Theflowersellingboy

Selasa, 22 Julai 2014

INSAN adalah SALING PERLU MEMERLUKAN -MEMINTA dan MEMBERI PERTOLONGAN , dan ALLAH SAJA TIDAK MEMERLUKAN PERTOLONGAN Tapi MEMINTA MANUSIA MEMOHON PERTOLONGAN DARINYA



Kepada siapakah sebenarnya kita perlu minta pertolongan?

Ya, kita sesama manusia saling perlu memerlukan. Sama ada kita miskin atau kaya atau apa saja kedudukan kita, tidak akan terkecuali dari menjadi peminta dan pemberi pertolongan. Ertinya dalam satu ketika dan keadaan, kita adalah peminta pertolongan dan dalam ketika dan keadaan yang lain kita juga adalah pemberi pertolongan.

Kita meminta pertolongan dan kita juga memberi pertolongan sebab kita manusia yang lemah , tidak sempurna dan serba kekurangan dan diberikan juga kelebihan mengatasi yang lain.

Siapa yang memerlukan pertolongan?

Kita manusia perlukan pertolongan, dan kita juga boleh memberi pertolongan.

Siapa pula yang tidak perlu pertolongan?

Hanya Allah saja yang tidak perlukan pertolongan. Dan Allah juga pemberi pertolongan.

Dalam hal pertolongan dari Allah ini, Allah telah berfirman yang membawa maksud, "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat".(ayat 45 Surah al Baqarah)

Untuk memohon pertolongan Allah kita mesti mempunyai sifat sabar.  Ertinya sanggup menunggu,yakin akan datangnya pertolongan, tidak boleh gopoh dan tergesa-gesa mahukan pertolongan dimakbulkan, tidak merengus dan marah, kecewa dan putus harap, apatah lagi mempersoalkan tentang sifat Allah yang adil, pengasih dan penyayang apabila pertolongan itu seperti tidak kunjung tiba didunia ini.

Satu lagi syarat kita memohon pertolongan Allah ialah mengerjakan solat. Tanpa solat bukanlah memohon pertolongan namanya.

Tapi Allah telah memperingatkan kepada kita bahawa solat itu adalah sesuatu pekerjaan yang amat berat. Solat itu tidak menjadi berat dan membebankan jika kita khusu' melakukannya seperti maksud firman Allah,

" Dan sesungguh solat itu amatlah berat, kecuali bagi orang-orang yang khusu' " (sambungan ayat 45 Surah al Baqarah).

Siapa itu orang yang khusu' mengerjakan solat?

Orang yang khusu' itu adalah orang yang yakin akan bertemu dengan Allah, dan kepada Allah mereka dikembalikan , seperti maksud firman Allah dibawah ini,,

"Ia itu mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Allah dan mereka akan dikembalikan kepada NYA" (ayat 46 Surah al-Baqarah).

Dengan itu apapun perbuatan dan amalan baik yang kita lakukan, jika kita meninggalkan solat dan tidak sabar maka ianya tidak termasuk dalam memohon pertolongan dari Allah.

Misalnya kita mengerja dengan begitu tekun dan rajin dalam berpuasa (lengkap dengan bacaan al quran, amal sedekah dan sebagainya) sama ada puasa fardhu (bulan Ramadhan) atau puasa sunat, jika kita tidak bersifat sabar dan mendirikan solat dengan khusu' ,  permohonan pertolongan kita kepada Allah itu menjadi sia-sia saja kerana tidak menepati syarat yang telah ditentukan oleh Allah.

Wallahualam. Selamat meneruskan berpuasa. Jangan lupa solat!
.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan