Theflowersellingboy

Khamis, 20 November 2014

Pembuli Jalan Raya: Jangan Layan Orang Gila Itu.




Pembuli jalan raya semakin membuli ketika ini.

Saya ada pengalaman tentang kejadian pembulian jalan raya.

Pada tahun 1995,lebuh raya  Plus selatan-utara. 

Kami satu keluarga dalam perjalanan bercuti ke negeri utara. Ketika itu hanya ada dua lorong (lane). Saya mengambil lorong kedua, lorong kelajuan perlahan. Dibelakang saya, ada sebuah kenderaan . Toyota berwarna kuning cair (light yellow). Saya meneruskan perjalanan pada kelajuan yang sama, dan saya percaya kereta dibelakang itu tidak menukarkan kelajuannya. Ianya masih dibelakang pada jarak yang sama, tapi terlalu dekat dengan kereta saya.

Kemudian, kereta itu membuat potongan menggunakan lorong laju. Setelah membuat potongan, kereta itu serta merta masuk lorong kedua. Ini membuatkan saya menekan brek bagi memperlahankan kelajuan agar tidak berlaku perlanggaran.

Kelajuan kereta itu mula jadi perlahan, serentak dengan itu saya memperlahankan kelajuan. Semakin lama, kelajuan kereta dihadapan saya itu menjadi perlahan, membuatkan saya melakukan perkara yang sama.

Setelah lebih dari 10 minit, saya buat keputusan untuk memotong kereta itu. Setelah dipotong, saya masuk ke lorong kedua semula. Tidak sampai beberapa minit, kereta Toyata itu, memotong semula kereta saya dan masuk semula ke lorong kedua, dan menurunkan kelajuannya. Sayapun menurunkan kelajuan kereta saya.

Setelah tiga kali berlaku dengan cara  yang sama, terdetik dihati saya bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Saya buat keputusan untuk memotong kereta itu, dengan niat tidak mahu lagi berada dibelakang atau didepan kereta itu. Ertinya tidak mahu melihat kereta itu lagi.

Lalu saya memotong kereta itu. Sambil memotong, saya melihat ke arah pemandu kereta itu, dan dia juga memandang kearah saya. Hanya dia seorang saja yang saya nampak.

Saya memandu dengan kelajuan melebihi had yang dibenarkan. Saya masuk lorong kedua, dan yakin dia tidak akan dapat memotong kereta saya kerana keretanya ber cc kecil berbanding dengan kereta saya.

Tapi , dalam beberapa minit dia potong saya lagi sekali, dan melakukan perkara yang sama dengan masuk semula ke lorong kedua, membelakangkan saya. Kelajuannya diturunkan.

Saya bertambah ingin tahu, mengapa pemandu itu berkelakuan begitu. Saya tidak pernah membunyikan hon. Tidak memasuki lorong kedua dengan cara berbahaya setelah melakukan pemotongan.

Lalu, sekali lagi saya cuba buat potongan dan memandang ke arah pemandu itu.

Apa reaksi pemandu itu?

Dia menunjukkan sebatang rotan sepanjang kurang lebih satu kaki , dan sebesar lengan kanak-kanak berusia 8 tahun (saya tidak tahu berapa ukuran lilit bulatannya). Perbuatan itu membuatkan saya marah, rasa. tercabar.  Nasib baik isteri menasihatkan saya,' jangan layan orang gila tu'.

Saya tidak jadi memotong dan masuk semula ke lorong kedua. Dia memperlahankan kelajuan keretanya, dan sayapun melakukan perkara yang sama. Akhirnya saya memasuki R&R, dan beliau telah terlajak dihadapan. Disitulah kami berpisah.

Itulah satu dari jenis pembulian di jalan raya/lebuhraya.

Sehingga sekarang saya masih tidak tahu mengapa orang itu melakukan perkara seperti itu. Saya tidak bunyi hon kereta walaupun dia memperlahankan kereta; tidak juga bunyi hon semasa membuat potongan; dan tidak juga mencabar dia untuk berlumba.

Namun saya pasti orang ini telah bersedia untuk melakukan sesuatu yang tidak baik. Sebab, macam mana beliau ada rotan besar ditangan? Sudah tentu rotan itu dibawanya dan ada berdekatan dengannya.

Saya masih ada lagi no. pendaftaran kereta itu. Tapi yang lepas biarlah berlalu.

Kalaulah isteri saya tidak menasihati saya pada hari kejadian itu, dengan mengingatkan saya 'jangan layan orang gila itu', besar kemungkinan sesuatu yang buruk berlaku.

Yang ingin saya pesan ialah jangan kita memberi reaksi keatas perbuatan orang yang suka membuli itu. Ianya satu pesanan yang baik, tapi tidak semudah itu untuk kita lakukan.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan