Theflowersellingboy

Khamis, 6 November 2014

SELANGOR: PM Najib Telah Letih dan Malu. Bekas PM Dr. Mahathir Minta UMNO Selangor Dirombak. Ketua UMNO Selangor, Noh Omar Tanya Semenjak Bila UMNO di COP Parti Rasuah




Biar saya mulakan cerita berikut bagi memudahkan pencernaan tajuk diatas.

Sebermula ada tiga orang manusia yang berbeza status sosial dan kuasa serta pengaruh. Manusia pertama, kita panggil X sajalah, adalah seorang pemandu kereta kuda yang bekerja dengan seorang lagi manusia yang kita beri nama Y. Ketaatan X terhadap Y tidak perlu dipersoalkan kerana bagi X , Y sajalah sumber rezekinya, lantas tidak ada niat di hati X untuk menaikkan kemarahan atau untuk berbeza pendapat atau menyanggah Y walaupun X berada dipihak yang benar.

Seorang lagi manusia bernama Z, tuan kepada Y dan tuan besar kepada X. Z paling berkuasa lagi kaya. Apa saja kata Z itulah juga kata Y dan Z. X dan Y tidak akan membantah atau berbeza pendapat dengan Z pada bila-bila masa saja. Kalau warna hitam Z kata putih, X dan Y pun kata putih juga. Apatah lagi jika X dan Y memandai-mandai memberi buah fikiran kepada Z yang menganggap mahu mengajar itik berenang. 

Malah bukan satu perkara luar dari biasa apabila kedua-dua  orang X dan Y menyatakan sokongan atau persetujuan sebelum Z menghabiskan ayat bagi sesuatu cadangan atau arahan.

Begitulah bentuk hubungan X, Y dan Z. Hubungan ini tahan diuji sama ada dalam keadaan ribut petir, kilat sabung menyabung dan laut bergelora mahupun dalam keadaan angin sepoi-sepoi bahasa, udara nyaman dan suasana tenang dan damai. Ketaatan X pada Y tetap seperti isi dengan kuku. Begitu juga X dan Y pada Z, tidak akan bercerai berai.

X dan Y begitu taat menuruti perintah Z bukan saja melalui lisan dan tulisan bahkan juga melalui isyarat bunyian, misalnya bunyian paluan gong. Jika gong dipalu 3 kali ia memberi isyarat kepada X dan Y untuk segera berjumpa dengan Z, ada perkara penting yang hendak diuruskan.

Maka berbunyilah paluan gong 3 kali.

Mendengarkan bunyi paluan gong itu, bersegeralah X menyiapkan kereta kuda dan kudanya untuk ke rumah Y. Setiba di rumah Y, Y telah bersedia  menuruni tangga dan tanpa membuang masa menaikki kereta kuda itu dan duduk dibahagian tengah. Kereta kuda dipacu ke rumah Z.

Setiba di rumah Z, pintu rumah masih belum terbuka. X dan Y berkali-kali memberi salam sebagai isyarat mereka telah sampai dan bersedia untuk menjalankan apa saja arahan yang diberikan oleh Z. Tapi Z masih lagi belum memunculkan diri.

Setelah hampir setengah jam, barulah pintu hadapan rumah terbuka. Kelihatan Z yang berbaju panjang dan berkain pelikat  berjalan mahu menuruni tangga sambil tangan kanan menggosok-gosok perut seperti orang sedang mengalami sakit cirit birit.

Maka X dan Y menjangkakan Z perlukan bantuan untuk dihantar ke hospital. Tapi seperti biasa X dan Y tidak berani mengeluarkan sangkaan, takut-takut sangkaan meleset, padah besar jawabnya.

X dan Y segera mendekati Z untuk segera menerima perintah Z, sebelum Z sempat menuruni tangga. Bagaimanapun Z terus menuruni tangga bagi menunjukkan kepada X dan Y bahawa dia kuat dan bertenaga.

Semasa menuruni tangga itu, Z terkentut. Baunya sangat busuk.

X dan Y tidak menutup hidung walaupun bau kentut Z itu tersangat busuk. Dan Z pula bermuka selamba sambil berkata, "Bau apa yang sangat busuk ini?'.

Y dengan segera memandang pada X. Dan X faham akan makna pandangan Y itu lalu seperti kilat menundukkan kepala melakukan sembah mohon maaf dengan berkata,"Mohon maaf tuan, saya yang kentut sebab memang tadi saya sakit perut tak sempat ke tandas".

"Lain kali jangan buat macam tu,di depan tuan", marah Y pada X.

X terus tunduk dan mengangguk.
 

Sambung pada esok hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan