Theflowersellingboy

Isnin, 21 Julai 2014

ISRAIL SIFATNYA MEMANG SOMBONG, INGKAR, MUNGKIR dan KEJAM: Tapi Tetap MenjadiKawan Yang Kita Sokong.



Orang Yahudi Israil ini memangnya bangsa yang sombong, takabur, degil, jahat dan zalim. Lihat apa yang mereka telah dan sedang lakukan di Palestin. Mereka terlalu kejam, membunuh dan mencederakan orang-orang Palestin (anak-anak kecil, tua muda , lelaki dan perempuan) di negara Palestin itu sendiri. Melakukan berbagai kerosakan keatas harta benda dan berbagai bencana lagi yang berterusan.

Sebenarnya kesombongan Bani Israil ini telah diberitahu oleh Allah SWT dalam AL-QURAN seperti dalam ayat 40 hingga 51 Surah Al-Baqarah.

Mereka telah dikurniakan berbagai nikmat kehidupan melebihi dari orang lain pada zaman itu. Mereka diingatkan dengan berbagai pertolongan untuk menyelamatkan mereka. Misalnya menyelamatkan dari kekejaman Firaun yang menyembelih anak-anak lelaki mereka; dan menjadikan laut (membelah laut) sebagai laluan melarikan diri dari Firaun.

Apabila mereka diminta beriman dengan ajaran nabi Musa (kitab Taurat) mereka menyembah  patung anak lembu setelah ketiadaan nabi Musa.

Mereka tidak tahu dan tidak mahu bersyukur diatas segala nikmat dan pertolongan. Mereka juga ingkar untuk beriman.

Bagi saya orang Israil ini tidak boleh dipercayai kerana sedangkan perintah Allah mereka ingkar dan diperlekehkan,  inikan pula hubungan sesama manusia. 

Itu yang difirmankan dalam Al-Quran.

Apa yang telah dan sedang berlaku keatas Palestin dari sifat sombong Israil ini?

Kekejaman yang berterusan yang tiada had masa untuk mampu diberhentikan.

Dengan demikian perundingan dan perjanjian serta gencatan senjata dengan Israil bagi kedamaian Palestin tidak memberi makna langsung kerana ianya akan sentiasa dimungkiri dan dicabuli oleh Israil. Buktinya kita boleh saksikan. Tambahan pula Israil mendapat sokongan penuh dari Amerika dan sekutu dalam bentuk membekalkan senjata , bantuan kewangan dan sokongan moral.
.
Yang paling malang sekali ialah negara-negara Arab adalah juga penyokong Amerika, dan sekali gus menjadi penyokong Israil.

Kita juga sebagai individu Islam, dan sebagai negara yang Islamnya adalah agama negara, beserta dengan negara majoriti Islam adalah pihak-pihak yang secara langsung dan tidak langsung memperkukuhkan kedudukan Israil, khususnya kekuatan ekonomi Israil.

Setiap dari kita sebagai individu mengguna, mengambil, makan dan minum paling minima satu produk Israil. Sebagai contoh ialah makanan restoran segera Mac Donald. Bagaimana dengan coca cola, berbagai jenis perfume dan..... senarainya panjang. Semuanya pernah, dan sedang menguasai kehidupan kita.

Di peringkat negara pula, lagi mendukacitakan walaupun kita tiada hubungan diplomatik dengan Israil. Tapi perniagaan dalam berbagai bentuk sudah lama berjalan dan terus berkembang. Misalnya perkhidmatan sistem maklumat , perundingan dalam berbagai perkhidmatan, impot ekspot barangan termasuk makanan adalah sebahagian dari urusniaga negara kita dengan Israil yang melibatkan imbangan bayaran (balance of payment) dan balance of trade antara negara Malaysia dan Israil.

Ya, apabila saja Israil menceroboh dan melakukan berbagai kekejaman keatas Palestin, kita sebagai individu dan sebagai ummah terlalu amat marah, dan ada diantara kita sanggup menyertai orang Palestin menentang Israil Satu tindakan yang terpuji.

Kita berdemonstrasi di hadapan kedutaan Amerika (proksi diplomatik Israil) Kita juga menghantar berbagai bentuk bantuan.

Tapi setakat ini dan  dalam banyak tahun akan datang, saya khuatir, Israil tidak akan berhenti dari melakukan kekejaman selagi ekonominya kukuh, selagi amerika dan sekutunya diEropah memberi sokongan tanpa belah bagi kepada Israil, selagi umat dan negara Islam hanya menjadi pengguna tanpa menguasai kemahiran pengeluaran dan kedayaupayaan mencipta. Dan selagi negara-negara ARAB dan negara majoriti umat Islam berjiwa hamba kepada Amerika dan sekutu.

Ertinya negara dan umat Islam berpecah belah yang membuatkan tidak mampu untuk boleh dijadikan satu 'force' yang digeruni dan dihormati.

Sekali lagi saya katakan, saya khuatir kekejaman Israil ini akan berterusan dalam jangka masa yang terlalu panjang kerana tiada tanda-tanda positif kita semua mampu memenuhi syarat-syarat yang saya nyatakan diatas.

Anda perlu lihat dalam negara kita dan negara-negara Islam serta Arab, jika anda mahu cari bukti atas kekhuatiran saya ini.

Saya pesimis.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan