Theflowersellingboy

Jumaat, 21 November 2014

Duit Hutang: Saya Berhutang 1MDB pun Buat Hutang.




Tarikh bebas duit hutang Jun 2018.

Duit hutang ialah duit untuk bayar hutang.
Dapat gaji, bayar hutang. 
Hutang sentiasa bertambah. 
Gaji tidak pernah cukup untuk bayar semua hutang.
Hutang memanjang.
Jadual terakhir selesai hutang Jun 2018.
Selepas itu bebas dari duit hutang
Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Saya menulis nota pendek itu diatas sehelai kertas berwarna putih. Nota itu saya letakkan diatas meja kecil di sisi kanan tempat saya duduk. 

Nota itu adalah catatan suka-suka saya. Tiada niat untuk ianya di jadikan nota penting atau bahan rujukan. 

Tiada juga ada niat untuk membebankan waris-waris saya yang terdekat, anak-anak, dan cucu-cucu mengambil tanggungjawab untuk membayar hutang itu jika saya mengakhiri perjalanan di dunia, mendahului Jun 2018. Aset peninggalan saya lebih dari mencukupi untuk bayar duit hutang itu. Cuma harapan dan doa saya, mereka dapat melakukan secara yang hak dan betul.

Nota itu adalah catatan suka-suka saja. Namun, nota itu adalah maklumat dan fakta yang benar.

Saya baca kisah hutang 1MDB. Empat puluh dua juta syarikat milikan kerajaan persekutuan itu berhutang. Khabarnya 20 juta darinya terjamin. Ada yang dikatakan terjamin secara jelas (explicit). Maknanya jika  syarikat gagal bayar hutang , kerajaan akan membuat bayaran.

Ada juga hutang diperolehi secara bantuan surat sokongan. Ianya hanya surat sokongan dan bukan satu jaminan dari kerajaan, kata kerajaan. Kerajaan hanya campur tangan (come in) jika syarikat menghadapi masalah membayar hutang.

Campur tangan? Maknanya tolong bayarlah, 'bail out', saya mentafsirkan begitu.

Tapi syarikat amat yakin bahawa urusniaga yang dimasuki akan menghasilkan keuntungan. Membayar hutang bukanlah satu masalah. Urusniaga syarikat lebih dalam bentuk pelaburan jangka panjang. Oleh itu, prestasi syarikat mesti dilihat dari segi jangka panjang.

Betul juga, fikir saya.

Mengapa berurusan dari luar pesisir pantai, di Pulau Cayman?

Saya tidak perlu tanya soalan seperti itu kerana saya bukan ahli perniagaan. Menguruskan jabatan kerajaan yang kecilpun saya tidaklah cemerlang sangat. Kalau cemerlang sudah tentu melompat-lompat saya naik pangkat.

Tapi bila dikhabarkan satu daripada yang memberi pinjaman itu adalah dari Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), saya naik risau. Jumlahnya bukan sedikit, 4 bilion. Saya perlu hidup lebih dari 800 tahun untuk dapatkan 4 billion.

Ertinya saya perlu bekerja 800 tahun dengan purata sebulan 10,000 maka baru dapat 4 billion. Semua wang gaji saya itu akan digunakan untuk bayar duit hutang 4 billion itu. Makan minum. pakai dan tempat tinggal? Lupakan saja.

Saya sedar cara berfikir saya  tidak rasional. Mana mungkin saya boleh hidup lebih 800 tahun.Ya, saya tahu Allah boleh melakukannya.  Tapi seorang kawan saya pernah membantai saya dengan berkata, "Kau ni merepek saja", bila saya sandarkan hujah saya dengan kuasa Allah, 'kun fayakun'.

Saya mula sedar KWAP tidak perlu tunggu 800 tahun untuk mengumpul wang sebanyak 4 billion. Sekarang inipun, setelah beri pinjaman 4 billion , KWAP ada berbillion lagi.

Bagaimana jika 1MDB gagal bayar hutang 4 billion itu?  Sekali lagi saya bertanya menyuarakan rasa risau.

Apa jadi kepada pencen bulanan saya?

Ini yang merisaukan saya kerana aliran wang tunai saya ketika ini adalah dari sumber pencen .Itu yang masuk dan itu yang keluar. Kalau tiada wang pencen yang masuk maka tiada kecairan bagi saya. Tiada kecairan , macam mana saya hendak bayar hutang? Saya tidak ada duit hutang.

Tidak mungkin jadi seburuk itu. Jika pun berlaku, kerajaan sudah beri jaminan akan mengambil tanggungjawab. Jadi saya tidak perlu risau, pencen tetap dibayar, saya terus memujuk hati yang gelisah itu..

Namun saya tetap mahu bertanya : Dari mana kerajaan dapatkan wang untuk membayar KWAP?


Bersambung, esok.   


 







2 ulasan:

  1. Anda Mencari pinjaman bisnis , pinjaman pribadi , rumah , kredit mobil ,
    pinjaman mahasiswa , pinjaman hutang konsolidasi , pinjaman jangka pendek , pinjaman tanpa jaminan , risiko
    modal, dll .. Atau apakah Anda pernah ditolak pinjaman bank untuk alasan seperti
    miskin
    Modal ? Perusahaan kami adalah sebuah perusahaan kredit berlisensi . kami memberikan pinjaman untuk bisnis
    dan individu di rendah dan terjangkau
    bunga 2 % . Apakah Anda tertarik ? Hubungi kami sehingga kami dapat mulai
    pengolahan pinjaman Anda dalam 48hours . KONTAK : Recardoroland.loanfirm@gmail.com Tuhan memberkati Anda
    dengan rincian di bawah ini

    BalasPadam
  2. Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

    BalasPadam