Theflowersellingboy

Selasa, 8 Julai 2014

Suara Siapakah Ini


"Saya lakukan cara saya. Cara yang saya suka. Saya tidak peduli bagaimana kamu lakukan kerana yang penting ialah kamu melakukannya untuk saya, untuk mencapai mat;amat saya"

Suara siapakah itu?

Itulah suara seorang diktator.


"Caj bayaran perkhidmatan kami tiada tawar menawar, dan kami boleh ubah bila-bial masa tanpa memberi notis. Jika kamu gagal membayar, perkhidmatan akan ditamat serta merta tanpa memberi notis. Dan jika kamu mahu menyambung semula perkhidmatan, bayaran sambungan semula akan dikenakan mengikut kadar yang kami tetapkan. Itu adalah syarat dan terma perkhidmatan kami. Jika kamu bersetuju, sila tandatangan kontrak. Jika tidak bersetuju, itu adalah hak kamu".

Suara siapakah itu?

Itulah suara syarikat perniagaan monopoli seperti perkhidmatan tv berbayar, telekomunikasi, penjana tenaga letrik, pemegang konsessi tol, pemegang permit import beras, gula dan banyak lagi.

"Saya akan datang ke tempat tuan untuk menerangkan produk saya. Bila-bila saja saya boleh datang, tiada masalah. Tuan tidak perlu susah datang ke tempat saya. Tuan beritahu saja bila, waktu dan tempat, saya akan datang. Lebih baik kalau kita bincang dan lunch atau dinner di restaurant atau hotel. You just name it, I will be there".

Itulah suara syarikat yang berhadapan dengan persaingan hebat. Kata -katanya dikatakan sebagai lembut gigi dari lidah. Semuanya boleh diurus, tiada masalah.

Juru jual kenderaan, produk makanan tambahan, agen insurans menguasai suara seperti ini.

"Saya lakukan apa saja, demi kita. Kelautan api pun saya sanggup lakukan".

Suara siapakah itu?

Sudah tentu anda boleh teka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan