Theflowersellingboy

Sabtu, 29 November 2014

Apa pendapat Saudara Tentang Persidangan UMNO Kali Ini?




Saya bertanya seorang kawan," Apa pendapat saudara tentang persidangan UMNO kali ini?"

Dia jawab selamba," Sama jer"

Bagi kawan saya, persidangan kali ini tidak ada bezanya dengan persidangan-persidangan yang lepas. Isu dan perkara yang dibincangkan adalah disekitar nasib orang Melayu dan agama Islam yang dikatakan masih merempat ditanah air sendiri, hidup dalam keadaan miskin, tidak selamat dan masa depan yang terancam, termasuklah agama dan institusi raja-raja Melayu. 

Adakah ianya termasuk ucapan penutup presiden UMNO? Tanya saya.

"Tak ada beza, sama jer", sekali lagi kawan saya itu menjawab dengan muka selamba.

"Apa yang samanya?", saya tanya lagi.

"Dari dulu sehingga sekarang ini sama saja ceritanya. Cerita nasib orang Melayu", jawab kawan saya, ada sedikit perubahan mimik wajahnya, dari muka selamba kepada cemikan meluat.

"Dah jadi kerajaan dari dulu sehingga sekarang ni, mengapa masih cerita nasib malang orang Melayu?" Kawan saya sudah meninggikan suara.

"Ini semua orang bukan Melayu punya salah", saya memberi alasan akan nasib malang orang Melayu itu.

"Siapa yang meneraju kerajaan"? Tanya kawan saya.

"BN lah", jawab saya.

"Siapa tuako BN?", Tanya kawan saya.

"Sudah tentu UMNO", jawab saya.

Dengan jawapan itu kawan saya itu menepuk bahu saya sambil berkata " Sekarang kau sepatutnya sudah faham dan tidak perlu tanya banyak soalan siapakah yang menyebabkan orang Melayu masih miskin, dan masa depan terancam dan tidak selamat".
 
"Cuma kau akan tidak faham mengapa perwakilan-perwakilan yang berbahas itu menjerit dan marah-marah menyalahkan orang bukan Melayu", sambung kawan saya sebelum melangkah kaki meninggalkan saya.

Kawan saya itu silap. Sebenarnya sudah lama saya faham.
 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan