Theflowersellingboy

Khamis, 13 November 2014

Kalau acuan buaya, buayalah jadinya.




"Kalau acuannya buaya buayalah jadinya".

Setuju!

Kuih tradisi Melayu, bahulu (baulu) ada acuannya. Ada acuan mengambil bentuk ikan, ada bentuk  buah cermai dan telur. Saya tidak terjumpa acuan mengambil rupa bentuk buaya, ular, harimau, monyet dan binatang liar yang lain. Bentuk kucing dan anjing pun tidak ada.  Apatah lagi acuan babi

Mungkin melibatkan makanan maka ada sekatan saikologi disitu mengapa  binatang-binatang yang dinyatakan diatas tidak dijadikan acuan oleh orang-orang Melayu.

Buah cermai boleh dimakan. Ikan dan telurpun menjadi sebahagian makanan orang Melayu. Jadi tidak ada masalah khususnya untuk selera menerimanya.

Buaya? 

Bagi saya kuih baulu acuan buaya tidak jadi masalah untuk saya makan. Dan sudah tentu rasanya mesti sedap, kalau tidak, saya makan sedikit saja. Tapi kalau berbentuk babi, saya tidak akan makan malah tidak akan menyentuhnya walaupun bahannya suci dan halal.

Ertinya tidak semestinya asalkan suci dan halal, saya akan makan.  Ada halangan saikologi yang mempengaruhi saya. Makan babi adalah haram dari segi Islam. Jadi apa saja yang dibentuk macam babi misalnya kuih baulu beracuan babi, jika saya makan atau sentuh , seolah-olah saya makan daging babi atau menyentuhnya.

Tapi memakan baulu mengikut acuannya tidaklah sebenarnya membentuk seseorang itu menyerupai atau berkelakuan atau bersifat seperti acuan itu. Ertinya kalau baulu berbentuk babi atau buaya yang dimakan, seseorang itu tidaklah akan berperangai seperti buaya atau babi.

Kalau begitu apakah maksud saya yang bersetuju dengan 'kalau acuannya buaya, buaya jadinya'?

Saya jawab begini: bahawa jika guru kencing berdiri, murid kencing berlari.

Maksudnya ianya tiada kena mengena dengan makanan. Ia berkaitan dengan orang yang berpengaruh seperti guru terhadap anak muridnya, ibubapa kepada anak-anak dan pemimpin kepada orang yang dipimpin. 

Kalau acuan murid itu adalah guru yang suka kencing berdiri maka terbentuklah kelakuan murid yang bukan saja kencing berdiri bahkan lebih teruk lagi, kencing berlari. Sama juga dengan ibubapa.

Guru dan ibubapa adalah pemimpin juga. Tapi pemimpin pada tahap kelompok tertentu saja bukan pemimpin kepada semua kelompok atau orang atau menyeluruh. Jadi pengaruhnya agak terbatas.  Oleh itu walaupun ada kekhuatiran dengan perangai buruk guru dan ibubapa terhadap anak murid dan anak jagaan, ianya tidak seburuk jika pemimpin kita yang suka kencing berdiri.

Apabila acuan kita dari pemimpin yang suka kencing berdiri, dan jika ada diantara kita yang mengambil tempat pemimpin itu nanti maka kita akan diajar untuk kencing berlari.

Oleh sebab itu acuan itu amat penting untuk kita pilih. Jangan pilih acuan buaya waemah untuk membuat kuih baulu sekalipun, kerana hasil rupa bentuk kuih baulu itu nanti adalah mengambil bentuk buaya.

Pilihlah rupa bentuk buah cermai, ikan dan telur. Sungguh berselera untuk dimakan

Pilihlah pemimpin yang tidak kencing berdiri agar kita tidak kencing berlari.

Sekarang ini apa terjadipada kita?

Jawab hanya satu soalan berikut. Dalam kurungan telah disediakan bayangan jawapan. Pilih satu atau semuanya mengikut kecerdikan sendiri)

i) Bagaimanakah kekayaan dan sumber negara diurus? (Membazir, rasuah, bocor, membolot, buat hutang) 

Apa jenis guru kita? Soalan tambahan tuan speaker.


 

  





 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan