Theflowersellingboy

Jumaat, 4 Julai 2014

Pemgemis, Penderma dan Perasuah: Sinario di Malaysia.




Meminta salah dan memberi salah. Itu adalah perbuatan rasuah..

Meminta salah dan memberi salah. Itu adalah pengemis/peminta sedekah dan penderma.

Yang pasti perbuatan itu adalah sama iaitu ada yang meminta dan ada yang sudi memberi.

Yang pasti juga ialah perbuatan itu adalah salah.

Tapi sebab menjadi salah ada bezanya.

Rasuah menjadi salah kerana ada undang-undang yang mentafsirkan perbuatan meminta dan memberi itu adalah salah.

Peminta sedekah yang meminta dan orang yang sudi memberi/menderma itu menjadi salah kerana ada menteri di malaysia yang mengatakan perbuatan itu salah. Tidak ada dikanunkan oleh mana-mana undang-undang negara atau perintah dari mana-mana ajaran agama yang perbuatan seperti itu adalah salah.

Melakukan rasuah boleh ditangkap. Ada diperuntukkan dalam undang-undang.

Mengemis dan menderma kepada pengemis pun boleh ditangkap. Ini ditentukan oleh seorang menteri Malaysia.

Perasuah ditangkap kerana ianya satu perbuatan yang boleh merosakkan negara.

Pengemis dan orang yang membantu/penderma ditangkap kerana perbuatan itu mencacatkan nama baik , kecantikan dan kebersihan kuala lumpur.

Jadi perasuahan dan pengemisan/pendermaan adalah merosakkan negara.

Dengan demikian tangkaplah mereka itu.

Tapi apabila mahu tangkap perasuah, jangan pilih-pilih.

Begitu juga apabila tangkap pengemis dan penderma , jangan pilih-pilih.

Dakwa mereka dan beri mereka peluang membela diri:

Tanya perasuah (yang meminta dan yang memberi) mengapa melakukan perbuatan yang merosakkan negara itu.

Tanya pengemis dan penderma , mengapa melakukan perbuatan yang merosakakan imej negara itu.

Jika perasuah (orang yang meminta) menjawab mereka perlu wang tambahan bagi membantu menjalani kehidupan kerana mempunyai tanggungan yang banyak sedangkan gaji tidak sebanyak mana, tambah-tambah lagi dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi dan menekan, maka lepas dan maafkan saja mereka itu. Mereka tidak merosakkan negara.

Tapi mesti sentiasa ingat, peminta diatas itu adalah dalam keadaan ketiadaberadaan (memerlukan), hidup yang terdesak oleh cara pembahagian kekayaan negara yang tidak adil.

Tapi ada juga yang meminta itu hidupnya adalah dalam keberadaan (mencukupi, tidak susah) malah ada yang hidup mewah , dan ada yang mempunyai kekebalan dari dakwaan. Jenis ini adalah merosakkan negara.

Jika yang memberi menjawab kerana ada yang meminta maka tanya soalan tambahan. Tanya sipemberi , jika orang miskin dan pengemis yang meminta, relakah dia memberikan kepada orang miskin itu.

Sudah tentu dia akan berkata, dia tidak sanggup berbuat begitu kerana memberi/menderma kepada orang miskin/pengemis adalah salah di malaysia.

Maka penjarakan orang yang memberi itu. Sebab, dia itu memang orang yang tidak ikhlas dan jujur. Dia tahu rasuah itu salah tapi dia berikan juga.

Dia juga tahu di malaysia, memberi/menderma kepada simiskin/pengemis adalah salah.

Kedua-duanya salah. Mengapa pilih melakukan rasuah saja? Sudah tentu ada faedah dan kepentingan diri.

Kepada orang miskin/pengemis  tanya mengapa dia mengemis, tak malu kah?

Sudah tentu pengemis itu menjawab bahawa dirinya tidak penting. Dia mahu menjaga nama baik negara. Dia tidak mahu mati kebuluran dalam sebuah negara yang kaya. Malulah negara kita.

Kalau itu jawapannya maka dakwalah orang/pihak yang membuatkan dia itu jadi peminta sedekah, hidup susah dan miskin kerana orang/pihak itu telah gagal mengagihkan pendapatan negara dengan saksama dan adil. Orang/pihak itu telah gagal menjaga nama baik negara ada pengemis dalam negara yang kaya..

Namun begitu, sentiasa mesti ingat bahawa ada orang yang diupah untuk jadi pengemis. Maka dakwalah orang yang ambil upah jadi pengemis itu. Jangan pula sekali-kali lupa mendakwa dan memenjara majikannya juga kerana majikannya itulah perosak kepada nama baik negara.

Kepada sipenderma, jangan dakwa mereka kerana mereka mahu menjaga nama baik negara. Kalau pun yang diberi derma itu adalah pengemis yang diupah, tapi pemberian mereka adalah ikhlas ingin membantu, cuma dia tidak ada perasaan sangka buruk sipeminta sedekah itu. Hadiahkan kepada mereka ini doa agar murah rezeki, rezeki yang halal lagi barakah.

Namun perlu juga ingat, tidak semua penderma/pemberi itu mahu menjaga nama baik negara. Mereka ini menderma/membantu dengan balasan mahu diri dikenang, diberi ucapan kesyukuran dan terima kasih dengan cara menaik dan menempatkan mereka ke satu kedudukan yang berkuasa.

Pemberi seperti diatas itu tidak sewajarnya dihargai kerana mereka akan melakukannya bukan sebenarnya untuk membantu tapi hanya bagi mendapat kuasa dan mengekalkan kuasa. Akhirnya mereka akan menyalahgunakan kuasa. Mereka juga perosak negara.  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan