bank. 

Macam mana? Apa yang akan terjadi? Dapat untung atau bangkrap? Tanya Aku pada diri sendiri. 

Nak tanya pengerusi dan Timbalan pemgerusi tak boleh. 'Nak kena bambu, tanyalah'.

Begitulah halnya. Sesuatu yang dikatakan betul dan perlu diikuti tak semestinya betul kepada orang lain terutamanya bos. 

Tapi apabila terbukti ianya betul dan telah menyelamatkan bos dan syarikat, tidak ada seseorang berkata, "Nasib baik you nasihat jangan beli".  Semuanya buat 'deggg' saja.

Bila sudah besara, semakin jelaslah akan maksud ayat 'I will put it in writing'.
 
 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan