Theflowersellingboy

Khamis, 10 Julai 2014

Mengatasi Gelandangan



Gelandangan: Orang-orang yang tidak ada tempat tinggal yang  melakukan rayauan mencari apa saja ruang yang ada untuk berihat, makan dan tidur tanpa mengambil pertimbangan keadaan bersih atau kotor -biasanya kotor, dan saiz ruang-biasanya sekadar mencukupi untuk melunjurkan kaki ketika berbaring. Mereka ini adalah orang yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, dan menerima pendapatan tidak sepadan dengan kos sara hidup yang tinggi.

Mereka tidak mampu untuk memiliki rumah, berpakaian yang sempurna dan sentiasa mengharapkan bantuan dari pihak lain untuk makan dan minum.

Cara kehidupan mereka yang bergelandangan itu (dimana dan apa saja ruang boleh dijadikan tempat tinggal dan lepak) menyebabkan keadaan sekitar tidak sihat dan kotor, bau yang kurang menyenangkan, dan sudah tentu tidak sedap untuk mata memandang.

Dibandaraya kuala lumpur keadaannya adalah serious sehingga menteri yang berkaitan memberi amaran untuk menangkap para gelandangan ini yang dikatakan boleh  mencemarkan imej negara terutama dikalangan warga/pealancong asing. Menteri juga memberi amaran kepada mana-mana pihak/NGO yang terus membantu memberi makan minum kepada para gelandanagn ini kerana bantuan yang berterusan itu akan membuatkan fenomina gelandangan itu tidak akan dapat diatasi.

Oleh itu, menurut menteri , cara mengatasi para gelandangan ini ialah dengan menangkap mereka dan juga pihak yang memberi bantuan makanan.Cara penyelesaian menteri ini mendapat tentangan dari para gelandangan, NGO dan sebahagian masyarakat awam.

Pihak/NGO yang memberi bantuan itu berpendirian bahawa orang bergelandangan itu perlu dan wajib ditolong  Mereka tidak bersetuju dengan menteri dan berani mengambil risiko ditangkap atau disaman oleh kerajaan.

Bagi saya gelandangan tidak patut wujud dalam sebuah negara yang kaya seperti Malaysia ini. Amat memalukan.

Di Kuala Lumpur, kita ada bangunan berkembar KLCC yang pernah satu masa dulu menjadi bangunan yang tertinggi di dunia. Kos pembinanan dan penyelenggaraannya sudah tentu tinggi. Bangunan ini menempatkan ruang pejabat dan ruang niaga yang mahal-mahal. Persekitaran dalam dan luar canti, bersih dan wangi.
  
Di Kuala Lumpur juga kita ada para gelandangan yang hidup berkeliaran mencari dimana dan apa saja ruang untuk meneruskan kehidupan dengan menerima belas ihsan orang lain disebabkan mereka tidak kecukupan/tiada kemampuan wang untuk menyara diri.

Bangunan kos yang mahal mampu dibina, mengapa ekonomi sebahagian rakyat tidak mampu dipertingkatkan?

Mengapa pinjaman mudah seperti dalam hal membela lembu NFC mampu disedia dan diberikan kepada yang berada, mengapa tidak wang disediakan bagi membantu meningkatkan keupayaan ekonomi para gelandangan.

Mengapa terdapat jurang yang besar pendapatan seorang menteri misalnya dengan seorang pencuci pejabat sedangkan sama-sama tinggal di Kuala Lumpur.

Apa yang dapat dimiliki oleh sipencuci penjabat itu dengan gaji tidak sampai 800 ringgit sebulan? Rumah/kabin buruk?

Sudah tentu mereka hanya mampu untuk bergelandangan. Mengapa mereka perlu diusir begitu saja.

Sepatutnya bukan usiran atau menangkap atau menyaman dibuat keatas para gelandangan. Yang perlu dibuat ialah dengan menteri itu bergelandangan sama.

Ertinya menteri itu berhenti dulu menerima segala gaji dan kemudahan. Kerana ketiadaan kemampuan wanglah yang menjadi sebab seseorang itu menjadi para gelandangan.

Saya percaya jika menteri itu menjadi seorang dari gelandangan selama satu hari saja, neliau tidak akan sampai hati untuk menangkap para gelandangan walaupun dia tahu para gelandangan ini tidak baik dari segi imej negara. Sebaliknya menteri itu akan mencari jalan yang sesuai bagi meningkatkan kemampuan kewangan para gelandangan itu agar mereka dapat tempat tinggal, pakaian dan makan minum yang sewajarnya.

Dan sudah tentu dengan kemampuan kewangan yang meningkat, bekas para gelandangan itu akan dapat melakukan beli belah di KLCC.  Bukankah ini satu dari cara menjana ekonomi negara. Kenapa menteri tidak boleh berfikir semudah ini.

Saya juga tidak bersetuju pemberi makan kepada para gelandangan itu ditangkap. Dan dalam masa yang sama jika meneruskan memberi makan tanpa usaha lain ianya akan mengekalkan fenomina gelandangan di Kuala Lumpur, dan ada pihak lain yang berkemampuan dari segi kewangan mengambil kesempatan untuk bergelandangan.

Ertinya memberi makan cara berterusan juga tidak akan dapat menyelesaikan finomina gelandangan ini.

Gelandangan ini adalah berpunca dari kemiskinan. Ertinya gelandangan dan miskin ini adalah sama. Cuma finomina bergelandangan ini berlaku dibandar-bandar seperti Kuala Lumpur yang kos sara hidup terlalu tinggi berbanding dengan kemampuan kewangan.

Oleh itu uasaha dan tindakan mesti diambil oleh kerajaan untuk menghapuskan finomina gelandangan, dan bukan mengusir dan menyaman orang yang bergelandangan.
 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan