Theflowersellingboy

Isnin, 7 Julai 2014

Polisi Penyingkiran




Penyingkiran adalah satu proses untuk mengasingkan, mengenepikan, menafikan, menyisihkan, menggugurkan, melenyapkan, membuang, menyahsenarai dan apa saja usaha dan tindakan yang bertujuan untuk mewujud dan menjaga kepentingan sesuatu standard yang diakui sebagai lebih baik dan berkualiti, yang lebih bersifat merit.

Ada berbagai cara penyingkiran. Satu daripadanya adalah melalui peperiksaan. Peperiksaan adalah satu cara penyingkiran ke atas mana-mana orang yang tidak mencapai satu standard merit yang ditetapkan. Maka orang itu dikatakan gagal dan digugurkan dari peluang yang lebih baik misalny melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi, jika ianya seorang pelajar, atau tidak berpeluang untuk dipertimbangkan untuk satu kedudukan yang lebih baik, jika ianya seorang pekerja.

Satu lagi bentuk penyingkiran ialah mewujudkan kumpulan-kumpulan eksklusif. Hanya mereka yang memenuhi syarat dan kedudukan tertentu boleh bersama atau dikumpul dan dimasukkan ke dalam kumpulan itu. Yang lain disingkirkan.

Sekolah berasrama penuh adalah satu daripada kumpulan eksklusif itu. Hanya mereka yang memenuhi syarat tertentu iaitu kecemerlangan dalam pelajaran akan diambil untuk berada disekolah itu.

Contoh lain kumpulan ekslusif  adalah program permata negara yang diterajui isteri PM. Hanya anak-anak yang mempunyai kecerdikan yang tinggi akan dimasukkan kedalam program permata negara.

Baru-baru ini menteri wilayah persekutuan melaksanakan proses penyingkiran terhadap warga miskin dan mereka yang begelandangan di Kuala Lumpur. Tujuannya untuk memperlihat satu kedudukan kuala lumpur yang lebih baik, bersih tanpa dikotori imej orang miskin dan bergelandangan yang biasanya tidak mempamirkan satu standard yang dimiliki oleh sebuah negara yang kaya dan mewah. Maka orang-orang ini juga perlu disingkirkan. Mereka ini tiada merit dari kaca mata mewujudkan kuala lumpur yang cantik dan bersih khususnya untuk tatapan para pelancong.

Banyak lagi proses penyingkiran yang berlaku dalam negara dan masyarakat kita. Ianya dilakukan bagi tujuan memenuhi satu standard atau keperluan yang telah ditetapkan. Ini termasuklah proses kurantin. Kurantin adalah proses pengasingan bagi mengelakkan sesuatu yang tidak baik menjadi merebak.

Memenjarakan penjenayah juga adalah satu proses penyingkiran.

Temuduga bagi sesuatu kerjaya juga adalah satu dari proses penyingkiran.

Proses penyingkiran ini ada baik dan tidak baiknya.

Tetapi ianya menjadi tidak baik jika mereka yang tersingkir itu dibiarkan begitu saja dan menganggap mereka sebagai sesuatu yang perlu dilupus yang tidak mempunyai nilai atau tidak ada menfaatnya lagi. Kalau mereka itu dianggap sebagai kereta atau jentera ianya sudah masuk dalam kategori 'yang tidak ekonomik diperbaikki' atau beyond economic repair'  

Namun, ingatan kepada orang politik bahawa jangan terlalu taksub dengan kerja-kerja penyingkiran disebabkan bagi mencapai satu standard dan merit yang dikehendaki seperti bandaraya yang boleh dilihat bersih tanpa kehadiran imej orang gelandangan dan miskin. Dari segi politik mereka itu tidak boleh disingkirkan begitu saja. Kerana orang politik perlukan kuantiti.

Oleh itu berhati-hati dalam melaksanakan polisi penyingkiran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan